Urgentie als breekijzer

It'ers zorgverzekeraars verbaasd over eigen succes

De it-afdelingen van de zorgverzekeraars liggen behoorlijk op koers met de aanpassingen voor de nieuwe zorgverzekeringswet. Het is opmerkelijk hoe weinig knelpunten er worden gemeld. Geldt de vuistregel dan niet meer dat slechts eenderde van alle grote it-projecten slaagt?

Jo Knippenberg, ict-verantwoordelijke van de combinatie VGZ-IZA (goed voor circa drie miljoen zorgverzekerden), is merkbaar opgelucht. Alle deadlines zijn tot nu toe gehaald en de systemen doen wat ze moeten doen. "Het werkt. We zijn zeer positief dat het allemaal zo goed verloopt."
De afgelopen jaren is bij VGZ-IZA de it volledig geherstructureerd. Bij IZA werd het bestaande maatwerksysteem voor de IZA-regeling omgebouwd tot een nieuwe bis-applicatie (Business Informatie Systeem). En bij VGZ werden alle systemen totaal vernieuwd met als kern OpenZorg van Oracle. Tijdens de pieken werkten er bij IZA zestig tot zeventig en bij VGZ meer dan honderd medewerkers aan het project.
Knippenberg denkt dat het succes is toe te schrijven aan pure urgentie. "Iedereen, van hoog tot laag in de organisatie, is doordrongen van het belang van deze operatie. Iedereen heeft hetzelfde doel. Het tijdpad is strak en kent harde deadlines, zoals 9 november, de dag waarop de aanbiedingen naar alle verzekerden werden verstuurd en natuurlijk 1 januari 2006, de dag waarop de standaardverzekering door de verzekeraars moet worden uitgevoerd. Er was helemaal geen tijd voor franje. Wat je bij andere projecten wel ziet, namelijk dat er tijdens de rit van alles bij- en afgaat, was hier niet aan de orde."

Prioriteit nummer 1

Ook Nico Francken, directeur ict en e-business bij Ohra, met in totaal een kleine miljoen zorgverzekerden, is een gelukkig man: "Ik wou dat elk project zo zou verlopen." Francken komt tot een vrijwel identieke analyse als zijn collega Knippenberg. "Als er één ding als een paal boven water staat, dan is het wel dat dit project de directe levensader van ons bedrijf raakt. Dit is prioriteit nummer 1. Dat betekent korte lijnen en snel schakelen. Iedereen voelt de urgentie. Bij andere projecten is het ownership wel eens verdeeld en zijn rollen en verantwoordelijkheden niet voldoende afgebakend. En daar komt dan gedonder van."
Het project bij Ohra krijgt overigens in de loop van volgend jaar nog een vervolg. Dat komt omdat er verschillende trajecten zijn gevolgd voor de organisaties in Den Haag en in Arnhem. In Den Haag werd OpenZorg geïmplementeerd, maar in Arnhem niet. Daar werd het bestaande maatwerksysteem aangepast aan de nieuwe wetgeving. "We wilden geen gestapelde risico's. Het consolideren van die twee systemen in één backoffice is daarom een volgende stap."

Gewenning

Han Tanis, lid van de Raad van Bestuur van OZ (600.000 zorgverzekerden) en verantwoordelijk voor financiën, ict en backoffice, wijst op nog een ander aspect dat de vlotte aanpassingen in zijn branche zou kunnen verklaren: "We zijn het in de verzekeringswereld onderhand wel gewend om steeds nieuwe regelgeving over ons heen te krijgen. Daardoor zijn we een stuk flexibeler geworden."
"Ook bij grote operaties is er een soort gewenning opgetreden. Toen de nieuwe zorgverzekeringswet ging spelen, hebben we uiteraard de draaiboeken van de millenniumwisseling en de invoering van de euro weer uit de kast gehaald. We worden daar nu niet meer zo zenuwachtig van."
Tanis voorziet geen grote problemen bij de overgang. "Hooguit kleine fricties, zoals wanneer iemand een oude schade claimt bij een nieuwe verzekeraar. Voor dat soort administratieve hobbeltjes moeten we nog oplossingen vinden."

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2005-12-16T00:00:00.000Z Johannes van Bentum
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.