De belangrijkste resultaten uit het onderzoek zijn:
- 81% kiest voor multicloud: 60% van de respondenten maakt al gebruik van multicloud infrastructuren en nog eens 21% zegt dit in de komende 12 maanden te zullen doen.
- 90% zegt dat multicloud werkt: Van degenen die al voor een multicloud aanpak hebben gekozen, zegt de overgrote meerderheid dat het hun organisatie al helpt bij het bereiken of verbeteren van hun bedrijfsdoelstellingen.
- 86% vertrouwt op Cloud Platformteams: Bedrijven erkennen dat zij een centrale organisatie nodig hebben, zoals een Cloud Platformteam of een Cloud Center of Excellence (CCoE), om de cloudinspanningen te operationaliseren met behulp van gemeenschappelijke methoden in het hele bedrijf.
- 94% geeft te veel geld uit aan de cloud: Bijna alle respondenten zeggen cloud-uitgaven te hebben gedaan die vermeden hadden kunnen worden. De voornaamste redenen voor deze overbesteding zijn ongebruikte, slapende of onvoldoende benutte resources en gebrek aan vereiste vaardigheden.
- Tekort aan vaardigheden is de grootste belemmering voor multicloud: Respondenten zeggen dat het tekort aan skills de security risico's vergroot, tot onnodige cloud uitgaven leidt en het vermogen van de organisatie beperkt om multicloud operationeel te maken.
Volgens de onderzoeksresultaten is multicloud nu de de facto standaard voor bedrijfsinfrastructuren. Betrouwbaarheid, digitale transformatie, schaalbaarheid alsmede security en governance zijn de belangrijkste drijfveren voor cloudadoptie. Organisaties worstelen echter nog steeds met de operationele complexiteit in multicloud omgevingen. Als gevolg daarvan zeggen bedrijven dat zij gecentraliseerde functies implementeren, zoals een Cloud Platformteam of een Cloud Centre of Excellence (CCoE). Deze zijn verantwoordelijk voor een aantal belangrijke taken, waaronder het standaardiseren van clouddiensten, het creëren van best practices en richtlijnen, en het centraliseren van security.
Bijna alle respondenten zeggen dat hun organisatie cloud-uitgaven heeft gedaan die vermeden hadden kunnen worden. Een op de vier organisaties bevestigde dat zij hun geplande jaarlijkse cloudbudget had overschreden. Factoren die bijdragen aan vermijdbare cloud-uitgaven zijn onder meer ongebruikte of onderbenutte resources, overprovisioning van resources, gebrek aan vereiste expertise of handmatig containeriseren. Slechts 6% van de respondenten gaf aan geen cloud-uitgaven te hebben gedaan die vermeden hadden kunnen worden.
Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn: