Werkplekbeheer KPN naar Atos Origin

Telecombedrijf blijft nog wel betrokken bij Contrado Technologies

Dit artikel delen:

Atos Origin is vrijwel rond met de overname van KPN Werkplekdiensten. Zo'n honderd medewerkers gaan echter niet over naar de automatiseerder. De onderhandelingen over de acquisitie van KPN Softwarehuis lopen nog. Het is niet ondenkbaar dat het Frans/Nederlandse concern op termijn ook het KPN-belang in Contrado Technologies, de joint venture met Perot Systems, overneemt.

Atos Origin sloeg vorig jaar zomer een grote slag met de aankoop van KPN Datacenter voor 163 miljoen euro. KPN opende met de automatiseerder tevens gesprekken over de overnames van Softwarehuis, dat software ontwikkelt voor het Datacenter, en Werkplekdiensten. Met betrekking tot het laatste onderdeel is de kogel door de kerk, al moeten de onderhandelingen over de arbeidsvoorwaarden met de vakbonden nog worden gevoerd. Vakbondskringen melden dat de besprekingen tussen Atos Origin en KPN langer hebben geduurd dan gepland als gevolg van de zware sanering die KPN momenteel doorvoert. Werkplekdiensten beheert circa 35.000 desktops voor het telecombedrijf, maar dat aantal zal na afronding van de reorganisatie een stuk lager liggen. Een logische aanname is dat Atos tijdens de onderhandelingen dan ook een lagere verkoopprijs heeft willen bedingen. Bovendien speelt mee dat bij Werkplekdiensten eveneens een krimp plaatsvindt: zo'n honderd van de kleine duizend medewerkers maken gebruik van de vrijwillige vertrekregeling bij KPN, worden gedwongen ontslagen of zullen als ingehuurde kracht niet meer terugkeren.
Zowel Atos Origin als KPN wil geen commentaar geven. "Wij melden ons wel als de intentieverklaring definitief is ondertekend", stellen de woordvoerders van beide partijen. Voor de gesprekken met de vakbonden over arbeidsvoorwaarden zijn inmiddels datums geprikt.

Contrado Technologies

KPN is nog steeds aandeelhouder van Contrado Technologies uit Groningen met een belang van 50 procent. Het zette deze joint venture in mei 2000 op samen met de Amerikaanse dienstverlener Perot Systems om de eigen front-office systemen te verbeteren. Ongeveer honderdvijftig KPN'ers die met relatiebeheerdiensten te maken hadden, stapten over naar Contrado. Het telecombedrijf koos de in Nederland relatief onbekende Perot Systems als partner, vanwege zijn combinatie van commerciële it-ervaring en expertise als automatiseerder van klantgegevens en transacties. Na drie jaar zou Contrado zijn applicaties ook aan derden kunnen verkopen.
Nu, anderhalf jaar later, blijken de hooggespannen verwachtingen niet waargemaakt. "KPN bespaart, met het oog op het beheren van de kasstroom, op de ict-uitgaven. Daardoor zijn er nauwelijks nieuwe projecten opgezet en blijft alleen het onderhoud op de bestaande front-office systemen de kurk waarop ons bedrijf draait", zegt Jan Wensink, lid van de directie bij Contrado.
Bovendien wil KPN de omzetgarantie, die het bij de oprichting van de joint venture met Perot Systems heeft afgesproken, verlagen. Deze ontwikkelingen hebben ervoor gezorgd dat Contrado eind vorig jaar besloot om eerder dan gepland de externe markt te bewerken. Volgende maand start het bedrijf met het aanbieden van zijn oplossingen aan telecombedrijven, financiële firma's en zorginstellingen. "Onze producten zijn interessant voor organisaties met grote klantgroepen. Wij verkopen callcenter-software, voice response-systemen en ordersystemen voor het registreren van orders via telefoon, internet of winkels."
De oplossingen van Contrado onderscheiden zich volgens Wensink van standaard relatiebeheersoftware doordat ze niet met eenzelfde set scripts werken. Door een klantendossier samen te stellen uit diverse databases, en dit via een wiskundig model te relateren aan een productendatabase, kan er een op de klant toegesneden vraag/antwoord-spel plaatsvinden. "Daardoor kan sneller een 'schone' order worden geplaatst. Bij standaard crm-pakketten worden diverse overbodige vragen aan klanten gesteld", beweert de Contrado-directeur.
Tot nu toe is een ontslagronde uitgebleven, omdat het aantal van zeventig inhuurkrachten ingekrompen kon worden tot een man of twintig. De vakbonden gaan binnenkort praten over een nieuwe Cao, waarbij de houdbaarheid van de terugkeergarantie voor de ex-KPN'ers, mocht de joint venture alsnog mislukken, ter sprake zal komen. Op de vraag of KPN zijn belang niet van de hand wil doen, zegt Wensink dat dit momenteel niet aan de orde is. Hij vindt echter de bewering dat Atos Origin het belang zou kunnen overnemen, "niet ondenkbaar". Atos werkt reeds samen met Perot Systems. Daarbij laat Contrado de frontoffice-systemen van KPN, die het in beheer heeft, draaien in de twee rekencentra in Groningen die inmiddels in handen zijn van Atos Origin. "Op operationeel vlak werken we nauw samen", zegt Wensink.
 

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2002-01-25T00:00:00.000Z Rik Sanders
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.