Het zal je maar gebeuren. Je bent bejaard en wordt verzorgd in een verpleegtehuis. Je merkt na een tijdje dat de verplegenden minder tijd voor je hebben. Als je om een verklaring vraagt, krijg je te horen dat dit komt omdat er wordt geïnvesteerd in speciaal ontwikkelde applicaties. Op de vraag of het verzorgen beter gaat dankzij die automatisering krijg je te horen dat het juist slechter gaat, omdat het aangeschafte pakket niet voldoet.
Dit is geen sprookje. De gebruikersvereniging informatisering en technologie concludeert dat mislukte automatisering ten koste gaat van de verzorging. De onderzoekers komen tot bizarre conclusies. Instellingen schaffen pakketten aan die in de praktijk niet voldoen, omdat ze onvoldoende rekening houden met de praktijk. De onderzochte leveranciers positioneren hun oplossingen als standaardpakketten. Ze gaan echter volledig voorbij aan het feit dat vrijwel alle instellingen verschillend zijn georganiseerd. In de praktijk blijken er talloze informele korte-termijn manieren van samenwerken te zijn. Deze regelkringen kunnen per instelling flink verschillen.
Opvallend vaak is sprake van miscommunicatie. Informatie in medische dossiers is vaak gesteld in vakjargon van medici in plaats van dat van de verzorgers. De gebruikersvereniging constateert dat bouwers van pakketten hun oplossing baseren op het zorgplan. De manier van werken blijkt in de praktijk niet overeen te komen met de theoretische structuur.
De bizarste conclusie van de gebruikers is dat mislukte applicaties ten koste gaan van het budget voor de werkelijke zorg. Het is jammer dat de gebruikersvereniging niet voorstelt om ict in de zorgsector uit een apart potje te betalen, zodat er altijd voldoende handen aan het bed zijn.