Tegenwoordig staan alle digitale apparaten vol met bestanden en data, sommigen belangrijker dan anderen. In het ene bestand staat bijvoorbeeld een opgeslagen cv, terwijl in het andere bestand alle wachtwoorden staan. Daarom is het belangrijk dat er genoeg back-ups worden gemaakt.
Met name voor bedrijven is dit essentieel. Wanneer er namelijk niet op tijd een back-up wordt gemaakt, en het bedrijf wordt getroffen door een crash of ransomware attack, kan je alles kwijtraken. Dit kan het einde van jouw bedrijf betekenen. Daarom moet je als bedrijf een goede back-up strategie creëren, zodat jouw back-ups grondig en zorgvuldig worden uitgevoerd. In dit artikel worden een aantal tips gegeven die jou een stap verder kunnen helpen in het creëren van de juiste back-up strategie voor jouw bedrijf.
1. Bereid je voor
Je denkt vaak pas aan het maken van een back-up, als het al te laat is. Zorg daarom dat je altijd goed voorbereid bent. Bepaal welke bestanden nou écht belangrijk en essentieel zijn. Denk zo: als je deze bestanden kwijtraakt, ben je binnen de kortste keren ook jouw bedrijf kwijt. Schrijf deze bestanden op, en ga eventueel in gesprek met een adviseur die jouw kan helpen om deze bestanden altijd en overal veilig te houden.
2. Bewaar ze zowel digitaal als fysiek
Wanneer je een back-up maakt, kan dit zowel digitaal als fysiek. Digitaal is vaak een makkelijke, snelle optie. Daarnaast kan je met een digitale kopie jouw data en bestanden na een computercrash snel terugvinden. Toch is het belangrijk om ook een fysieke back-up te maken. Zorg dat je dit doet buiten het bedrijfspand. Een laptop huren, server huren of hardware huren bij een betrouwbaar bedrijf als Irent, is bijvoorbeeld een goede optie. Het voordeel van een fysieke back-up, is dat je je bij brand of inbraak geen zorgen hoeft te maken om bestanden kwijt te raken. Jouw data zit veilig opgeborgen, ergens anders dan in jouw kantoorpand.
3. Automatisch of handmatig?
Het is belangrijk om vaak een back-up uit te voeren, het liefst dagelijks. Tijdens het werken wijzig je namelijk bestanden. Wanneer er toch iets mis gaat, wil je natuurlijk de meest recente versie van jouw bestanden hebben. Je kan een back-up zowel handmatig, als automatisch instellen. Een automatische back-up is het meest efficiënt om te gebruiken. Dit gaat namelijk erg makkelijk, scheelt tijd én je hoeft ook niet bang te zijn om het te vergeten. Zo zijn jouw bestanden altijd beschermd, zonder hier al te veel moeite voor te doen.
4. Test genoeg
Niet alleen het maken van back-ups is belangrijk, ook is het van belang om deze back-ups regelmatig te testen. Zet bijvoorbeeld eens jouw back-up terug. Zo kom je erachter of alles op de juiste manier wordt teruggezet, en of alles werkt zoals zou moeten. Werkt het niet hoe je het zou willen? Dan kan je er voor kiezen om een specialist in te zetten om het probleem op te lossen. Werkt het wel? Dan is jouw back-up goed uitgevoerd en behoud je je bestanden.
Houd dus rekening met de juiste voorbereiding, verschillende manieren van opslaan en zorg dat je voldoende test. Dan zitten in ieder geval de belangrijkste elementen in de back-up strategie van jouw bedrijf!