Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Alleen vertrouwen in techbedrijf als autofabrikant

07 mei 2020 - 13:00ActueelInnovatie & TransformatieAppleBoschGoogleMultiscopeSamsungUber
Alfred Monterie
Alfred Monterie

De Nederlander heeft in het algemeen een aversie tegen volledig zelfrijdende auto's. Negen op de tien ondervraagden peinst er niet over straks zo'n autonoom voertuig te kopen. Maar anders wordt het als een technologiebedrijf met zo'n soort auto zou komen. Dan overweegt 36 procent tot de aanschaf over te gaan.

Dit blijkt uit de Smart Car Monitor, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder ruim zesduizend Nederlanders. Vooral 18- tot 34-jarigen en mannen overwegen een volledig zelfrijdende auto van een technologiebedrijf. De populairste merken zijn Apple (14 procent), Daimler/Bosch (14 procent) en Samsung (13 procent). Zelfrijdende auto’s van Sony (8 procent), Google /Waymo (7 procent), Lightyear One (5 procent) en Uber (3 procent) worden minder vaak overwogen. Opvallend is dat zich hieronder een aantal merken bevindt dat tot nog toe alleen maar een conceptmodel heeft getoond.

Een andere opmerkelijke uitkomst is dat veel mannen weigeren gebruik te maken van functies in systemen (ADAS), die de chauffeur ondersteunen. De parkeerhulp blijkt vaak te worden uitgezet.

Niet graag uit handen

Nederlanders geven de controle over hun auto niet graag uit handen. Het merendeel voelt zich alleen op het gemak in een auto zonder assistentie (16 procent) of met beperkte assistentie (38 procent) zoals cruise control. Slechts één op de tien Nederlanders (9 procent) voelt zich op het gemak bij een volledig zelfrijdende auto. Deze laatste groep bestaat vaker uit mannen (13 procent) en 18- tot 49-jarigen (12 procent) dan uit vrouwen (5 procent) en 50-plussers (7 procent).

Bijna twee op de vijf (38 procent) Nederlanders denken dat zelfrijdende auto’s nooit de norm zullen worden. Deze groep bestaat vaker uit vrouwen (44 procent) en 50-plussers (45 procent) dan uit mannen (33 procent) en 18- tot 49-jarigen (32 procent). Slechts 31 procent denkt dat de zelfrijdende auto binnen 15 jaar gemeengoed is. Een kleine groep (5 procent) denkt dat dit binnen 5 jaar al realiteit is. Gemiddeld genomen denken we dat het nog wel 20 jaar duurt.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Computable.nl

    Dit is de weg naar informatietransformatie

    In een wereld waar data en informatie centraal staan, moeten organisaties zich aanpassen aan de digitale toekomst. Informatietransformatie is de sleutel tot het versterken van beveiliging en het bevorderen van efficiëntie.

    Meer lezen

    ActueelInnovatie & Transformatie

    Helmond bereidt zich voor op zelfrijdend ov

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs