Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Computable Awards
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

Kwart helpdesksystemen voldoet niet

30 oktober 1997 - 23:003 minuten leestijdAchtergrondInnovatie & Transformatie
Rik Sanders
Rik Sanders

Een op de vier bedrijven vervangt binnen een jaar zijn net aangeschafte helpdesksysteem. Aan de basisfunctionaliteit ligt het niet, maar de systemen blijken niet te kunnen voldoen aan specifieke eisen. De problemen ontstaan doordat organisaties hun keuzes baseren op onvolledige informatie. Dit concludeert het onderzoeksbureau Ovum aan de hand van het onderzoek ‘Help Desk and Customer Service Systems’.

Activiteiten op het vlak van klantenondersteuning kunnen behoorlijk van elkaar verschillen. Dit hangt af van de zakelijke behoeften, de cultuur en de technische omgeving van organisaties. Software-ontwikkelaars worden daardoor geconfronteerd met uiteenlopende eisen. Dit gebrek aan standaardisatie heeft een waaier van producten tot gevolg die allemaal min of meer hetzelfde trucje doen. Bij de bouw van de systemen letten leveranciers vooral op call management en problem resolution, waarmee voldaan kan worden aan de meeste functionele systeemeisen.
Volgens Cassandra Millhouse, consultant bij Ovum, moet bij de aankoop van een helpdesksysteem gedetailleerder worden gekeken naar de omgeving van een gebruiker. Daarbij spelen aspecten als schaalbaarheid, integratie en maatwerk een belangrijke rol. "De software moet flexibel zijn. Wanneer bijvoorbeeld een bedrijf verwacht dat het aantal gebruikers snel zal toenemen, moet het helpdesksysteem niet snel tegen zijn grenzen aanlopen. Ook moet het mogelijk zijn zo’n systeem te koppelen aan andere applicaties, zoals de database met klanteninformatie. Met maatwerk bedoel ik dat een systeem voldoet aan specifieke eisen, zoals het in de gaten houden of er wel wordt teruggebeld binnen een bepaalde tijd."

Zwartepiet

"Leveranciers zeggen al snel tegen klanten dat ze bepaalde functionaliteit kunnen leveren", zegt Millhouse. "In de praktijk ontstaan er echter problemen omdat de software niet past binnen de omgeving van die klant." Zij wil echter de softwarebedrijven niet alleen de zwartepiet toespelen. "Gebruikers moeten beter nadenken over wat ze op de langere termijn van een helpdesksysteem verwachten. Ze laten zich nu in hun keuze teveel door prijsverschillen leiden."
Bijkomend probleem is de onoverzichtelijke markt met zo’n tweehonderd veelal regionale aanbieders. "De verwachting was", vertelt Millhouse. "dat de markt na twee jaar groei zich zou consolideren, maar dat is niet gebeurd. Sterker nog, wij denken dat de markt de komende vijf jaar verder uitdijt. Vooral in Europa, waar steeds meer ondernemingen groottes bereiken waarbij een geautomatiseerde klantenondersteuning onontbeerlijk is. Voorts zal het aantal call-centers in Nederland flink toenemen. Door de beschikbaarheid van hoogopgeleide mensen die veeltalig zijn en de goede telecommunicatievoorzieningen vormt Nederland hiervoor een aantrekkelijke locatie."

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Digitale connectiviteit en cybersecurity in de logistiek

    Praktische paper over logistiek in een steeds digitalere wereld

    Computable.nl

    Innovatie in uitvoering: industrieel bouwen

    Wees voorbereid op de bouwplaats van de toekomst.

    Computable.nl

    Agentic AI in actie

    De stappen van automatiseren naar écht autonoom werken. Welke toepassingen zijn succesvol?

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    Security & Awareness

    NIS2: Europese richtlijn maakt cyberse...

    De Europese NIS2-richtlijn zet cybersecurity definitief op de strategische agenda. Organisaties in vitale sectoren krijgen te maken met strengere eisen...

    Meer persberichten

    Meer lezen

    later digitale hub
    Innovatie & Transformatie

    Kort: Nederland dreigt digitale hub-positie te verliezen, grondrechten in de ai-verordening (en meer)

    agentic ai
    Data & AI

    Fundamentele transformatie in 2026 door agentic ai

    Innovatie & Transformatie

    Neuro-adaptieve ai: volgende tech-revolutie start in Delft en Berlijn

    Data & AI

    Waarom AWS een oude server te pletter liet vallen

    Innovatie & Transformatie

    Atos breidt voetbal-activiteiten uit naar Zuid-Amerika

    test
    Innovatie & Transformatie

    Van interne tests naar succesvol extern gebruik

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Ontvang Computable e-Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • Phishing
    • Ransomware
    • NEN 7510

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs