Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief
Onderstaande bijdrage is van een externe partij. De redactie is niet verantwoordelijk voor de geboden informatie.

Retail klantgerichter met data science oplossing

3 juli 20183 minuten leestijdData & AI

Amsterdam, 3 juli 2018 – Data science, machine learning en het doorbreken van datasilo’s in de organisatie stellen retailers in staat een 360° klantbeeld te realiseren. Het centraal stellen van de klant wordt al jaren gezien als speerpunt binnen de retail, maar met nieuwe technologie kunnen er nu flinke stappen worden gezet die leiden tot toegevoegde waarde voor consument en retailer. Dat concludeert Building Blocks, specialist op het gebied van data science en machine learning oplossingen voor het voorspellen van consumentengedrag, in de whitepaper ‘Customer Centricity: win-win voor retailer en consument’.

Door de veelheid aan digitale verkoopkanalen is het voor retailers lastig de klant door en door te kennen en aan zijn individuele wensen te voldoen. Zij zijn dan ook naarstig op zoek naar mogelijkheden om hun organisatie klantgerichter te maken. In de whitepaper wijst Building Blocks op het belang van de integratie van bestaande datasilo’s bij retailers. Dat maakt de weg vrij om afzonderlijke afdelingen met elkaar te verbinden en klantinformatie, die gedurende de gehele customer journey en over verschillende touchpoints is verzameld, te integreren. Daardoor komen meer en meer data beschikbaar en komt een 360° klantbeeld voor retailers voor het eerst binnen handbereik en kunnen consumentenbehoeften en -gedrag voorspeld worden.

Relevant voor de klant

Data science oplossingen bieden in dit opzicht legio kansen. De retailer kan hierdoor zeer accuraat voorspellen welk aanbod het beste past bij de wensen van welke klant en welk assortiment daarbij aansluit op winkelniveau. Tevens biedt data science voorspellende inzichten in hoe de voorraad het beste gemanaged kan worden met een minimale lost sales en redundant stock. Data science brengt inzichten met betrekking tot assortiment, prijs en kanaal bij elkaar en vertaalt dit naar acties over de gehele customer journey. Naast interne data, bijvoorbeeld afkomstig van loyaliteitsprogramma’s, websitegedrag en aankoophistorie, kunnen ook externe databronnen worden aangewend waaronder het aanbod, de reviews en levertijden van concurrenten. Hierdoor ontstaat de mogelijkheid om de consument een scherp competitief aanbod te doen. Zo kunnen retailers in iedere fase van de customer journey, zowel online als offline, zeer relevant zijn voor de consument.

Waardevolle inzichten

Door de integratie van de beschikbare data science oplossingen onderbouwen retailers belangrijke bedrijfsprocessen met waardevolle inzichten die bijdragen aan zowel de customer lifetime value als het uiteindelijke bedrijfsresultaat. “Om onderscheidend te blijven en aan de hoge verwachtingen van de moderne consument te voldoen, moet de retailer weer terug naar de situatie van de winkelier op de hoek van vroeger, die zijn klanten door en door kende. Maar dan wel zo dat het schaalbaar is en de retailer deze klant via meerdere kanalen kan bedienen, zowel offline als online”, stelt Alexander van Eerden, CEO bij Building Blocks. “Data science levert zeer belangrijke bouwstenen voor deze klantgerichte aanpak. Aanbiedingen worden steeds relevanter voor de klant en door een strategische omnichannel-benadering bereikt de retailer zijn klant via het juiste touchpoint op het juist moment. Of dit nou de marketingafdeling betreft of de klantenservice, de klant interacteert met één bedrijf en verwacht dan ook een consistente ervaring over alle touchpoints.

Win-winsituatie

Het resultaat is dat je als retailer met data science en machine learning grote stappen zet richting optimale klantloyaliteit, een groot potentieel aan mogelijkheden voor klantgericht werken aanboort en toegevoegde waarde creëert. Zo zijn alle bouwstenen aanwezig om je als retailer blijvend te onderscheiden. Zowel voor de klant als voor de retailer ontstaat een win-winsituatie.

Al deze kansen worden nader toegelicht in de whitepaper ‘Customer Centricity: win-win voor retailer en consument’. Lees hier de whitepaper.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Computable.nl

    In detail: succesvolle AI-implementaties

    Het implementeren van kunstmatige intelligentie (AI) biedt enorme kansen, maar roept ook vragen op. Deze paper beschrijft hoe je als (middel)grote organisatie klein kunt starten met AI en gaandeweg kunnen opschalen.

    Computable.nl

    Maak kennis met digitale identiteiten

    De digitale economie groeit snel en de EU heeft strikte regelgeving ingevoerd om de veiligheid en privacy te waarborgen; in deze whitepaper ontdek je hoe digitale identiteiten deze transitie ondersteunen en wat dit voor jouw organisatie betekent.

    Meer lezen

    ActueelInnovatie & Transformatie

    Data Science-prijs voor Pacmed, Philips en Kingma

    ActueelData & AI

    Opendataplatform in lucht voor zowel zorg als retail

    Investering
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Haarlems Bright River regelt nieuw groeikapitaal

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs