Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Boek: Tips voor een succesvolle Internet-strategie

30 september 1999 - 22:004 minuten leestijdAchtergrondCloud & Infrastructuur
Cok de Zwart
Cok de Zwart

Patricia Seybold is in de ICT-wereld geen onbekende. Zij startte zo’n twintig jaar geleden in Boston een onderzoeks- en adviesbureau dat ze haar eigen naam gaf. Al snel specialiseerde zij zich in IT-onderwerpen en vandaag de dag wordt haar bureau nog steeds ingehuurd om analyses te maken van de IT-markt en voor het geven van strategische adviezen.

Zelf wordt zij ook met grote regelmaat gevraagd om op congressen en symposia een verhaaltje te houden. Dat doet ze, zoals zo veel Amerikanen, heel goed en heel slim. Als ze de kans krijgt, grijpt ze zo’n lezing aan om niet alleen haar eigen bureau, maar ook haar eigen boeken te promoten. De laatste tijd maakt Seybold goede sier met haar nieuwste boek ‘Customer.com: how to create a profitable business strategy for Internet and beyond’, dat vorig jaar bij Times Books/Random House verscheen. Het boek stoelt op onderzoek dat zij vier jaar lang heeft gedaan naar internetstrategieën van tal van Amerikaanse ondernemingen. In haar boek bespreekt ze uitgebreid zestien organisaties die in haar optiek een goede internetstrategie hebben opgezet. Bekende namen zijn National Semiconductors, Hertz, Boeing, General Motors en Dow Jones. Natuurlijk worden ook de ‘evergreens’ aangehaald, zoals Cisco Systems, Dell Computer en Amazon.com.
Volgens Seybold zijn er vijf stappen nodig om een goede elektronische business-strategie te kunnen uitzetten. De eerste stap bestaat eruit het de klant zo gemakkelijk mogelijk te maken om zaken met je te doen. De tweede stap is je met je producten en diensten volledig te richten op de eindgebruiker. De derde stap behelst het herontwerpen van de bedrijfsprocessen die op de klant zijn gericht, vanuit het perspectief van de klant. De vierde stap is het ontwerpen van een volledige strategie voor e-handel, die is ingebed in de bestaande infrastructuur. Je gaat het Web immers op om geld te verdienen, en niet voor de lol. De vijfde stap is het aanwakkeren en koesteren van klantenloyaliteit, die de sleutel tot winstgevendheid van e-handel is.
Het ’theoretische’ gedeelte van het boek is gelukkig maar kort. Het grootste deel van het boek is gewijd aan een beschrijving van de cases, waarin de theorie aan de praktijk wordt getoetst. Hier is Seybold op haar best, temeer daar de cases gedetailleerd worden uitgewerkt aan de hand van een aantal kritische succesfactoren. Ze onderscheidt zeven succesfactoren, die allemaal heel logisch klinken. Een goede internetstrategie staat of valt met de vraag of je je wel richt op de juiste klanten. Daar komt bij dat je ervoor moet zorgen dat die klanten geen enkele reden hebben tot klagen. Daarom moet je je klanten koesteren. Onder andere door ze zichzelf te laten helpen (dat verwachten en willen ze op internet) en door ze een persoonlijke service te bieden. Het oprichten van een ‘community’ is de zevende succesfactor die Seybold onderkent. In de cases toont ze overduidelijk aan welke successen deze elementen teweeg kunnen brengen. Je leest ze met rode oortjes. Diegenen die zich beroepshalve met het e-handel bezig moeten houden, vinden hier ongetwijfeld veel van hun gading.
Amerikanen zijn een stichtelijk volk dat graag een boodschap wil uitdragen. Deze karaktereigenschap komt ook tot uiting in de boeken die zij schrijven. Seybold vormt op deze regel geen uitzondering. ‘Lessons learned’ is ook een door haar geliefkoosde kreet die in het boek veelvuldig wordt gebruikt. Een belangrijke les die ze zelf heeft geleerd en die ze haar lezers graag wil doorgeven is dat alle succesvolle organisaties zich ervan bewust zijn dat een internetstrategie niet in een soort vacuüm moet worden opgezet en uitgevoerd. In technische en organisatorische zin moet er een geïntegreerde infrastructuur worden opgezet. Een andere les is dat het management niet ongeduldig mag worden. Het duurt gemiddeld twee tot vier jaar voordat een goede internetstrategie profijt kan gaan opleveren. Daarnaast geeft zij heel veel tips, stappenplannen en checklijsten. Bijvoorbeeld voor de IT-manager, die ze aanraadt om een goede koppeling te realiseren tussen de website en de achterliggende transactiesystemen.
Soms is het allemaal een beetje teveel van het goede. Maar Amerikanen schrijven zoals ze praten. In een lezing van een uur geven ze een kwartier zinvolle informatie. De rest van de tijd bieden ze amusement. Zo weten ze op een aardige manier het nuttige met het aangename te verenigen. Het boek van Seybold kun je daarom best op je nachtkastje leggen om voor het slapen gaan even een uurtje uit te lezen. Maar je hoeft je ook niet bezwaard te voelen om het boek in de tijd van de baas ter hand te nemen.
 
Customer.com: How to create a profitable business strategy for the Internet and beyond
Patricia B. Seybold en Ronni T. Marshak
Times Books/Random House
ISBN 0-8129-3037-1
Adviesprijs: 27,50 dollar

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Meer lezen

    Europese Unie
    AchtergrondData & AI

    Wake-up call voor inkopers ai

    Vrouwe Justitia
    ActueelCloud & Infrastructuur

    VMware haalt bakzeil bij Haagse rechter om Rijkswaterstaat

    ActueelInnovatie & Transformatie

    Groningse doorbraak bij 3d-printtechniek voor robotjes

    Ontslagen
    ActueelCarrière

    ASML ontslaat it-manager om dubbelrol, IFS brengt ai-agent naar fabrieksvloer (en meer)

    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    Overname E-Storage is voor PQR strategische zet in bescherming klantdata

    ActueelSecurity & Awareness

    Kort: PQR lijft E-Storage in, Fox-IT en Xerox it-partners van de Navo-top (en meer)

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs