Deze opinie is van een externe deskundige. De inhoud vertegenwoordigt dus niet noodzakelijk het gedachtegoed van de redactie.

Context is alles, ook in de zorg

Computable Expert

Hans van Rooij
Senior Business Consultant, BLUERIQ. Expert van Computable voor de topics Overheid en Zorg.

In het Computable-magazine las ik een artikel getiteld ‘Overheid staart zich blind op technologie’. Als voorbeeld wordt de Corona-app genoemd. Die app was gericht op vaststellen of besmette personen die met jou in contact zijn geweest. Volgens de denktank is een app zonder context niet de silver bullet om een epidemie tegen te gaan. Contactonderzoek en vervolgacties waren niet op orde.

Losse apps

Niet alleen in de strijd tegen het coronavirus worden apps ingezet. Datzelfde geldt voor andere thema’s binnen voor de zorgsector. Digitalisering in de zorg wordt voornamelijk vertaald naar apps. Bijvoorbeeld om een bepaalde aandoening te kunnen monitoren of een specifiek probleem op te lossen. Voor de ontwikkeling van die apps worden tientallen miljoenen euro’s aan subsidies verstrekt. Goede ontwikkelingen als bepaalde ziekten hierdoor eerder herkend kunnen worden. De moraal van het verhaal blijft; met enkel losse apps komen we niet ver genoeg om mensen écht verder te helpen en thema’s in de zorg aan te pakken. Dit geldt zowel vanuit het oogpunt van de patiënt als van de zorgprofessional.

Heel veel apps

"Meerdere aandoeningen, meerdere specialisten en behandelaren en heel veel apps dus"

Multimorbiditeit betekent dat er twee of meer chronische ziekten tegelijk voorkomen bij dezelfde persoon. Hoewel het vrij zeldzaam klinkt, komt het vaak voor: ruim zeventig procent van de Nederlandse ouderen (55 jaar en ouder in dit geval) met een chronische ziekte, heeft nóg een of meerdere chronische ziekten.

Comorbiditeit komt nog veel vaker voor en wil zeggen meerdere aandoeningen gerelateerd aan een (chronische) ziekte of aandoening. Daar komt dan vaak nog maatschappelijke en/of sociale problematiek bij. Meerdere aandoeningen, meerdere specialisten en behandelaren en heel veel apps dus. Natuurlijk is de zorg met al deze middelen gericht op mensen helpen. Ik ben van mening dat een integrale samenwerking tussen zorgverleners, maar ook andere vormen van bijvoorbeeld sociale hulpverlening patiënten écht verder helpt. Waarbij behandelaren samenwerken aan het zo goed en efficiënt mogelijk helpen van elke patiënt. En zorg- en hulpverleners niet alleen vanuit hun eigen professie redeneren.

Roken en drinken

Een patiënt rookt en drinkt te veel, wat leidt tot allerlei klachten. De huisarts geeft tips hoe te stoppen met roken en beveelt zelfs een ‘stoppen-met-rokencoach’ aan. Dit lijkt een goed idee. Deze patiënt heeft echter ook problemen in zijn relatie door schulden en kan daardoor zijn huur niet betalen. In dit geval ligt de prioriteit bij het oplossen van het primaire probleem. Pas als de financiële situatie onder controle is en zijn relatie hersteld, staat deze patiënt wellicht open om met roken en drinken te stoppen. Door de juiste hulpverleners in één dossier te laten samenwerken, is efficiënt aan de problemen te werken en is de kans op succes het grootst.

Administratieve lasten

"Zorgverleners besteden ongeveer veertig procent van hun tijd aan administratie "

Protocollen, richtlijnen, draaiboeken en procedures maken dat zorgverleners ongeveer veertig procent van hun tijd aan administratie besteden. Bijna de hélft van hun kostbare tijd. Hoe mooi zou het zijn als professionals in de zorg meer tijd kunnen besteden aan patiënten, doordat de administratieve lasten te verlagen. Niet alleen de patiënten zelf zijn hierbij gebaat. Ook de professionals. Een integrale samenwerking in de zorg is de manier om dit te faciliteren. Er zijn al slimme systemen die protocollen, richtlijnen en procedures verregaand geautomatiseerd ondersteunen, zodat zorgverleners hier minder tijd aan spenderen. Een grote efficiencyslag is vrij snel te bereiken, waarbij de menselijke maat is geborgd.

Patiënt voorop

Mijn boodschap aan de zorg is: redeneer vanuit de patiënt. Breng in kaart wat er speelt en maak samen met andere disciplines en stakeholders één behandelplan. Stel vervolgens jezelf in dienst van dat plan en dus van je gezamenlijke patiënt. Verdiep je in de context van je klant en laat technologie je hierin optimaal ondersteunen en begeleiden. Niet alleen afzonderlijke apps dus, maar een geharmoniseerde oplossing voor de gehele zorgketen rondom de patiënt. Dit zorgt niet alleen voor meer ruimte en aandacht voor elke patiënt, maar ook voor een verlaging van de administratieve lasten voor de professionals. Daar worden patiënten én de zorgverleners beter van.

Hoe pak je het neerzetten van een geharmoniseerde ketenoplossing aan die het mogelijk maakt om met meerdere behandelaars en instanties samen een patiënt verder te helpen? Vanuit één centrale waarheid? Het start door klein te beginnen. Vanuit één case. Ik heb gezien en ervaren dat het werkt en vertel je graag meer over deze ervaringen.

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Uw reactie

LET OP: U bent niet ingelogd. U kunt als gast reageren maar dan wordt uw reactie pas zichtbaar na goedkeuring door de redactie. Om uw reactie direct geplaatst te krijgen moet u eerst rechtsboven inloggen of u registreren

Vul uw naam in
Vult u een geldig e-mailadres in
Vult u een reactie in
Jaarbeurs b.v. gaat zorgvuldig en veilig om met uw persoonsgegevens. Meer informatie over hoe we omgaan met je data lees je in het privacybeleid
Als u een reactie wilt plaatsen moet u akkoord gaan met de voorwaarden
Nieuwsbrief

Wil je dagelijks op de hoogte gehouden worden van het laatste ict-nieuws, trends en ontwikkelingen? Abonneer je dan op onze gratis nieuwsbrief.

Vul een geldig e-mailadres in

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2021-11-18T16:15:00.000Z Hans van Rooij
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.