De beslissing voor bedrijven om een erp-pakket aan te schaffen, is vooral gebaseerd op interne factoren. De relatie met toeleveranciers of klanten geldt veel minder als drijfveer.
Dit blijkt uit het onderzoek bedrijfsbrede geïntegreerde automatisering van organisatie-adviesbureau Jonker Advies. Het onderzoek werd gehouden onder 250 in Nederland gevestigde bedrijven met meer dan vijftig medewerkers. Drie factoren blijken bepalend voor de aanschaf van een erp-pakket: de integratie van bedrijfsprocessen en informatiesystemen (70,2 procent), de verouderde hard- en software (69,3) en de behoefte aan informatie (61,5). Kostenbesparing (33,2) en het millenniumrisico (40) zijn duidelijk een minder belangrijke overweging.
Een opvallend verschil in keuze bestaat er tussen bedrijven waar IT een integraal onderdeel is van de bedrijfsstrategie en bedrijven waar dat niet het geval is. Bij de eerste groep is de integratie van bedrijfsprocessen de voornaamste reden (76 procent), bij de andere bedrijven de verouderde hard- en software.