Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief
Onderstaande bijdrage is van een externe partij. De redactie is niet verantwoordelijk voor de geboden informatie.
10% meer omzet met nieuw Sitecore platform

10% meer omzet met nieuw Sitecore platform

16 maart 20174 minuten leestijdCloud & Infrastructuur

Voor groothandel voor bouw en industrie DESTIL is het online kanaal de laatste jaren steeds belangrijker geworden. Naast telefonische verkoop, een netwerk van zevenendertig vestigingen en een groep vertegenwoordigers die klanten bezoeken, is de website www.destil.nl een belangrijke omzetbron voor de nummer 1 groothandel in zijn branche.

De bestaande website van DESTIL dateerde van 2012. Sindsdien is er veel veranderd op e-commercegebied. Zo merkte het bedrijf met name dat steeds meer klanten bestellingen willen plaatsen met een mobiel device. Daar was de bestaande website niet goed op voorbereid. Verder wilde DESTIL meer doen met klantdata en bestelhistorie, zodat ze klanten betere en gerichtere aanbiedingen kan doen en online en offline naadloos op elkaar aansluiten. Het bedrijf schakelde Sitecore-partner Estate in om een volledig nieuw platform op basis van Sitecore 8.2 te bouwen.

Meer conversie Een van de doelen van de nieuwe website is om de online omzet flink te laten stijgen, zegt Diederick Hagemeijer, manager e-commerce bij DESTIL. “Het is onze ambitie om binnen twee jaar tenminste 20 procent van de totale omzet online te realiseren. Dat betekende dat de conversieratio flink omhoog moest en we absoluut een responsieve website nodig hadden. Het moet net zo makkelijk worden om op een bouwplaats even snel een bestelling te plaatsen met een mobiele telefoon als op kantoor met een pc.”

Teamwork Estate voerde om te beginnen een uitgebreid onderzoek uit onder effectieve e-commercesites. Verder bracht zij het bezoekersgedrag met behulp van een heatmap-analyse in kaart en werd een SEO-aanpak gedefinieerd. Een team van zes specialisten uit verschillende disciplines van Estate ging vervolgens samen met drie DESTIL-collega’s aan de slag met de bouw van de nieuwe website die in december 2016 werd opgeleverd.
Personalisatie Estate zette de scrum-aanpak in, waarbij het team in sprints werkte aan de ontwikkeling van de nieuwe site. DESTIL koos vanwege de positieve en jarenlange ervaringen met Sitecore ook nu voor dit platform, dat met zijn nieuwste versie optimaal inspeelt op de wensen van de klant voor wat betreft personalisatie. Zo kan DESTIL nu een duidelijk verschil maken tussen potentiële en bestaande klanten. Een potentiële klant wordt op alle mogelijke manieren overtuigd van de voordelen van het klant zijn. Deze krijgt een compleet andere homepage te zien dan een bestaande klant, die bijvoorbeeld een scherp geprijsde dagdeal voorgeschoteld krijgt.

Gemakkelijke check-out Hagemeijer: “Verder is het nieuwe platform uiteraard volledig responsive, zodat het op ieder device optimaal te gebruiken is. Daarbij is ook het check-out-proces voor ieder apparaat gelijk. Bezoekers kunnen de bestelling zowel op factuur als via IcePay betalen. Even snel vanaf de bouwplaats iets bestellen, is nog nooit zo eenvoudig geweest.”

Zoekfunctie Voor een groothandel met zo’n 120.000 verschillende artikelen – waarvan er veel nog in verschillende specifieke maten, kleuren of specificaties beschikbaar zijn – is een snelle en goedwerkende zoekfunctie erg belangrijk. DESTIL zet daarvoor de open source search-server Apache Solr in. Die kan goed omgaan met de hoge aantallen artikelnummers en facetten van ieder product. Solr speelt ook een belangrijke rol bij het aanbieden van gerelateerde producten op het juiste moment in de check-out flow. Hiermee is het mogelijk de omzet een extra stimulans te geven.

Ordersplitsing Nieuw is ook de mogelijkheid om orders te splitsen. Klanten kunnen bij hun bestelling aangeven dat ze bepaalde artikelen nog binnen vijf minuten komen afhalen in een van de regionale vestigingen en de rest willen laten bezorgen. Daartoe biedt de website inzicht in de realtime voorraad per vestiging. Om het contact met klanten soepel te laten verlopen, biedt de nieuwe site chatfunctionaliteit. Ook Facebook wordt ingezet om het klantcontact te intensiveren.

Enthousiast Hagemeijer is enthousiast over het teamwork dat door DESTIL en Estate is uitgevoerd. “Wij kennen elkaar door en door. Er zijn korte lijnen en er wordt afwisselend bij elkaar op locatie gewerkt. De resultaten zijn al kort na oplevering erg positief: zo is de de omzet gestegen met 10 procent, zijn er 50 procent meer sessies, 15 procent meer transacties en en steeg het aantal nieuwe gebruikers met 65 procent.”

Uitdagingen
• Toenemend gebruik van mobiele devices door klanten
• Beperkte mogelijkheden voor data-analyse
• Beperkte mogelijkheden voor personalisering

Oplossingen
• Sitecore 8.2
• Solr voor doorzoeken data
• MongoDB
• Perfion voor Product Information Management
• Microsoft Dynamics AX
• IcePay
• Externe datafeeds (bol.com)

Resultaten
• Omzet met 10 procent gestegen
• 50 procent meer sessies
• 15 procent meer transacties
• Aantal nieuwe gebruikers gestegen met 65 procent
• Mobiel gebruik gestegen met 89 procent

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Computable.nl

    Well-Architected: slim bouwen en beheren in de cloud

    Een paper met concrete handvatten om cloud-architectuur naar een hoger niveau te tillen.

    Meer lezen

    Gebouw TU/e
    ActueelCloud & Infrastructuur

    TU/e vervangt vpn en voegt mfa toe na cyberaanval

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Kort: Eigen ai-assistent Amsterdam, NIS2-manager Atos, DSA-check ACM en…

    Quantum
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Nieuwe Cisco-netwerkchip brengt quantum-internet dichterbij

    kaasschaaf
    ActueelCarrière

    VodafoneZiggo schrapt 400 banen

    cybercrime
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Rijkswaterstaat moet vaart maken met beveiligen van bruggen en sluizen

    Bord van Mediamarkt
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Mediamarkt licht ‘onbeperkte’ cloudopslag van eigen telecommerk toe

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs