Probeer het zo eenvoudig mogelijk te houden
Als bedrijf zijnde wil je natuurlijk dat de tijdsregistratie overzichtelijk is. Om dit voor elkaar te krijgen, is het verstandig om ervoor te zorgen dat de tijdregistratie eenvoudig is. Op deze manier voorkom je namelijk snel dat er invoerfouten worden gemaakt of dat het systeem niet begrepen wordt. Door te kiezen voor een eenvoudig tijdregistratiesysteem, maak je het laagdrempeliger voor je medewerkers om hun uren goed bij te houden.
Ook is het van belang om ervoor te zorgen dat het tijdregistratiesysteem altijd en overal te gebruiken is, zodat medewerkers op ieder moment hun uren kunnen invoeren. Uren registreren in Excel of een gemakkelijke betaalde app downloaden om de uren bij te houden: er zijn verschillende opties waar je voor kunt kiezen. Doe eerst onderzoek en kijk welke optie voor het bedrijf het meest handig zou zijn.
Benadruk het belang van een goede tijdregistratie
Het registreren van de uren van medewerkers is een belangrijk onderdeel in de bedrijfsvoering. Het is van belang dat ook jouw medewerkers dit goed begrijpen. Laat daarom regelmatig aan hen weten wat het belang is van een nauwkeurige tijdregistratie. Door dit zo nu en dan intern te communiceren, zal de noodzaak hiervan beter begrepen worden.
Ook overuren registreren
Als je graag een efficiënte tijdregistratie wilt hebben, is het verstandig om medewerkers ook hun overuren te laten registreren. Op deze manier krijg je hier met je bedrijf namelijk meer grip op en weet je goed hoeveel overuren er nou eigenlijk gedraaid worden. Al helemaal als overuren uitbetaald worden binnen jullie bedrijf, is het natuurlijk van groot belang dat de uren nauwkeurig geregistreerd worden.
Verlof en verzuim registreren
Bij een goed tijdregistratiesysteem is het ook handig om verlof en verzuim op te nemen. Het is voor medewerkers fijn als makkelijk kan worden aangegeven wanneer zij afwezig zijn. Probeer dus te realiseren dat dit op dezelfde manier gebeurt als het registreren van uren, zodat je het makkelijk voor hen maakt. Zo blijft het voor beide partijen overzichtelijk en kunnen misverstanden worden voorkomen.
Je facturatie automatiseren
Er zijn tegenwoordig veel tijdregistratiesystemen beschikbaar die je kunt gebruiken om je facturatie vanuit de urenregistratie te automatiseren. Dit is een zeer handige functie waarmee je vaak ontzettend snel de uren om kunt zetten in facturen. Deze automatisering kan jou veel tijd en moeite besparen.
Druk bezig met het opzetten van een goed tijdregistratiesysteem? Dan kun je deze tips hierboven in gedachten houden, want hiermee kun je al een heel eind komen. Zorg ervoor dat je het voor zowel het bedrijf als de medewerkers zo overzichtelijk en eenvoudig mogelijk maakt!
Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn: