Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief
Onderstaande bijdrage is van een externe partij. De redactie is niet verantwoordelijk voor de geboden informatie.

Wat is een customer journey?

29 juni 20223 minuten leestijdSoftware & Development

Een customer journey of klantreis zijn alle contactpunten tussen jou en mensen die interactie hebben met je merk. Het begint vanaf het moment dat de klant je merk opmerkt tot aan hun laatste betrokkenheid bij het merk.

De customer journey in kaart brengen is een van de meest essentiële stappen bij het creëren van een merk dat klanten aanmoedigt om ermee te communiceren. Dit is essentieel als je klanten wilt hebben die je voortdurend met je product bezighoudt totdat ze een aankoop maken. Het heeft zelfs invloed op de nasleep van een aankoop. Dit betekend of die klant in de toekomst terug zal komen of niet, het zogenaamde klantloyaliteitsaspect. Je moet deze voortgang met betrekking tot je klanten volgen, zodat je de sterke en zwakke punten van je merk effectief kunt identificeren. Als je over deze informatie beschikt, kun je op de juiste manier wijzigingen doorvoeren of de aspecten behouden waardoor je continu klanten kunt winnen.

Wat heb je nodig om een customer journey in kaart te brengen?

Om een customer journey effectief in kaart te kunnen brengen, heb je de vijf fasen van de klantreis nodig. Ten eerste is er de bekendheid, het punt waarop je klant zich bewust wordt van je merk. Daarna volgt de afwegingsfase. In deze fase overweegt de klant met welk product of merk hij in zee gaat voor zijn aankoop. In deze fase wordt de situatie van de klant in kaart gebracht en wordt nagegaan of de keuze voor je merk voor hem de juiste beslissing is. De volgende fase is de aankoop, die bepaalt of je klant je merk zal kopen of niet. Als ze je product niet kopen, eindigt hun interactie met je merk voorlopig in deze fase. Als ze je merk kopen, leidt dit tot de vierde fase, de retentie. Retentie omvat de feedback, getuigenissen en herhalingsaankopen van je klant. Dit omvat ook je interactie met klanten met betrekking tot tips voor productgebruik en VIP-programma’s. De laatste fase van de klantreis is de loyaliteitsfase, dat is wanneer klanten hun loyaliteit aan je merk voortzetten en je merkbekendheid verspreiden naar andere potentiële klanten.

Het in kaart brengen van een customer journey verbetert de merkinteractie met klanten

De reden waarom je bouwt aan je naamsbekendheid is om klanten te winnen. Het winnen van klanten is de echte motivatie achter het starten van een merk. Zij zijn de enigen die je product zullen kopen, wat betekent dat zij je bron van inkomsten zijn. Dat betekent dat je de kopers op de markt moet bestuderen. Identificeren en leren hoe ze handelen is wat zal leiden naar meer effectieve marketing strategieën. Dit zal uiteindelijk meer succes brengen voor je bedrijf.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Computable.nl

    Resultaatgericht Samenwerken (RGS).

    RGS is een gestructureerde methode die vastgoedprofessionals direct ondersteunt bij kwaliteitsverbetering, kostenefficiëntie en verduurzaming.

    Computable.nl

    De principes van cloud-native techniek

    Cloud-native technologieën voegen flexibiliteit, schaalbaarheid en beveiliging toe en verlagen de operationele kosten voor de IT-omgeving. Hoe dragen Kubernetes, KEDA en AKS hieraan bij?

    Meer lezen

    ActueelOverheid

    Dictu sluit applicatiecontract met CGI, IBM, Sogeti, Sopra Steria, TCS en Circle8

    OpinieSoftware & Development

    SAM: jouw bondgenoot tegen shelfware

    ActueelOverheid

    Ministerie BZK negeert advies AcICT over stilleggen Digipoort

    man kijkt naar het korte nieuwsoverzicht van Computable
    ActueelCarrière

    Kort: Aanvalsdetectie ai-agents, kenniskloof cio’s, overnames Wolters Kluwer, Esprit ICT en Main

    cybercrime
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Rijkswaterstaat moet vaart maken met beveiligen van bruggen en sluizen

    Lek kwetsbaarheid vulnerability
    ActueelSecurity & Awareness

    Grote kans op misbruik en schade door kritieke kwetsbaarheid in SAP-systemen

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs