Integrale communicatie met triple-S platform

Inzending voor de award Beste Business Case 2009

Dit artikel delen:

In de strijd om de beste business case van 2009 zond SyncForce het project 'Product- naar marktgedreven met triple-s platform' in. Het project en bijbehorende business case gaan in op het verwezenlijken van integrale sales- en marketingcommunicatie via een online SaaS-platform bij Struyk Verwo Infra.

Struyk Verwo Infra (SVI) is producent en leverancier van bestratingsmaterialen en-oplossingen in beton en natuursteen voor elk type buitenruimte. Daarnaast adviseert het bedrijf bij het ontwerp, de materiaalkeuze, de uitvoering en beheervraagstukken. Het heeft zo'n  20.000 producten in portfolio. Om de verschillende doelgroepen die Struyk Verwo Infra bedient efficiënter en consistenter te informeren zocht het naast SAP naar een goede infrastructuur om sales- en marketingcommunicatie te verwezenlijken.

Het doel was om al hun verschillende doelgroepen zoals architecten, aannemers, gemeenten, bestekschrijvers maar vooral ook interne medewerkers, op efficiënte wijze te voorzien van productinformatie en projectreferenties. Zowel online via een nieuw te ontwerpen en ontwikkelen publieke website en een afgeschermde brand portal omgeving. Daarnaast was de wens om ook offline tools of printtools zoals assortimentswijzers en prijswijzers ter download en op aanvraag aan te bieden.

Informatiebehoefte

Binnen CRH Concrete, waarvan SVI deel uitmaakt is daarom een selectietraject gestart waarin op zoek gegaan werd naar de meest geschikte SaaS-oplossing. Door de ict-afdeling van CRH Concrete is toen gekozen voor Salesforce.com voor de ondersteuning van de verkoopprocessen en SyncForce ter ondersteuning van de marketingprocessen.

Hans van den Berg van SyncForce: 'We hebben eerst gekeken naar de informatiebehoeftes van de verschillende doelgroepen. Met als focus het medium internet, een nieuwe website was prioriteit nummer één. Het productportfolio van SVI diende daarvoor goed in kaart gebracht te worden. De volgende stap was daarom een analyse van het productportfolio. Er is gekeken naar de verschillende product typen in het gehele assortiment. Als volgende stap zijn de product kenmerken per product type vastgelegd.'

Het gehele assortiment is ingedeeld en op basis van deze informatie is designbureau Digivotion aan de slag gegaan met de vormgeving van de website. SyncForce heeft vervolgens met SVI een start gemaakt met het centraliseren van al het marketingmateriaal, waaronder foto's van producten en projecten. Daarna is op basis van het assortiment het productinformatiesysteem ingericht. De productkenmerken die nog niet beschikbaar waren in SAP heeft SVI toegevoegd en verrijkt. Daarna is de informatie vanuit SAP in SyncForce ingeladen.

Integratie

Digivotion heeft via XML-webservices van SyncForce de referentie projectinformatie en productinformatie zichtbaar gemaakt. Na het koppelen van de informatie aan één medium is gestart met het publiceren naar downloadbare salestools. De zogeheten productlijnbladen worden op de website aangeboden aan de doelgroep.

Naast productlijnbladen had SVI ook de wens om de assortimentswijzer en klantspecifieke prijswijzers voor 2010 automatisch te publiceren aan de hand van de gecentraliseerde productinformatie in het SycnForce platform. Daarom is als laatste stap ook een integratie met Salesforce.com verwezenlijkt om te zorgen dat de accountmanagers up-to-date productinformatie beschikbaar hebben in het CRM-systeem.

Zo zijn SAP, Salesforce en SyncForce volledig geïntegreerd en is een volledig Triple-s-Platform gecreëerd. Een integratie van erp, crm en commercial operations managment (COM) systemen. Naast medewerkers van SVI waren Digivotion, SyncForce en Adapti betrokken bij de implementatie. Digivotion was verantwoordelijk voor het design en de bouw van de publieke website, Adapti voor de implementatie van Salesforce en voor de bouw van de applicatie in Salesforce met SyncForce. In december 2008 is het project gestart en in oktober, november en december 2009 zijn de verschillende aspecten van het geheel in gebruik genomen.

Motiveren

Het nieuwe platform moest de interne organisatie motiveren en stimuleren om van een productgedreven organisatie met een productfocus uit te groeien tot een marktgedreven organisatie. 'Met dit online platform zijn zowel externe partijen, zoals klanten en bestekschrijvers als de interne medewerkers op elk gewenst moment in het bezit van de juiste productinformatie en projectinformatie zowel online als offline', zegt Van den Berg.

De salestools die ontwikkeld zijn en die bijdragen in de verkoop van de producten zijn een publieke website, met een Product Selector voor klanten, architecten en bestekschrijvers en een Inspiratiebank met referentieprojecten en productpresentatie voor klanten en architecten. Daarnaast is een Brand Portal, een online afgeschermde omgeving met marketing en salesmateriaal, ontwikkeld, een Beeldbank voor de interne medewerkers, een Referentieprojectenmodule waar alle projecten met beelden en bijbehorende producten zijn terug te vinden en een Productcatalogus.

Offline zijn Productlijnbladen, een Assortimentswijzer 2010 en Klantspecifieke Prijswijzer 2010 ontwikkeld. De totale oplossing bespaart de medewerkers veel tijd en geeft de verschillende doelgroepen elk gewenst moment inzage in productgerelateerde informatie.  

'Het centraliseren van de productinformatie en marketing middelen middels een online platform en dit crossmediaal en doelgroepspecifiek ontsluiten is vernieuwend. Waar een erp-systeem, in dit geval SAP tekortschiet, maakt het SyncForce-platform dit mogelijk', Van den Berg. De volledige integratie tussen een erp-, crm- en marketingoplossing is volgens hem de belangrijkste vernieuwende factor van de totale oplossing. 'Hierdoor wordt de productinformatie efficiënt en consistent gedeeld met alle betreffende doelgroepen middels het juiste medium en platform.'

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Reacties

Goed om te zien dat de samenwerking tussen marketing en sales steeds belangrijker wordt en in deze case dus blijkbaar in de praktijk ook wordt gerealiseerd.

Marketing heeft sales nodig en sales kan niet zonder marketing. Ontzettend logisch maar in te veel organisaties leven beide afdelingen compleet naast elkaar heen, zonder dat ze elkaar van alle lopende zaken op de hoogte houden.

Hoe vaak wordt marketing pas bij een NPI betrokken op het moment dat het nieuwe product al wordt geproduceerd? Hoe vaak ontwikkelt marketing nieuwe campagnes zonder exact op de hoogte te zijn van de wensen van specifieke klanten?

Opvallend om te zien dat een producent van betonproducten op beide vlakken van marketing en sales zo'n grote stappen terwijl veel andere organisaties mijlenver achterblijven.

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2010-09-30T09:13:00.000Z Kim de Vries
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.