Accenture ontwikkelt kennismarktplaats van goed doel

Inzending voor de award Beste Business Case 2009

Dit artikel delen:

In de strijd om de beste business case van 2009 deelde de jury een eervolle vermelding uit. Het project '1%Doen' van Accenture werd geprezen als 'hoffelijk initiatief' vanwege de inzet van inkomen, tijd en kennis in ontwikkelingstrajecten. Het project en bijbehorende business case gaan in op de ontwikkeling van een web 2.0 kennismarktplaats.

De 1%Club is een online marktplaats voor ontwikkelingsprojecten waar mensen één procent van hun inkomen, tijd en kennis kunnen inzetten voor een project naar keuze. De gedachte achter de marktplaats is dat als iedereen één procent van zijn of haar inkomen, tijd en expertise inzet, armoede structureel op te lossen is. De missie van de 1%Club is het creëren van een transparant internationaal platform dat online toegang biedt tot kennis en middelen waarmee mensen in ontwikkelingslanden hun zelfredzaamheid kunnen vergroten en hun levensomstandigheden verbeteren.

'Accenture steunt de 1%Club vanuit zijn Corporate Citizenship programma', vertelt Max Patanella van Accenture. 'Dit programma heeft als noemer 'Skills to succeed', en de ontwikkelingen van de 1%Club passen hier goed bij.'

Kleinschalig

De 1%Club biedt aan het groeiend aantal ondernemende mensen dat een project opzet in een ontwikkelingsland een platform om hun projectvoorstel of businessplan online te presenteren. De projecten dienen kleinschalig te zijn en een duurzame bijdrage te leveren aan armoedebestrijding. Alle projecten zijn direct gekoppeld aan één of meer millenniumdoelen. De 1%Leden beslissen vervolgens aan de hand van de online projectvoorstellen aan welke projecten ze hun 1% inkomen, tijd, kennis of vaardigheden willen inzetten. Door middel van blogs, foto's, filmpjes en Google maps kunnen ze online de voortgang van 'hun' project volgen. Concrete ontwikkelingsprojecten worden direct gekoppeld aan bedrijven en particulieren die een financiële bijdrage willen doen.

Uit een gebruikersonderzoek onder de leden en projecteigenaren bleek dat er onder de 1%Projecten behoefte was aan een platform waar ze kennis konden delen en bepaalde specifieke expertise vinden. De 1%Leden bleken naast één procent van hun inkomen ook graag één procent van hun kennis te willen bijdragen aan 'hun' project. Zo ontstond de ambitie om het mogelijk te maken dat mensen en organisaties naast geld ook kennis en tijd konden bijdragen, bijvoorbeeld door een website te onderhouden, een technische tekening uit te werken of marketingplan uit te werken. De 1%Club wilde deze kennisuitwisseling faciliteren door de ontwikkeling van een open 1%Kennis Marktplaats.

Armoede bestrijden

Door wereldwijd de bij mensen aanwezige energie, passie, middelen, ervaring en kennis op een slimme manier aan elkaar te koppelen, ontstaat een structuur waarbij op wereldschaal aan één op één ontwikkelingssamenwerking kan worden gewerkt. De 1%Club wilde die structuur ontwikkelen, zodat duizenden mensen wereldwijd online bij elkaar komen die allemaal stukjes informatie online plaatsen, hun specifieke kennis delen, specifieke vragen stellen, concrete expertise aanbieden en oplossingen aandragen en zodoende een bijdrage leveren aan het oplossen van armoede.

