Managed hosting door True

Grolsch krijgt 'one version of the truth'

 

Grolsch is een van de modernste brouwerijen ter wereld. De machines uit de brouwerij worden continu gemonitord en dit levert een schat aan informatie op. De hierbij vrijgekomen data wordt geherstructureerd en bewaard in het datawarehouse. Om hier gegevens uit te halen waar Grolsch ook echt iets mee kan, zet de brouwerij de analytics-oplossingen van MicroStrategy in.

Met een historie die teruggaat tot 1615 behoort Koninklijke Grolsch tot de oudste ondernemingen van Nederland. Het bedrijf is echter allesbehalve ouderwets. Grolsch brouwt al zijn bier in de hypermoderne brouwerij in Enschede en is in de loop der jaren uitgegroeid tot één van de sterkste A-merken van Nederland. Rob Veenstra is data warehouse engineer bij Grolsch en heeft het afgelopen half jaar een nieuw datawarehouse opgezet. De machines uit de brouwerij worden continu gemonitord en dit levert een schat aan informatie op. De hierbij vrijgekomen data wordt geherstructureerd en bewaard in het datawarehouse. Om hier gegevens uit te halen waar Grolsch ook echt iets mee kan, zet de brouwerij de analytics-oplossingen van MicroStrategy in.

'Machine-, product- en kwaliteitsinformatie is voor Grolsch cruciaal. De brouwerij controleert continu de kwaliteit van het bier, op diverse momenten tijdens het brouw- en inpakproces en meet daarnaast diverse andere factoren die het brouwproces beïnvloeden. Hoeveel hectoliter water wordt er gebruikt voor de productie van een hectoliter bier en hoeveel water en bier gaat er tijdens het proces verloren? Is het mout-mengsel optimaal? Hoe staat het met de efficiëntie van een machine en hoe lang staat deze stil? De verschillende machines zijn uitgerust met gemiddeld vier tot zes sensoren die iedere twee seconden een meting doen. De uitkomsten hiervan worden vervolgens centraal verzameld.'

Voorheen verzamelde iedere afdeling - engineering, packaging, quality en brewing - zijn eigen data in Excel-sheets. Deze combineerden ze tot wekelijkse en maandelijkse kpi-rapportages voor het management om daarmee verantwoording af te leggen aan het moederbedrijf SAB Miller. Dit was inefficiënt en daarnaast waren er geen combinaties te maken tussen de data uit verschillende bronnen, waardoor analyses niet betrouwbaar waren. Bovendien werd er om die reden bijna niets gedaan met de beschikbare data. Dit terwijl Grolsch duidelijke bedrijfsdoelstellingen heeft wat betreft kwaliteitscontroles, procesefficiëntie, kpi's en het energieverbruik. Dit was een onwerkbare situatie waar Veenstra liever eerder dan later verandering in wilde brengen.

Uitdaging en selectie

'Een half jaar geleden hebben we de architectuur voor het datawarehouse neergezet. Naast het verzamelen van data, is het presenteren van de data en de analyses voor ons van groot belang. We willen niet alleen een leesinterface waarbij we zelf losse berekeningen moeten maken en aannames moeten doen. We willen direct kunnen acteren naar aanleiding van de analyses en aangepaste informatie direct kunnen terugsturen naar het datawarehouse. Daarnaast willen we mutaties in de gegevens kunnen traceren; zien wie deze wanneer heeft doorgevoerd en waarom. Iedereen moet op elk moment naar dezelfde gecorrigeerde data kunnen kijken. Daarnaast willen we dat eindgebruikers zelf met de data aan de slag kunnen. Kortom: we willen one version of the truth, waar iedereen altijd bij kan', aldus Veenstra. Om aan deze behoeftes tegemoet te komen ging Veenstra op zoek naar een flexibele business intelligence-oplossing.

