Onderstaande bijdrage is van een externe partij. De redactie is niet verantwoordelijk voor de geboden informatie.

Equals streeft naar 36 procent vrouwen in tech in 2025

Equals Amsterdam lanceert op 8 maart 2022 tijdens International Women’s day haar campagne met een oproep tot meer vrouwen in de techsector. Momenteel wordt slechts 18 procent van de functies in tech bezet door vrouwen. Equals streeft voor 2025 naar een aandeel van minimaal 36 procent vrouwen.

Er zijn momenteel liefst 96.000 openstaande vacatures in de techsector. Dit biedt dus een mooie kans voor vrouwen en voor techbedrijven is dit een oplossing voor het wervingstekort. Meer diversiteit kan ook leiden tot inclusievere producten. Equals Amsterdam ziet de hoofdstad als potentiële koploper in de lijst van meest inclusieve techsteden van Europa. Om te laten zien dat er veel vrouwen succesvol werken in tech, zijn er vanaf International Women’s day 55 pilaren (‘peperbussen’) in Amsterdam bekleed met de foto’s van rolmodellen uit tientallen techbedrijven en vrouwelijke technondernemers.

Zichtbaarheidscampagne

“Over het aandeel vrouwen in tech wordt veel gepraat en onderzocht, maar het is nu tijd voor actie. Het is tijd dat techbedrijven meer vrouwen aannemen en hen een veel toegankelijkere werkomgeving bieden”, zegt co-founder Dieuwke van Buren van Equals Amsterdam. Daarom start Equals Amsterdam vanaf 8 maart 2022 een campagne voor meer vrouwen in techberoepen. Met deze campagne roepen zij bedrijven en organisaties op om structureel te zorgen voor een groter aandeel vrouwen in techfuncties. Zodat dit aandeel minimaal groeit van 18procent in 2022 naar 36 procent in 2025. Dit zorgt bovendien voor meer maatschappelijke inclusiviteit en een gelijkwaardig carrièreperspectief voor vrouwen. Uit onderzoek (‘Vrouwen behouden voor de ICT’) is gebleken dat de uitstroom van vrouwen in de techbranche veel hoger is dan bij mannen. Equals lanceert binnenkort haar academy, in samenwerking met grote (tech)bedrijven en codingopleidingen. Deze academy moet zorgen voor een verdubbeling van het aantal vrouwen in de tech.

Zien doet volgen

‘You can’t be what you can’t see.’ Met dit citaat duidt Equals op het creëren van awareness, zodat (jonge) vrouwen zien dat andere vrouwen ondernemen of een baan hebben in tech. Zien doet immers volgen. En er zijn genoeg positieve rolmodellen van vrouwen in techfuncties. Maar door het relatief kleine aantal, zijn ze niet altijd even goed zichtbaar. Equals verzamelde 55 rolmodellen, fotografeerden hen en laat hen vanaf 8 maart 2022 wekenlang zien op 55 pilaren door heel Amsterdam.

Techvrouwen op pilaren

Enkele van de 55 techvouwen die vanaf 8 maart prijken op de Amsterdamse pilaren:

  • Jessica Conquet (Global Head of Cyber Security bij ABN AMRO Clearing). Zij laat zien dat je niet per se een volledige achtergrond in tech nodig hebt om er succesvol te zijn.
  • Victoria Bunyard (CTO bij IBM). Zij is één van de nog geen 25 vrouwelijke CTO’s in de Amsterdamse techwereld.
  • Alex Cappy (CEO bij Hubs). Zij laat zien dat je een succesvolle CEO kunt zijn terwijl je ook kinderen krijgt en opvoedt.
  • Amber Jae Slooten (Founder bij Fabrikant). Zij laat zien dat je een hele nieuwe (digitale) markt kan creëren met digitale fashion.

Beelden van alle 55 posters zijn hier te vinden.

+++

Quotes van bedrijven over waarom ze meedoen aan deze actie

Findhotel; We wanted to be part of this campaign and show our support to female talent. We believe it is important to create equal opportunities and to encourage women to be ambitious and aim high.

Mentorjam; The International Women’s Day Role Model campaign is a powerful campaign to show girls and young women all over the world that anything you focus your dreams on is possible. We all define success in a different way, but when we talk about being a role model and an inspiring leader, it really challenges us to think hard about the type of person we want our children to look up to and in whose footsteps they step into, sometimes with even realising it. Be that role model and inspiration person you’d like your children, and future leaders to look up to.

UBER: At Uber, we are committed to the advancement of female talent in our industry and this can’t be achieved solely by looking inward. Sharing stories with each other is important to building mutual understanding and community. Asking existing female role models at Uber to share their perspectives on career and life in campaigns like this one in partnership with Equals helps to share some of those stories and creates connections between businesses and beyond. We hope that it also encourages even more women to pursue careers in tech. This isn’t just about one company’s DEI ambitions; it’s about the industry working together to create an open and welcoming environment for all.