Patanella: 'Accenture vond het 1%Kennis Marktplaats erg goed passen bij haar Corporate Citizenship programma filosie 'Skills To Succeed' en heeft daarom aangeboden de 1%Club te ondersteunen bij de ontwikkeling van het 1%Doen platform. Als we met zijn allen een online encyclopedie Wikipedia  kunnen schrijven, waarom zouden we dan niet de armoede wereldwijd kunnen oplossen? De 1%Club heeft hier een vernieuwend model voor ontworpen, 'Internationale Samenwerking 2.0'. Voor de ontwikkeling van 1%Doen heeft Accenture op basis van pro bono consultancy de 1%Club ondersteund met de uitwerking van gebruikerswensen naar functionele en technische designs en test scripts. De realisatie van de technologie is gedaan door het Haags/ Amsterdamse ontwikkelbureau WEBclusive.'

Technologie en innovatie stonden centraal om te komen tot een business case die waarde oplevert voor de 1%Club, de 1%Leden en de 1%Projecten. Patanella: 'De key succesfactor binnen de uitvoer van deze roadmap was de nauwe samenwerking met Accenture, kennispartner voor de 1%Club. Een deel van het project is uitgevoerd door de funding vanuit het Accenture Corporate Citizenship Programma dat er voor gezorgd heeft dat de kosten voor de 1%Club laag bleven terwijl de kennis en expertise van de Accenture-medewerkers wel volledig benut konden worden.'

Expertise

Op de 1%Kennis Marktplaats staan vier peilers centraal: Share; Search; Follow; Match. Deel de kennis die je hebt; Zoek naar bepaalde kennis of een bepaalde persoon met bepaalde expertise; Volg de mensen en kennisgebieden die je interesse hebben ; Brengt vraag en aanbod automatisch bij elkaar. De Marktplaats heeft tot doel ontwikkelingsprojecten en lokale entrepreneurs eenvoudig aan bepaalde kennis en expertise of vrijwilligers te laten komen; ontwikkelingsprojecten en entrepreneurs kennis laten delen en samenwerken met andere projecten en entrepreneurs; 1%Leden een podium te geven waar ze hun kennis en expertise kunnen aanbieden en waar ze projecten en vrijwilligerswerk kunnen vinden; de ontwikkeling van 1%Kennis sub-communities rond bepaalde onderwerpen zoals 'renewable energy' of landen.

Door een uitgebreide, beschrijving, ondersteund met wireframes en screen flows kon de realisatie van de module door het team programmeurs zeer strak en on time worden geleverd. Het team van Accenture op dit project was gemiddeld 3 fte. De doorlooptijd was zeven maanden.

Concreet

'De Accenture medewerkers hebben hun kennis en expertise in kunnen zetten voor een project dat een directe bijdrage levert aan armoedebestrijding en ontwikkeling. Voor de 1%Project is een waarde gecreëerd omdat zij nu op een platform terecht kunnen waar ze de benodigde mensen en organisaties kunnen vinden die de juiste expertise en kennis hebben om van hun ontwikkelingsprojecten een succes te maken. Voor de 1%Leden heeft het waarde gecreëerd omdat het gaat om een doelgroep opgeleide mensen die best wel een bijdrage willen leveren aan ontwikkelingssamenwerking maar vaak niet weten hoe. Met 1%Doen kunnen ze concreet hun kennis en expertise inzetten waar het dit meest nodig is', zegt Patanella.

'1%Doen gaat verder dan een fundraising platform en biedt een nieuwe manier waarbij gebruikt kan maken van de aanwezige expertise in de community. Er is voor het project slim gebruik gemaakt van de aanwezige kennis bij Accenture op het gebied van web 2.0 technologieen, sociale netwerken, massive collaboration en open innovatie.'

De 1%Club is een kleine non-profit organisatie en kan daardoor flexibeler en efficiënter opereren. De 1%Doen-functie biedt ondersteuning om bepaalde activiteiten die zij wil uitvoeren te crowdsourcen binnen deze grote groep betrokken hoogopgeleide vrijwilligers. Zo kan het platform doorgroeien zonder dat de organisatie daardoor inefficiënt wordt, de kosten te hard stijgen en bureaucratie optreedt.

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2010-10-04T08:54:00.000Z Kim de Vries
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.