Als eerste stap heeft Veenstra eindgebruikers in alle lagen van de organisatie gevraagd naar hun wensen. In de hogere lagen van de organisatie was er vooral behoefte aan gebruiksvriendelijke kpi-rapportages. Medewerkers op de werkvloer bleken vooral op zoek naar stuurinformatie. Zij wilden niet alleen lijstjes creëren, maar ook zelf nog wat kunnen aanpassen in de rapportages. Daarbij willen ze snel kunnen acteren op de informatie. Zo willen ze aanpassingen in bijvoorbeeld de smaak van het bier direct terug kunnen zien in de analyses, zodat ze de parameters die belangrijk zijn voor de smaak nog verder kunnen aanpassen. De eindgebruiker gaat dus meer zelf op onderzoek uit.

Daarnaast had Veenstra veertig punten opgesteld waaraan de nieuwe tool moest voldoen. Aan de hand hiervan selecteerde hij drie bi-leveranciers die in aanmerking kwamen: Business Objects, Microsoft en MicroStrategy en deed een proof of concept van de verschillende tools. Hier kwam MicroStrategy als beste uit.

De software-installatie duurde slechts een paar uur. Volgens Veenstra kon dit zo snel omdat de it-omgeving van Grolsch niet heel ingewikkeld is en er geen integraties met andere systemen nodig waren. Een integratie met Sharepoint van Microsoft is wel mogelijk, maar omdat Grolsch twee it-netwerken heeft - een voor de productieomgeving en een voor de kantoorautomatisering - is er voor gekozen de portal op zich zelf te laten staan.

Interactief, tijdwinst en efficiëntie

Veenstra legt uit wat in zijn ogen de voordelen van MicroStrategy zijn: 'MicroStrategy's Web Analyst Module biedt een gebruiksvriendelijke omgeving. Het werkt intuïtief, makkelijk en snel. Daarnaast is het niet statisch, maar interactief. De eindgebruiker kan zelf nog aanpassingen doen naar zijn eigen wensen. Op deze manier kunnen we veel beter de verzamelde informatie analyseren en inzetten voor onder meer kwaliteitsverbeteringen, continuïteit en stabiliteit van de kwaliteit.'

Tijdswinst is een ander belangrijk voordeel. 'In plaats van drie uur gegevens te verzamelen en een half uurtje analyses erop los te laten, kunnen we nu in een half uurtje de gegevens gemakkelijk uit het datawarehouse ophalen, hebben we dus veel meer tijd voor grondiger analyses en kunnen sneller bijsturen.'

'Deze efficiëntieslag geeft Grolsch concurrentievoordeel, doordat we er productie-efficiëntie mee verhogen en een betere kwaliteit leveren. Als er bijvoorbeeld ergens een lekkage is, dan komt dit direct uit de analyses naar voren, zodat we direct actie kunnen ondernemen. Dit scheelt in het waterverbruik of 'bier-loss' en dus in de productie-efficiëntie.'

Steeds meer data integreren

Tot nu toe is Veenstra al heel tevreden met de reeds behaalde resultaten. 'De trendrapportages zijn veel beter en geavanceerder dan ik had verwacht, zonder dat we hier veel moeite voor hoefden te doen.' Hij heeft het jaar nu opgedeeld in een aantal projecten om steeds meer data in de dataset van het datawarehouse te integreren. Zo is de integratie gestart van externe kwaliteitsdata uit de twee manufacturing execution systems (mes), die de automatische besturing regelen van de brouwerij. 'Door meerdere bronnen aan te sluiten, krijg je meer breedte in het datawarehouse. Zo gaan we ook de SAP-productiegegevens inlezen. Dit zijn gegevens van de daadwerkelijk geboekte productie, dus hoeveel flesje we hebben gevuld. Door de combinatie en integratie van de verschillende databronnen wordt de rapportageomgeving inclusief het datawarehouse pas echt interessant.' 

Veenstra besluit: 'Met MicroStrategy kun je kruislings door data uit verschillende bronnen analyses maken en krijg je niet alleen de enige versie van de waarheid boven water, maar ook meer waarde uit je datawarehouse.'

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/5175093). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over


 
Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×