TechMeUp; “To make a change we must be visible! At TechMeUp we believe that everyone should have the opportunity to receive a quality education regardless of gender, colour, background or age. The people we financially support learn new IT skills to improve their chances on the job market, which in turn creates a more diverse tech scene, and role models for the next generation of students.

Prolira-DeltaScan: Equality is vital; the only choice for a happy and healthy world.

PayPal; Joachim Goyvaerts, Director, Benelux & Ireland at PayPal: At PayPal we believe diversity is the catalyst of innovation. We are committed to an open and diverse corporate culture, empowering talented people from every background and perspective to thrive. Our Unity Program was founded in 2007 to ensure greater gender equality and balance. Our mission is to help women thrive, provide them with growth opportunities, and help the next generation explore the world of technology. This campaign feels like a natural extension of our unity program, and we hope that the campaign will inspire more women to explore a career in a tech environment.

TripCell: There is no better time than now to embrace and empower feminine energy in today’s world. Through numerous generations of women’s efforts, people have started to acknowledge the significance of feminine energy, which is respectful, compassionate, and sustainable. In Charlotte’s opinion, entrepreneurs’ types can be even more varied. “There should not be only one type of entrepreneurs who are considered competitive, goal-oriented, and proud. In fact, entrepreneurs can be diverse and define success by themselves. For example, some prefer a slow but steady strategy and grow businesses organically. Some can solve implicit problems when they get empowered by feminine energy which is sensitive and sympathetic.”

IKEA Retail; We are delighted to be part of this campaign because it aligns with the IKEA vision of how celebrating individual differences can make us better when we come together. We are currently undergoing the biggest transformation in IKEA history, and it is a priority for us to recruit and welcome people from diverse groups. A great mix of minds, talents, and personalities not only makes us stronger, wiser, and better, it reflects the needs of our customer base worldwide.

Ligo: Ligo viert International Women’s Day 2022 samen met Equals.Bij Ligo geloven we erin te streven naar het hoogst haalbare en nooit te stoppen onszelf teverbeteren. In de juridische wereld is ons doel om een conservatieve markt te veranderen.Hiermee, als female-founded bedrijf, hopen wij nog meer vrouwen enthousiast te makenover het ondernemerschap in tech.Dit is waarom Ligo, samen metEquals, InternationalWomen’s Day 2022 viert. Wij gelovendat iedereen gelijke kansen moet hebben om een successful bedrijf te starten. Daar hoortvrouwelijk ondernemerschap bij. Groei en innovatie ontstaan door verschillendeperspectieven, en vereisen diversiteit op alle frontenEngels: Ligo celebrates International Women’s Day 2022 together with Equals.At Ligo, we believe in striving to be the best we can be, and never stopping to improveourselves. In the legal space, we aim to change a conservative market. With this, as afemale-founded company, we hope to make even more women enthousiast aboutentrepreneurship in tech.This is why, together withEquals, Ligo celebratesInternational Women’s Day 2022. Webelieve that everyone should have equal opportunity to start a successful business. Thatincludes female entrepreneurship. Growth and innovation come from new perspectives, andrequire diversity in all forms.

Recruitee: At Recruitee, we focus on changing the way organizations hire. An essential part of improving hiring practices involves tackling unconscious hiring biases and ensuring all candidates experience a fair evaluation. Besides supporting an equal hiring process with our product, we strongly believe in promoting more women representation in the tech space. That helps inspire organizations to revisit their hiring plans and, at the same time, encourage more women to apply for tech roles or work in the tech industry

WeTransfer: We really need to start walking the walk and talking the talk more. Today and every day.

ScaleAway: At Scaleway, we are committed to supporting diversity. Study after study has shown the benefits of diverse teams – they have access to a wider talent pool, a greater range of ideas, and increased profitability, just to name a few. Yet, despite the clear science, there’s still a gap in gender representation in business and the tech sector in general. One of the steps to improve this is showcasing more female role models. Women are more likely to apply for a job, or choose to study in a field where they see other women thriving. This is because they need to find themselves on a path which inspires them, to project themselves, to witness other women succeed. Role models are fundamental to achieving gender parity. That’s a fact. Joining forces with Equals for the Role Model Campaign made a lot of sense to us as one of our goals is to identify role models within our company who speak out on topics of interest to women in technology, as well as technical topics. Putting women first is an effective long-term strategy for empowering the women in our company, who in turn will empower young girls and other women outside Scaleway.

indē wild: With indē wild Diipa Khosla wants to inspire women all around the world that no matter who you are or where you come from, if you have a dream and are willing to put in the hard work, you can make it all come true.

