Wat moet je als cio denken na de mediaberichten dat KPN zijn divisies IT Solutions (ITS) en Zakelijke Markt (ZM) gaat samenvoegen? Is dat slecht of goed nieuws als klant van ITS? En voor de Nederlandse ict-branche? Ik kan de gevoelens van medewerkers met blauw bloed (Getronics) die nu helemaal echt groen worden geverfd volgen. Is dit de zoveelste perspectiefloze reorganisatie? En ziet KPN wel echt toekomst in een it-huis?
Ik heb de indruk dat de integratie wel eens positief kan uitpakken.
John’s race naar de toekomst. Wanneer ik John van Vianen zou zijn, weet ik waar ik mijn kaarten op zou zetten: inspelen op de convergentie van telecommunicatie en informatietechnologie. De enige uitweg in een markt waar prijzen per kwartaal eroderen is innovatie. De weg om bestaande it, zoals dedicated hosting, en nieuwe geconvergeerde it-diensten te verkopen loopt via de cio. Spraak is geen telefonie meer maar een onlinedienst. De afgelopen jaren is de digitale infrastructuur van bedrijven verregaand gestandaardiseerd op het internetprotocol. Dit betekent dat bijna alles als dienst kan worden geleverd, zeker in combinatie met de trend naar cloud computing: telefonie, e-mail, office, collaboratie, bedrijfsapplicaties en automatische gegevensuitwisseling tussen systemen (van het oude edi tot het ‘Internet of Things’). Al die diensten heeft KPN nu in één hand.
Ben je relevant voor cio’s? ITS is het oude Getronics dat in 2007 is gekocht door KPN en waar BAS en Internationaal zijn van verkocht. Je kunt zeggen dat in meerdere ronden Getronics is ‘geïntegreerd’. In de één na laatste zet (omvorming tot ITS) zat een weeffoutje: de commerciële mensen zaten in Zakelijke Markt (ZM) en de delivery binnen ITS. Dat wordt nu opgelost.
Het is belangrijk dat ZM beseft dat het verkopen van telecom en it een heel ander speltechniek vergt. De toekomst van KPN ligt in mijn ogen niet alleen in de consumentenmarkt en het midden- en kleinbedrijf. Juist bij grotere bedrijven en overheidsorganisaties speelt de uitdaging om te transformeren van de oude wereld (dedicated hosting, aparte spraaknetwerken) naar de nieuwe wereld (mobile office, multi clouds). Als je alleen standaard diensten wilt verkopen zoals 4G of een kale online werkplek, ben je niet langer interessant meer voor cio’s.
Het breder plaatje: NL. Is een Nederlands ict-bedrijf nog wel van deze tijd? Wat heb je aan een Ordina, Centric of KPN? Ik denk veel, zeker voor infrastructurele diensten. PRISM heeft cio’s aan het denken gezet over de locatie van hun data. En je wilt een compliance raamwerk voor cloud waarin alle relevante Nederlandse wet- en regelgeving is opgenomen. Dan kom je uit bij aanbieders die hier hun wortels hebben.
En offshore dan? In het monitoren en uitvoeren van standaard changes wordt de mensfactor in hoog tempo ‘weggetoold’. Veel banen die waren verscheept verdwijnen of komen terug omdat het hier toch doeltreffender kan. Zo komen steeds meer helpdesks terug en zijn Agile en DevOps de echte effectiviteit boosters. De toekomst voor Nederland ict is niet bleek maar kansrijk.
@Marco: een paar punten uit je verhaal:
inspelen op de convergentie van telecommunicatie en informatietechnologie:
>* dat proberen ze met meer en vaak ook minder succes als sinds 1 januari 1989
Spraak is geen telefonie meer maar een onlinedienst:
>* Spraak is een IP dienst, en organisaties die het beschouwen als mission critical infrastructuren, en dat zijn er nog al wat zullen het niet als clouddienst willen. Los hiervan maak maar eens een TCO plaatje…., dan zie je dat dit een industrie drive “wens” is.
standaard diensten wilt verkopen zoals 4G:
>*Juist 4 G neerzetten als niet standaarddienst, maar iets wat je met 3G niet kan etc kan de de money maker worden. niet dat het een betere uitvoering van 3G is, daar zit echt niemand op te wachten.
PRISM heeft cioâs aan het denken gezet over de locatie van hun data.
>* als dat waar is dat dit CIO’s aan het denken zet, dan is er nog maar een conclusie: De NSA zal nog wel een backup hebben voor je 🙂 🙂
oh ja
enig “forensisch onderzoek”: het is 1-11 dat wil zeggen de auteur heeft maar een (1) keer de moeite genomen om te reageren op de comments op zijn 11 artikelen….:-(
De geloofwaardigheid van de “mening” van deze meneer laat enigszins te wensen over.
Dit artikel is een extract uit een grotere artikel van de heer Gianotten, gepubliceerd op 9-9-’13. Opvallend is in dit artikel informatie staat die nog niet gepubliceerd was aan de KPN organisatie, laat staan aan de “buiten” wereld op het moment dat het artikel verscheen.
Je kan je dus afvragen hoe deze meneer aan die informatie komt (wellicht een interessant één op ééntje) en hoe gekleurd zijn opiniestuk is.
In ieder geval interessant genoeg voor KPN om te vinden dat analisten het eens zijn met dit besluit.
Beste M.M.,
Als eerste dank dat je reageert op mijn stuk. Je stelt in je reactie op mijn column dat ik in het artikel informatie gebruik die op dat moment (9 september) nog niet gepubliceerd was binnen de KPN-organisatie. Kortom, ‘voorkennis’. Je argumentatie klopt echter niet.
Op 3 september stond op o.a. Computable.nl het nieuws ‘KPN integreert IT Solutions in Zakelijke Markt’. Op 9 september scheef ik als reactie op mijn eigen site outsourcingperformance.nl deze column. Op 11 september is het gehele stuk integraal op Computable.nl geplaatst.
Het artikel is gebaseerd op gesprekken die ik heb gehad met cio’s die klant zijn van KPN (zowel ZM als IT). Alle feitelijke informatie was allang bekend. Ik begrijp de felheid van je reactie dan ook niet.
Groeten,
Marco Gianotten