Nergens is taal zo belangrijk als in ICT. Ken je de taal niet, dan is het lastig iets te bouwen. Idem geldt voor codes. Helaas beseffen we niet altijd dat dit in andere beroepen eigenlijk net zo is. Lijkt daar de taal niet van belang, kun je toch raar staan kijken bij het eindresultaat. En dan is er geen helpdesk om je weer vooruit te helpen.
Neem de wereld van de bouw. Aannemers, timmermannen, stukadoors, installateurs, noem maar op. Heb je een klus dan wil je vooral dat ze goed zijn in hun werk, maar wat als je niet met ze kunt communiceren?
Het belang van de juiste taal
Het lijkt niet belangrijk of je ‘stucen’ of ‘stuken’ schrijft. En in de basis is dat het ook niet. Je wil een vakman die zijn werk goed uitvoert en of hij weet dat het ‘stuken’ moet zijn, vind je niet belangrijk. Maar wat als het stucadoorsbedrijf een werknemer stuurt die jouw taal niet spreekt. Hoe leg je dan uit, dat dat ene wandje toch even anders moet. En hoe vraag je of in jouw situatie renovlies wel echt de beste keuze is of dat dunpleister misschien een mooier resultaat zal geven? Hoe vraag je naar de voor- en nadelen, de consequenties over een paar jaar en het verschil in kosten?
Weten hoe het werkt
Binnen ICT is het duidelijk dat je niet iemand inhuurt die schrijft Java beheerst snap je dat je die niet moet laten schrijven in je applicaties die gebouwd zijn in C++. Je zoekt naar een programmeur die alles weet van de taal van jouw systemen. En daar vraag je waarschijnlijk als eerste naar. Maar als je een stucadoorsbedrijf belt, vraag je meestal niet of de stukadoor die bij je thuis komt, wel jouw taal spreekt. En als je er al aan denkt, vraag je je misschien wel af of het niet discriminerend is om zo’n vraag te stellen. Een gedachte die nooit bij je op gekomen zou zijn als je vraagt naar programmeertalen.
Goed om te weten is dat er tegenwoordig steeds meer bouwbedrijven en zzp’ers in de bouw hun werk uit handen aan tijdelijk personeel of andere zzp’ers. Op zich geen probleem maar in de praktijk blijkt de degene die de klus uitvoert vaak niet jouw taal spreekt. En dan kunnen er heel eenvoudig problemen ontstaan want dat je iemand inhuurt voor jouw klus, is vaak omdat je zelf niets of weinig van dat werk af weet. Je wensen en vragen kunnen bespreken, is daarom een belangrijk onderdeel van de hele klus.
Vragen is niet raar
Besef dus dat je het net als met computers, een platform en een programmeertaal is. Als je het niet begrijpt komt er inderdaad een ander resultaat uit. We kennen allemaal de klanten die de schuld aan het programma geven terwijl ze zelf een foutieve invoer gedaan hebben. Zo is het ook met je klussen in en rondom je huis. Vragen of de stukadoor, timmerman of schilder wel jouw taal spreekt, is dus niet discriminerend maar zorgt er voor dat zowel jij als de vakman zelf, blij zijn met het eindresultaat. Want ook degene die de klus komt doen wil graag dat jij tevreden bent. Tenslotte is jouw gezichtsuitdrukking bij het eindresultaat wel internationaal leesbaar.