Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief
Onderstaande bijdrage is van een externe partij. De redactie is niet verantwoordelijk voor de geboden informatie.

Vier manieren om je websitedata te analyseren en om je klanten te leren ken

18 november 20223 minuten leestijdData & AI

Als ondernemer is het van groot belang om te weten waar je klanten naar op zoek zijn en in te zien wat hen het meest aanspreekt. Om hier een beeld van te krijgen kun je verschillende slimme tools inzetten om data te verzamelen. Via deze strategie kun je nuttige informatie en statistische gegevens inzien van jouw klanten en hier je website op aanpassen en optimaliseren. Zo blijf je inspelen op de behoeftes en interesses van de klant, wat uiteindelijk zal leiden tot succesvolle resultaten en meer conversie.
In dit artikel zie je vier manieren om via innovatieve tools gegevens van je website te analyseren en zo te groeien.

1. Inzicht krijgen in populaire onderwerpen binnen jouw doelgroep 

Google Trends is een gratis tool die de algoritmes en interesses van je klanten overzichtelijk maakt. Op die manier kun je precies zien wat voor specifieke onderwerpen de klant het meeste aanspreekt binnen jouw doelgroep. Zo kun je op deze populaire onderwerpen je content zo veel mogelijk aanpassen, meer leads genereren en de klanten informatie blijven bieden die zij interessant vinden. 

2. Web tracking inzetten om je bezoekersaantallen en kenmerken te traceren

Via webtracking kun je (als iemand de cookies accepteert) zien hoe vaak je website wordt bezocht en traceren welke profielen daar achter zitten. Ook kun je te weten komen op wat voor manier de klant op je website terecht gekomen is. Op basis van deze gegevens kun je bijvoorbeeld de pagina’s die te weinig worden bezocht interessanter maken voor de bezoeker.  Of meer adverteren of links plaatsen op de doorverwijspagina’s met hoge bezoekersaantallen.

3. Zoekgedrag van je klant ontdekken

Ook het zoekgedrag van je (potentiële) klanten is erg interessant voor je marketing analyse. Met een zoekwoorden onderzoek tool van Se Ranking krijg je inzicht over welke zoekwoorden het meest gebruikt worden en het meest effectief zijn. Op basis hiervan kun je je SEO-teksten aanpassen en hoge posities krijgen in de zoekmachines, wat zorgt voor meer online verkeer van en naar je website. Als je snel vindbaar bent, verhoogt dit de populariteit van je webpagina’s en uiteindelijk je omzet! 

4. Concurrentieonderzoek en churn analyse

Er zijn verschillende tools die specifiek gericht zijn op concurrentieonderzoek en het verliezen van klanten. Deze technieken helpen je om jouw winstmodel te vergelijken met de concurrent. Ook kom je er zo achter om wat voor redenen de bezoeker overstapt naar de concurrent, en welke patronen daar achter zitten. Via churn analyse kun je bijvoorbeeld zien welke klanten zijn overgestapt, ontevreden zijn of zijn afgehaakt. Daarnaast kun je gegevens van de concurrent te weten komen en zien op wat voor manier zij succesvol zijn. (en hiervan leren!)

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slim verbonden en veilig georganiseerd

    Waarom connectiviteit en security onlosmakelijk verbonden zijn.

    Computable.nl

    Beveiliging van AI in de praktijk

    AI is hot, maar de praktijk binnen grote organisaties blijkt weerbarstig. Stop met brandjes blussen; zo schaal en beveilig je met succes.

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    Data & AI

    AI in softwaretesten: tussen belofte e...

    De opkomst van kunstmatige intelligentie (AI) wekte hoge verwachtingen in de wereld van softwaretesten. Zelflerende testsuites, automatisch gegenereerde testgevallen en...

    Meer persberichten

    Meer lezen

    ai in de zorg
    Overheid

    Slimme zorg vraagt om slimme data: VWS bouwt versneld aan ai-infrastructuur

    ai klusjes gig
    Data & AI

    Kort: Java en ai-tools vernieuwd, klusjes scoren (en meer)

    ai
    Data & AI

    VS nog op kop in ai-race, maar China wil meer riskeren voor opschalen

    Carrière

    Deloitte: geen verband tussen inzet ai en personeelskrimp

    Data & AI

    Kort: Innobrix wint Google-prijs, anonieme ai helpt zorg nog meer (en nog meer)

    Agent op zoek naar productinfo
    Data & AI

    Productinformatie-leverancier Icecat introduceert MCP-connector voor ai-agents

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Ontvang Computable e-Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • Phishing
    • Ransomware
    • NEN 7510

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs