Managed hosting door True
Sponsored
Onderstaande bijdrage is van een externe partij. De redactie is niet verantwoordelijk voor de geboden informatie.

Digitale Business Transformatie, maar hoe dan?

Door: Stefan van Oirschot, Rhodix IT Services

 

Je kunt geen 5 minuten browsen op het net zonder een artikel tegen te komen waar Digitale Transformatie benoemd wordt. De gevolgen voor u als u nú niet schakelt worden zeer duidelijk gemaakt. Het moet anders, dat lijkt de enige mogelijke conclusie. U dient de innovatieve accelerators zoals robotics, virtual reality, 3d printing, Internet of Things en cognitieve systemen te omarmen en onderdeel te maken van uw manier van werken. Niet acteren is duidelijk geen optie. Maar hoe dan?

Digitale Transformatie gaat niet alleen over techniek. OK dat was een inkopper. Digitale transformatie gaat over de business en de uitdagingen in je industrie. Digitale transformatie betreft het herzien van je bedrijfsstrategie door de mogelijkheden van digitale middelen/technologieën te bekijken en deze te omarmen.



Om mee te gaan met de digitale transformatie is het ontwikkelen van een digitale strategie noodzakelijk. Dit zal betekenen dat er anders gewerkt gaat worden. Er moet een visie zijn, een bijbehorende strategie, een tactiek en uiteraard meetbare doelstellingen.


Het doel is om je tactiek uit te werken, niet je visie. Het gaat om de kleine stapjes die het verschil maken met als streven je visie te realiseren. Gooi je oude schoenen niet weg voor je nieuwe hebt. In plaats van het kijken naar nieuwe technieken om te implementeren is het belangrijk om allereerst te verbeteren wat er reeds is. Nieuwe technologie en nieuwe systemen toevoegen komt vaak (altijd) met kosten die vele malen hoger zijn dan de initiële aanschaf.

De aanpak voor de ontwikkeling en implementatie van een digitale strategie bestaat uit 3 stappen:

  1. Inventarisatie (0-meting) en bepalen van verbeterpunten
  2. Richtlijnen bepalen
  3. Implementeren in haalbare stappen en proces van continue verbetering

Tijdens de inventarisatie brengen we de huidige systemen (processen en producten) in kaart; verbeterpunten, verantwoordelijkheden, integraties, problemen, KPI's. Ook inventariseren we onze doelstellingen. Met welk systeem hebben ze een relatie? Hebben we überhaupt alle “systemen” om onze doelstellingen te verwezenlijken?

Een inventarisatie, uitgevoerd via interviews, legt veel bloot. Verbeterpunten kunnen eenvoudig geïdentificeerd worden. Bij het bepalen van de richtlijnen gaan we uit van de voor ons perfecte situatie. Uitwerken van verbeterpunten doen we over 4 assen; mensen/cultuur, processen, skills en tools. Met alles wat we doen houden we de ultieme klantervaring (CX) voor ogen. Het is belangrijk om zelf te bepalen wat de perfecte situatie is. Je wilt graag klanten die bij jou passen. Klanten mogen met je op de snelweg, op de vluchtstrook maar niet over de vangrail. De uitwerking zal aangeven welke en waar processen, producten verbeterd moeten worden.

Implementeren van de verbeteringen doen we via een continue verbeterproces. In overleg met de belanghebbenden wordt er geprioriteerd: 1) Quick-wins, 2) Wat draagt het meeste bij aan onze bedrijfsdoelstellingen? We implementeren in haalbare stapjes en stellen continu bij. In dit proces worden uiteraard de innovative accelerators zoals eerder genoemd meegenomen. Welke extra kansen hebben we door de beschikbaarheid van deze technieken? Door onze systemen in een continu verbeterproces te gieten zijn we wendbaar en zijn we klaar om in te springen op nieuwe bewegingen in de markt wanneer deze zich voordoen.

Digitale business transformatie en het organisatie breed implementeren van een digitale strategie staat ook bij Rhodix hoog op de agenda. Deze door ons hele bedrijf gedragen activiteiten worden door mij bij Rhodix gecoördineerd via de rol van CDO, Chief Digital Officer. We hebben de ambitie om voorop te willen lopen ondersteund door een sterke visie, strategie en heldere doelstellingen. In deze CDO-rol bewaak ik het proces van continue verbetering van onze diensten met klantervaring als topprioriteit. Wilt u meer weten of graag met mij gedachten wisselen over Digitale Transformatie, neem dan gerust contact met mij op of kijk op onze site, http://www.rhodix.com.



Stefan van Oirschot

Stefan.van.oirschot@rhodix.com
0031 (0)6 - 41680904
CDO – Chief Digital Officer - Rhodix IT Services




Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/6001890). © Jaarbeurs IT Media.

 

Reacties

Even lezen hoor .... er moet .... als u het nu niet doet loopt u straks achter de feiten aan..... veranderende wereld, blijf niet achter..... u moet visie ontwikkelen als de donder..... want anders want anders .... Alle signalen op rood...... 1 minuut voor twaalf ..... U kunt eenvoudig weg binnenkort niet meer zonder .....

Ik spreek met regelmaat mijn oom die met zijn kraampje 'oosterse snuisterijen' op de markt staat. Hij betaald netjes zijn staan geld, regelt aan en verkopen gewoon nog steeds contant. De boekhouding .... welke boekhouding, laat hij over aan een accountant en met ambtenaren, die hij sporadisch spreekt, is hij snel klaar. Ja ik heb een burgerservicenummer, nee die gebruik ik niet. Waarom niet? Ik heb geen computer. Of ik dit zelf ook niet een beetje ongeloofwaardig vind? Dat ik een android zou bezitten dan? Een tablet? Geen wifi thuis? Kom kom, ernstig en ongeloofwaardig.

Dus u, mijnheer de ambtenaar, maakt mij voor leugenaar uit? Neehee natuurlijk niet, dat hoort u mij toch niet zeggen? Wanneer u zegt dat iemand ongeloofwaardig is, zegt u dat die liegt. Dat zijn niet mijn woorden, zegt de ambtenaar en wil vervolgens nog iets zeggen. Mijn oom staat dan altijd stil op en vertrekt. Menig ambtenaar blijkt niet klaar te zijn met retoriek waarop mijn oom simpel antwoord, als ik ongeloofwaardig ben, dan kunt u niet hier zijn en is dit alles een natte droom.

Gelukkig kan ik altijd nog wakker worden. Hoe het ook zij, mijn oom heeft nog steeds gelijk, vind ik.

Partnerinformatie

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×