Waarom nog ongewenste telefoontjes krijgen? 'Het kan ook anders'
Ongewenste telefoontjes, die wekelijks bij veel HR-professionals binnenkomen, zorgen voor veel overlast. Het aantal recruitment bureaus in Nederland neemt gestaag toe en dit geldt ook voor het aantal openstaande vacatures. Maar veel van die telefoontjes worden direct afgewezen.
“Pure tijdsverspilling”, vinden Daniël Haaijman en Sefa Sentürk.
Samen hebben zij dit jaar een platform in de markt gebracht, waar organisaties en recruitment bureaus eenvoudig kunnen samenwerken.
Ze zijn pas een aantal maanden onderweg en inmiddels heeft headmore.com al meer dan 100 organisaties op het platform. En dat aantal stijgt snel. Wekelijks brengt Headmore weer nieuwe werkgevers in contact met gespecialiseerde recruitment bureaus door het hele land.
Een soortgelijk initiatief als dat van Headmore is er nog niet in Nederland.
Wel ziet Daniël Haaijman grote spelers in het buitenland, die het bestaansrecht binnen het HR-landschap reeds verworven hebben. Om de concurrenten voor te blijven hebben de ondernemers twee jaar lang geïnvesteerd in de ontwikkeling van het platform. Een geweldig en leerzaam proces waarin zij dagelijks in contact stonden met zowel HR-professionals als recruitment bureaus. Zij zijn, terecht, trots op het resultaat.
‘Grote besparing’
Recruitment bureaus zien inmiddels wel in hoeveel tijd en geld het scheelt wanneer je business development gedeeltelijk uitbesteedt. Geen onderhandelingen of verschillende contracten.
Universele en transparante voorwaarden voor alle betrokken partijen. Geen acquisitie en facturen sturen meer. Intelligente software die beide partijen helpt in het recruitmentproces. Recruitment is weer teruggebracht tot de kern: het vinden van het beste talent voor de organisatie.
“Dat levert natuurlijk een grote besparing op in kosten, maar belangrijker nog: een hogere kwaliteit aan kandidaten met een kortere doorlooptijd”.
Nederland telt zo’n 2500 recruitment bureaus. Normaal gesproken hanteren die een 15 tot 30% aan recruitment fee bij plaatsing van een kandidaat. Omdat bij Headmore de overhead wegvalt, tot aan het factureren toe, ziet Daniël Haaijman de tarieven inmiddels langzaam naar beneden gaan.
“Het is bij aanvang even spannend voor de werkgevers, maar zij zien nu ook in dat het anders kan. Dan heb je het straks dus wel over een besparing van tienduizenden euro’s op jaarbasis”, aldus Daniël Haaijman.
Weerstand
Logisch dus dat er vanuit de recruitment bureaus ook weerstand is. Want afstand doen van een recruitment fee van 30% heeft natuurlijk impact op de bedrijfsvoering. De collega Account Managers moeten tenslotte ook betaald worden.
Daniël: “Ja, het is innoverend én disruptief tegelijk hè? Steeds meer HR-professionals zijn veel bezig met recruitment, vinden de ouderwetse manier van werven pure verspilling van tijd. De werkdruk neemt toe, de werkgever wordt steeds veeleisender en recruitment kan er ook nog wel even bij. Daar ben je tenslotte ook voor opgeleid, toch?”
Toch kiezen veel werkgevers ervoor om geen gebruik te maken van een recruitment bureau. Of ze nemen een eigen Recruiter in dienst. “Ik denk dat we heel goed naast elkaar kunnen bestaan,” aldus Daniël Haaijman. “Er zullen altijd werkgevers zijn die de voorkeur geven om het recruitmentproces in eigen beheer te houden. Wanneer je meer dan 15 vacatures per jaar te vervullen hebt, wordt het inzetten van een eigen Recruiter interessant uit kostenoverweging. Maar onze vraag aan de werkgever luidt dan wel: Wil je dat nou echt?”
Extra bereik
Daniël zegt dat werkgevers met headmore.com juist een extra bereik hebben. En dat het om gemotiveerde recruitmentbureaus gaat, die speciaal voor jouw organisatie kiezen.
“Als werkgever bepaal je zelf welke recruitment bureaus met jouw vacature aan de slag gaan. Aan de hand van het profiel en de beoordelingen van andere werkgevers kun je een gedegen samenwerkingspartner vinden die in jouw behoefte voorziet. Dagelijks werken wij aan optimalisering van het wervingsproces, denk bijvoorbeeld aan het matchen van data tussen een openstaande vacature en een kandidaat uit de portfolio van een recruitmentbureau.
Alles ingericht met één doel: Vind sneller het beste talent.”
Overigens doen niet alle recruitment bureaus mee, zoals de grote bekende. “Dat is geen probleem, wij geloven dat kleinere recruitment bureaus misschien wel een betere service en dienstverlening verrichtten dan de grotere organisaties. Maar ze zijn van harte welkom, hoor.”