Dordrecht zoekt ict-partner voor de verkoop van eigen loketoplossing

Timmeren aan online gemeentes

Dit artikel delen:

Pink Roccade Civility en Centric zijn al jarenlang de dominante ict-leveranciers bij gemeenten. Bij het bouwen van websites moeten ze echter talloze kleine, innovatieve concurrenten naast zich dulden. De twee molochs worden zelfs voorbijgesneld door de gemeente Dordrecht. Die zoekt een leverancier voor haar geavanceerde web-intakesysteem.

Gemeentegraad
Onder de noemer Gemeentegraad belicht Computable in samenwerking met Advies Overheid.nl op regelmatige basis recente ontwikkelingen op het gemeentelijk internetterrein. Het programmabureau Advies Overheid.nl stimuleert en adviseert overheden op hun digitale weg.
 
De hele serie:
Ruim 80 procent van de Nederlandse gemeenten heeft momenteel een website. Eind dit jaar moet de score op 100 procent liggen. Het bouwen van die sites ligt niet alleen in handen van de ict-monopolisten Pink Roccade Civility en Centric. Kleinere partijen als Seneca, Segment Interactieve Media en Gemeenteweb hebben inmiddels een behoorlijke klantenlijst opgebouwd. Tot de bouwers van de tien meest recente gemeentesites behoren ook onbekende webbureaus als Spiderweb, Sensite en Snakeware. Dit rijtje kan ook willekeurig worden aangevuld met lokale spelers als SOV Interactief (Losser), Buckaroo (Leeuwarderadeel) of Hamelink Webdesign (Hulst).
Volgens Harm Verbeek, directeur van Segment Interactieve Media, hebben Civility en Centric zich laten verrassen door de vraag naar frontoffice-oplossingen. "Gemeenten wilden meer keuzes hebben en zochten naar alternatieven. Bedrijven die website-technologie in huis hadden, zijn hier snel op ingesprongen." Inmiddels hebben Centric en met name Civility een inhaalslag gemaakt. Zij bedienen veelal kleinere gemeenten met een krap ict-budget en weinig personeel, die het liefst terugvallen op de standaardproducten van hun huisleveranciers.
 

Spijtoptant

Het werk houdt echter niet op wanneer alle gemeenten online zijn. Verbeek ziet nieuwe opdrachten binnenkomen van gemeenten die hun website willen vernieuwen. Veel lokale overheden hebben weliswaar een website, maar daarin ontbreekt vaak nog de interactieve dienstverlening voor de burger. "Daar zitten spijtoptanten tussen die eerst voor een standaardoplossing hebben gekozen, maar nu een website willen hebben met een eigen gezicht." Recent heeft Segment nieuwe sites voor Lisse en Aalburg gebouwd.
Directeur Verbeek zweert bij een goede gemeentelijke producten- en dienstencatalogus als basis voor elektronische dienstverlening. Segment heeft zelf een oplossing in huis, maar gaat binnen twee maanden tevens ondersteuning bieden voor de Vind-catalogus. Deze door de overheid opgezette en gratis beschikbaar gestelde oplossing is na een aanbesteding in handen gekomen van de VNG Uitgeverij. Volgens Verbeek laat dat bedrijf het product versloffen, waardoor Vind-gebruikers naarstig op zoek zijn naar ondersteuning. Hij meldt met enige trots dat zijn bedrijf de twee ontwikkelaars van Vind heeft aangetrokken.

Dordtse dadendrang

Een van die Vind-gebruikers is Dordrecht, een internet-koploper in gemeenteland. De gemeente lanceerde onlangs een vernieuwde website waarin zich een zogeheten e-loket bevindt. Mark Voogd, projectmanager e-government in Dordrecht, vertelt dat hierin alle producten en diensten op basis van de Vind-catalogus online zijn gezet. "Wij zijn echter verder gegaan. Achter het e-loket draait ons web-intake-systeem dat naast de volledig web-gebaseerde Vind-functionaliteit een webformulierengenerator en een toegangsmodule omvat. Bij de meeste sites kunnen burgers een formulier ophalen, invullen en dan per post terugsturen. Bij ons elektronisch loket kunnen burgers hun gegevens via een webtransactie opsturen. Die informatie verwerken wij in onze backoffice. Via een unieke toegangscode - een pincode die via de post wordt toegestuurd - kan een burger vervolgens zien wat de status is van zijn aanvraag of bij welke instantie zijn bezwaarschrift ligt."
Om deze transparantie technisch mogelijk te maken, klopte Voogd tevergeefs aan bij de gevestigde orde. Civility en Centric bleken er echter alleen een visie op na te houden. "Hun oplossingen zijn niet volledig webgebaseerd: je kunt wel via een webinterface informatie opvragen, maar geen gegevens invoeren via internet. Van monopolisten kun je eigenlijk ook niet verwachten dat ze voorop lopen in technologie"
Dordrecht ontwikkelde uiteindelijk met eigen experts op basis van Oracle-software het webtoegangssysteem achter het e-loket. Ict-adviseur Eiffel zorgde voor de werkprocesbeschrijvingen en de implementatie in de backoffice. Voogd merkt dat ook andere gemeenten belangstelling voor deze oplossing hebben. Dordrecht organiseert over twee maanden een aanbesteding waarbij ict-leveranciers kunnen aangeven of zij het product willen vermarkten. "Wij zijn immers geen softwareleverancier."
Voor de invulling van de vernieuwde gemeentesite werkte Dordrecht samen met de internetspecialisten Hardwire, 2C en Bureau RAL. De stad kwam met stip de top tien binnen van de ranglijst gemeentesites, die het programmabureau Advies Overheid.nl bijhoudt. Voogd denkt nog meer te kunnen stijgen wanneer over een maand het raadinformatiesysteem is ingevoerd. Burgers kunnen dan via de website inzage krijgen in beleidsstukken, waarbij e-mailabonnementen op bestuurlijke agenda's mogelijk zijn.
 

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Nieuwsbrief

Wil je dagelijks op de hoogte gehouden worden van het laatste ict-nieuws, trends en ontwikkelingen? Abonneer je dan op onze gratis nieuwsbrief.

Vul een geldig e-mailadres in

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2002-03-29T00:00:00.000Z Rik Sanders
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.