MediaMonks: Maxine Penney, Diversity, Equity and Inclusion Culture Manager at Media.Monks: “As a company we’re committed to changing the industry, including who does the work, and what the work can do. We are grateful for expert partners such as Creative Equals to help us realise that change. The shared belief of inclusion being at the heart of innovation is what drives us forward.”

KLM: Bij KLM telt ieders bijdrage. Daarbij maakt het niet uit wat er in je paspoort staat, of wie jou omhelst als je thuis komt na een werkdag. Toch zijn we nog niet op alle plekken binnen ons bedrijf een afspiegeling van de maatschappij. Neem bijvoorbeeld de man-vrouwverdeling in technische functies, binnen IT en in ons management. We zien dat het voor vrouwen lastiger is om door te groeien naar een managementrol. Terwijl diverse teams juist het potentieel hebben om beter te presteren. Met deze campagne onderstrepen we het belang van gelijke kansen.

Hellofresh: Op 8 maart 2022 vindt Internationale Vrouwendag plaats en wordt de campagne van Equals gelanceerd. Lydi Siebers, CMO van HelloFresh Benelux en voorzitter van onze diversiteits- & inclusie commissie, is één van de gezichten van deze campagne. Net zoals bij Equals besteden we bij HelloFresh gedurende het hele jaar aandacht aan diversiteit en inclusie. Als internationaal bedrijf hee HelloFresh 86 verschillende nationaliteiten wereldwijd in dienst waarvan 47% vrouw is. Bijna de hel van de managementposities, namelijk 41%, wordt bekleed door deze vrouwen. Deelname aan deze campagne past dan ook vanzelfsprekend bij ons en waar we ons voor inzetten: vrouwen de ruimte en mogelijkheden te bieden om door te groeien naar managementposities.

Deloitte: De technologiesector verandert razendsnel. Technologie vormt de kern van innovatie. Er is nog nooit een beter moment geweest om te werken in de meest fascinerende, snelst groeiende industrie ter wereld. En er is nog nooit een beter moment geweest om onze kennis en passie door te geven aan de volgende generatie. Maar diversiteit in technologie en in STEM-gebieden is noodzaak. Omdat technologie een steeds grotere rol speelt in ons dagelijks leven, moeten de teams die ermee werken ook voortdurend veranderen. Bij Deloitte geloven we in diversiteit in de breedte. Ieder van ons draagt op zijn eigen manier bij aan innovatie en het leveren van technologie; gebruikmakend van onze persoonlijkheid, passie en expertise. Om zo’n rijkdom aan talent te blijven laten groeien, investeren we voortdurend in ons Deloitte Women in Technology-netwerk, om onze mensen te ondersteunen en de volgende generatie tech-experts te inspireren.Een paar decennia geleden stonden vrouwen in de voorhoede van technologie en onderzoek: ’s werelds eerste computerprogrammeur, de uitvinder van het eerste op taal gebaseerde computerprogramma en de maker van STP (Straight Through Processing), waren allemaal vrouwen. Tegenwoordig studeren steeds minder meisjes technologie, of zien ze zichzelf in dit vakgebied werken; een gebied dat, meer dan enig ander, de toekomst zal vormgeven. Een toekomst die we allemaal samen zullen delen. Technologie heeft geen geslacht; het heeft een veelheid aan individuele en diverse stemmen nodig. Bij Deloitte geloven we dat het onze collectieve verantwoordelijkheid is om meer meisjes (en jongens) te inspireren om de problemen van morgen helpen op te lossen door middel van de wetenschap en creativiteit van technologie.

The Next Closet; The Next Closet is the curated platform for secondhand fashion. With The Next Closet we want to prove that circular business models are the future and have the power to change an entire industry. As two female founders in tech we want to inspire others to put their mark on the world and make an impact. Being a part of this campaign is a great way to share our story and hopefully spark a fire with many more women with an entrepreneurial spirit.

Adyen; As a tech company, it is our ambition to drive change in the industry and increase representation. We want to use our authentic voice in the gender equality movement.We believe that by participating in this campaign, permanent change in gender leadership & representation in tech is within our reach.

Qiss-It; IT IS ALL ABOUT DIVERSITY! Dat is de grootste drijfveer van QISS IT en dat onderscheidt ons al +10 jaar van alle andere IT-bureaus. Wij staan voor meer vrouwen in de IT en bij ons is je talent belangrijker dan je achtergrond. Jouw persoonlijkheid is juist de onderscheidende factor en dat maakt jou een talent. Diversiteit maakt het vak krachtig en speciaal. Wij waarderen verschillen en wij geloven in gelijke kansen voor iedereen, overal!

