Vertalen van documenten
Als je bedrijf internationaal opereert dan is het verstandig om een professioneel vertaalbureau in te schakelen. Het is in dit geval namelijk van belang om alle teksten te vertalen. Zo’n technische vertaling zal zo goed moeten zijn dat je klanten, collega’s of concurrenten niet eens doorhebben dat het überhaupt gaat om een vertaling. Eenvoudig is het vertalen van technische documentatie natuurlijk niet, het is dan ook echt een vak apart. Een technische vertaler zal dit voor je kunnen doen. Hierbij heb je iemand nodig die veel kennis heeft van de technische terminologie in zowel de bron- als de doeltaal. Ook moet deze expert veel ervaring hebben op het gebied van het vertalen van documenten in je branche. Door een professioneel vertaalbureau in te huren zal dit zeker mogelijk zijn.
Maak een concurrentieanalyse
Naast het vertalen van de documenten is het ook van belang om aan het begin van het internationaliseren een goede analyse te maken van de concurrentie in het land waar je naartoe wilt gaan. Dit doe je door eerst een lijst te maken van je concurrenten. Vervolgens moet je jezelf in een magic quadrant zetten. Dit zal ervoor zorgen dat er een duidelijk beeld zal ontstaan van hoe en over welke wassen je de concurrenten kunt verstaan. Je zult veel inzicht krijgen door de sites van de lokale competitie te bezoeken. Hiervoor moet je ruim de tijd nemen, puur al doordat je er veel van zult leren. Hierbij kun je ook handige tools gebruiken. Zodoende kun je eenvoudig zien hoe de concurrentie in het land online scoort en hoe het dit doet.
Maak per land een business plan
Als je je ICT onderneming wilt internationaliseren dan is het verstandig om voor elk los land waar je je wilt vestigen een speciaal business plan te maken. In dit plan is het van belang om ervoor te zorgen dat je prijslijst aansluit op de lokale markt in dat specifieke land. Daarnaast moet het ook duidelijk zijn wat de omvang van de markt is, het aantal bedrijven dus, en de branches die je wilt bedienen. Hier zul je dus ook al gedeeltelijk achter komen met behulp van de concurrentieanalyse. Je doet dit door de Total Available Market, oftewel de TAM, in kaart te brengen. Reken je prijsmodel bovendien aan de hand van een reëel marktaandeel dat je wilt gaan verwerven.
Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn: