Dit jaar zijn er veel nieuwe websites bijgekomen. Uit cijfers van de Stichting Internet Domeinregistratie Nederland (SIDN) blijkt dat het aantal geregistreerde .nl domeinnamen van begin Q2 naar einde Q3 2020 een stijging van rond de 2,0% heeft gekend. Deze stijging bedraagt meer dan 100,000 nieuwe .nl domeinen. Wouter Twisk, CEO van website maker platform JouwWeb, zag in diezelfde periode 24.509 nieuwe klanten een website starten. Volgens Twisk hadden Nederlanders door de coronamaatregelen meer tijd beschikbaar, en was de noodzaak voor kleine ondernemers om klanten online te bedienen ook ineens veel groter.
‘Veel nieuwe webshops en bijna viervoud aan transacties op zijn piek in april’
‘Het grootste deel van onze gebruikers bestaat uit kleine ondernemers en (web)winkeliers. JouwWeb bedient dus vooral de kleinere webshop houders. Die groep is bij ons dit jaar met tienduizenden gegroeid. Het aantal webshop transacties van onze gebruikers bereikte op zijn piek zelfs bijna een viervoud ten opzichte van begin maart. Deze aantallen aan transacties hebben zich de afgelopen maanden aardig aangehouden. Er wordt dus steeds meer bij dit soort kleine webwinkels gekocht.’
De zomerperiode was dit jaar geen remmende factor
De meeste (online) sectoren kennen jaarlijks de bekende zomerdip, een periode waarin een grote hoeveelheid websitebezoekers steevast wegblijft. Zodra de temperaturen oplopen is men veelal meer buiten te vinden, maar ook minder bereid om online geld uit te geven. Dat betekent normaalgesproken een flinke dip in gebruikers en dus ook minder omzet voor veel bedrijven. ‘Afgelopen zomer was daar totaal geen sprake van, zelfs het tegenovergestelde gebeurde. Uit onze analytics statistieken blijkt dat er bijvoorbeeld in Q3 meer Nederlanders naar ‘website maken’’ zochten dan in Q2 op Google en dat is slechts een enkel voorbeeld’ aldus Twisk.