Lepaya; We believe that with the right skills, everyone can be successful in any role. Sometimes, all it takes to follow one’s dreams is just a little nudge. To inspire all professionals to follow their dreams – and not be limited by traditional beliefs or patterns – there’s a need for strong role models who showcase what is possible. At Lepaya, we are proud of our diverse team. However, we are fully aware that continued focus is required to enhance diversity – especially while we continue to grow. As such, we are truly excited to showcase our story. We are proud that women are already well represented in our technology & product teams, and love to tell our stories of our successful tech colleagues, showing what it is like to work in tech as a woman, and inspire female job seekers to apply for a role in tech. We are super excited to participate in this important campaign!

Adidas; Diversity, Equity, and Inclusion (DEI) underpins everything we do at adidas. It is the glue that spans every country, department, and team. This year we celebrate IWD through highlighting themes such as role modelling, mentorship, and allyship and their connection to our brand attitude ‘Impossible is Nothing’ inside and outside our company. Digital Power: 30% van onze data consultants is vrouw. Een goede score ten opzichte van het gemiddelde van 18% in de tech sector, maar onze ambitie ligt hoger! Onze vrouwelijke Recruiters werken al met bureaus die zich specifiek richten op het motiveren van vrouwen om aan de slag te gaan in onze sector. Door mee te doen aan deze campagnes, hopen we meer vrouwen te inspireren om aan de slag te gaan als data professional. Tech is meer dan programmeren: als data consultant moet je juist ook goed zijn in communiceren, organiseren en relaties bouwen. Dingen waar vrouwen vaak goed in zijn. Je kunt de meest briljante dingen programmeren maar je moet ook mensen overtuigen en leren hoe ze het kunnen gebruiken. Je krijgt bij Digital Power volop de ruimte om je op persoonlijk vlak door te ontwikkelen. Ook kun je je on the job verder verbreden/verdiepen binnen ons vakgebied. En, als je dat wilt, is het mogelijk je te ontwikkelen van uitvoerend naar strategisch consultant. We hebben een hecht team waarin iedereen zichzelf mag zijn. Iedereen respecteert en waardeert elkaar. Of je nou 1 of 10 jaar werkervaring hebt, staf of consultant bent, en wat je gender ook is: je input en feedback worden gewaardeerd. Jonge moeder Jasmijn is ons boegbeeld voor deze campagne. Ze kreeg het klantgericht denken wat zo goed van pas komt voor haar rol als Customer Experience Specialist ingebakken tijdens haar studie aan de Hotelschool. Daarnaast is ze zeer betrokken bij onze interne organisatie en ontwikkelt ze zich razendsnel. Hiermee is zij voor ons het ideale rolmodel om meer vrouwen te inspireren om aan de slag te gaan in ons vakgebied.

NL DIGITAL; As a sector, we want to be a true representation and reflection of society. That is not only fair, logical and necessary, but it also ensures the creation and use of better products and services.

Dealroom.co; Dealroom.co is proud to be collaborating with equals.amsterdam in supporting more women working in tech. As a data company focused on tracking and ultimately enabling global startup ecosystems, we have always kept a close eye on how the tech industry is tackling the challenge of diversity and inclusion. One of the biggest challenges in this space is widely known: women remain underrepresented in tech roles and senior leadership positions. Besides the importance of providing a level playing field for all, at Dealroom we are firm believers that we need more women to help us accomplish our company mission. We need a diverse team with complementary skills. Not only do we stand to benefit as a business by accessing untapped talent, but we’ll be one step closer to true representation across tech communities and startup ecosystems. As a tech startup ourselves, we’d like to be a part of and, preferably, a driver of wider change in the tech industry. Because of this, we’ll be focusing on supporting our growth through the immense talent potential of women in tech. It’s clear to us that we need more Romis. Join us!

DeptAgency; If you cannot see them, it’s hard to become aware of the endless possibilities in front of you. That is exactly why we need to show girls and women that there are lots of women working in STEM and that it’s incredible to be passionate about areas that tend to be male-dominated. We love this campaign, are proud to be a part of it and to have one of our female tech talents inspire everyone that walks by.”

Nike; Statement from Rajeev Aikkara, VP Technology Nike EMEA: At Nike we believe diverse teams are most innovative, collaborative, and enterprising. Gender equality at the workplace remains a pervasive global issue, we strive to enable women to reach their career potential. We know that visibility is powerful in driving representation – you can’t be what you can’t see, so it felt important for us to highlight some of the incredible female talent in our Technology team as part of this campaign. We believe this will inspire more women to explore a career in this space and continue to transform our industry.

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Nieuwsbrief

Wil je dagelijks op de hoogte gehouden worden van het laatste ict-nieuws, trends en ontwikkelingen? Abonneer je dan op onze gratis nieuwsbrief.

Vul een geldig e-mailadres in

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2022-03-07T13:52:05.000Z PRGoeroes
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.