Openbaar vervoer Rotterdamse regio krijgt ict

De parkshuttle in het bedrijvenpark Rivium krijgt definitief groen licht. In februari 1999 startten de Stadsregio Rotterdam, de gemeente Capelle aan den IJssel en vervoersbedrijf Connexxion een proefproject.

Drie onbemande minibusjes vervoerden dagelijks zo'n zeshonderd passagiers over een afgesloten traject van 1300 meter tussen bus- en metrohalte Kralingse Zoom en halte Rivium. Technologiebedrijf Frog Navigation Systems leverde de parkshuttles en de navigatie- en besturingssystemen, draaiend in een Linux-omgeving.
Na de evaluatie eind vorig jaar besloten de participanten door te gaan met het project, zij het met enkele aanpassingen. Stadsregio Rotterdam investeert 4,13 miljoen euro in de infrastructuur, waarbij het traject wordt verlengd en de enkele baan dubbel wordt uitgevoerd. Bovendien verstrekt het jaarlijks 270.000 euro aan Connexxion om het exploitatietekort aan te zuiveren. De gemeente Capelle investeert eveneens een fors bedrag in het project. Connexxion bestelt bij het Utrechtse Frog zes nieuwe onbemande voertuigen à 205.000 euro per stuk die in plaats van tien twintig passagiers kunnen vervoeren. De Novem (Nederlandse onderneming voor energie en milieu) verstrekt Frog ook nog eens een ontwikkelsubsidie. De exploitatie staat gepland voor 2003. In de tussentijd zet Connexxion op het traject taxibusjes in.

Prestige

Een ander, recent voorbeeld van een nieuwe transporttoepassing is het toegangssysteem dat automatiseerder EDS en Cubic, een Amerikaanse leverancier van vervoerssystemen, voor het Rotterdamse metrobedrijf RET hebben ontwikkeld. Het bestaat uit een serie tourniquets die de reiziger met een strippenkaart of abonnement toegang geven tot het station. Het gesloten toegangssysteem wordt ingezet op de Beneluxlijn, een metroverbinding tussen Spijkenisse en Schiedam die dit jaar in bedrijf gaat. De RET ziet het gebruik ervan als een oefening voor de invoering van een landelijke chipkaartsysteem voor het openbaar vervoer op termijn.
EDS en Cubic zijn eveneens, samen met ICL en WS Atkins (het Transys-consortium), betrokken bij de invoering van het chipkaartsysteem voor de Londense metro. Na een voorbereiding van 17 jaar en een investeringspost van één miljard dollar zal dit zogeheten Prestige-project in augustus van start gaan.
 

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2002-02-08T00:00:00.000Z Rik Sanders
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.