Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief
Onderstaande bijdrage is van een externe partij. De redactie is niet verantwoordelijk voor de geboden informatie.

Autopilot bij elektrische auto’s wordt steeds populairder

28 mei 20214 minuten leestijdChannelCloud & Infrastructuur

Je hebt misschien al wat video’s of nieuwsberichten voorbij zien komen van autobestuurders die al slapend hun voertuigen op de automatische piloot hebben gezegd tijdens een file. Los van de discussie of dit verantwoordelijk gedrag is, laat dit wel zien hoe ver zelfrijdende auto’s in de tussentijd zich ontwikkeld hebben. In dit artikel gaan we wat meer de diepte in op hoe ver de autopilot op dit moment is.

Wat is autopilot precies?

Voordat we echt de diepte in gaan, is het handig om duidelijk uit te leggen wat een autopilot precies inhoudt. Als een auto een autopilot heeft, beschikt het over een functie waarbij de computer zelf alles wat betreft autorijden regelt. Jij hoeft dan als het ware niks te doen tijdens het autorijden zelf. Doordat steeds meer auto’s met sensoren en computers uitgerust zijn, kan een kunstmatige intelligentie berekenen wat de optimale route is, navigeert het je naar je bestemming, etc. Zelfs op een drukke snelweg kan een autopilot al je taken overnemen. Daarbij is het wel belangrijk om te benoemen dat de autopilot nog niet goedgekeurd is en de wetgeving hierop achterloopt. Momenteel is het dus illegaal om de autopilot te gebruiken, maar in de toekomst kan je er gebruik van maken. Je kan zelfs met een knop op je telefoon de auto naar je toe laten komen om je op te halen.

Het begin van autopilot

De mensheid is al een hele tijd bezig om auto’s zelfrijdend te maken. In de jaren 20 werd dit project voor het eerst ondernomen door verschillende bedrijven en uitvinders, maar het duurde tot 1987 voordat er een kleine doorbraak plaatsvond. Mercedes-Benz had, onder leiding van Ernst Dickmans, 2 gemodificeerde auto’s gemaakt. Deze twee grijze Mercedes 500 SEL’s konden op een volledig autonome wijze tot 130 kilometer per uur versnellen, wisselen van rijstrook en reageren op andere auto’s. Beide auto’s hadden een speciale boordcomputersysteem dat het stuur, het gaspedaal en de remmen bediende. Hoewel deze test dus geslaagd was, bleek de technologie nog niet goed genoeg om het voor commercieel gebruikt toe te passen. Pas nadat computers geavanceerd en klein genoeg waren, konden zelfrijdende auto’s een veelvoorkomend product gaan worden.

Een grote impact op de toekomst

Er zijn voornamelijk 3 grote redenen dat zelfrijdende auto’s de wereld drastisch zullen verbeteren. Als eerste heb je geen menselijke fouten meer tijdens het rijden. Doordat een computer alles regelt (en ook contact zal hebben met andere computers), zullen er veel minder ongelukken op de weg plaatsvinden. Ten tweede zullen zelfrijdende auto’s altijd hun routes en rijgedrag optimaliseren. Dit betekent dat er minder files zullen zijn en er meer brandstof of batterijen bespaard gaan worden. Als laatste zullen er veel minder auto’s nodig zijn in Nederland. Je zal straks via een app elektrische auto’s met autopilot kunnen boeken voor je trip, en die zullen dus constant gaan rijden. Dit zal je dus veel kosten schelen doordat je zelf geen auto meer nodig hebt.

3 goede autopilot modellen

Inmiddels zijn er al verschillende automodellen beschikbaar die een autopilot functie hebben. Als eerste biedt Tesla met de model 3, Y, S en X auto’s aan die zelf kunnen rijden. Voor velen is dit bedrijf de koploper qua functionaliteit van het autopilot systeem. Ook Cadillac heeft met de CT6 een uitstekende autopilot systeem ontworpen. In tegenstelling tot de model 3, Y, S of X, waar jouw stuurgedrag geanalyseerd wordt bij het monitoren van of je wel aanwezig bent tijdens het autorijden, maakt de Cadillac CT6 gebruikt van gezichtsherkenning. Deze auto weet dus precies wanneer je niet oplet tijdens het rijden. Voor een wat lager budget kan je ook de Nissan Rogue 2020 kopen. Bij deze auto is het helaas wel nodig om je handen altijd aan het stuur te houden, waardoor autorijden wat minder comfortabel kan zijn. Al met al is het juist om te concluderen dat het tijdperk van autopilot bij auto’s eindelijk aangebroken is. Zodra alle wetgeving goedgekeurd is, zal het landschap van verkeersvoertuigen voor altijd anders zijn. Wij hopen dat je nu genoeg informatie hebt om mee te doen aan deze revolutie van auto’s. Veel rijplezier!

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Beveiliging begint bij de Server

    Waarom lifecycle-denken cruciaal is voor IT-security

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Meer lezen

    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    Eigen datacenter, colocatie of cloud?

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Vier doden bij brand Egyptisch datacenter

    Start
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Kort: Vergunning voor datacenter EvoSwitch, piepjonge Perry haalt 1,6 miljoen op (en meer)

    Filter
    OpinieCloud & Infrastructuur

    Ddos-aanvallen (en waarom L3-filtering niet optioneel is)

    Handen, samenwerken, fusie
    ActueelOverheid

    Meer regie en samenwerking bij digitalisering overheid

    ActueelGovernance & Privacy

    Microsoft: we zijn geen hulpsheriff

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Ontdek de toekomst van IT-support en m...

    Op 16 september 2025 vindt in de Jaarbeurs in Utrecht een gloednieuw event plaats dat volledig is gericht op IT-professionals:...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs