De advocatuur loopt altijd een beetje achter als het om automatisering gaat. Helaas is dit de afgelopen jaren niet geheel veranderd. Toch komen er langzaam maar zeker wat veranderingen op het gebied van werken in de advocatuur en rechterlijke macht. Een overzicht.
Communiceren met de rechtbank
Je kunt het je niet voorstellen, maar het is echt waar! Tot voor kort werd er met de rechtbanken in Nederland nog gecommuniceerd met de fax! Processtukken, verzoeken en brieven werden in 2022 door een letselschade advocaat in Rotterdam nog per fax naar de juiste afdeling binnen de rechtbank gestuurd. Op de website van de rechtbank was een hele lijst met faxnummer te vinden. Iedere afdeling had een eigen faxnummer. Hele pakken papier gingen zo per fax naar de rechtbank. Denk je eens in, als letselschade advocaat in Utrecht stuur je een dagvaarding met 10 producties van honderden pagina’s, via de fax zodat het tijdig bij de rechtbank of het gerechtshof binnen was! En dan nabellen of de hele fax wel goed was binnengekomen!
Sinds kort pas is het mogelijk om per mail met de rechtbank en het gerechtshof te communiceren en wel via een beveiligde verbinding. Inmiddels is faxen niet meer mogelijk met de rechterlijke macht. Een hele verbetering voor advocaten en veel milieuvriendelijker door de enorme besparing van papier.
De rechtelijke macht heeft ook nog geprobeerd om het hele proces van rechtszaken te automatiseren. Honderden Miljoenen Euro’s zijn er gepomp in het project “KEI”. Met dit project was het de bedoeling dat rechtszaken via de computer gevoerd konden worden. Een digitale dagvaarding, digitale conclusie van antwoord en de zitting kon via beeldbellen plaatsvinden.
Helaas, KEI bleek een stap te ver. Weg alle investeringen. Er moet in de advocatuur nog steeds gewerkt worden met papieren dagvaardingen, conclusies en akten en zittingen vinden nog gewoon op de rechtbank of op het gerechtshof plaats.
Toen kwam corona en werden zittingen opeens toch via beeldbellen gehouden. Dit ging eigenlijk zonder noemenswaardige problemen. Misschien af en toe geen beeld of juist geen geluid, want advocaten zijn vaak niet zo goed met computers. Maar uiteindelijk kwam met behulp van een handige stagiair de verbinding toch tot stand en kon de zitting beginnen. Maar inmiddels is alles weer bij het oude en gaan advocaten met de rechtszoekende of verdachte weer gewoon naar de rechtbank om een zitting bij te wonen. Bizar eigenlijk, waar gaat het mis?
IT in de advocatuur
In de advocatuur zelf is de IT inmiddels aardig doorgevoerd, ook als zijn er natuurlijk altijd uitzonderingen. Geavanceerde computerprogramma’s maken het echter inmiddels mogelijk om een digitaal cliëntenbestand te maken. Daarnaast kunnen brieven digitaal in dit zelfde systeem opgesteld en ondertekend worden.
Was tot voor kort de post en fax nog de enige manier van communiceren, in de advocatuur worden stukken nu via de beveiligde mail verstuurd en is er zelfs de mogelijkheid om aangetekend digitaal stukken te versturen.
Ook de bibliotheek van advocaten is veranderd. In plaats van kasten vol moet wetboeken en literatuur, is er nu de digitale bibliotheek. Alles bereikbaar met een gebruikersnaam en wachtwoord. De advocatuur is klaar voor de toekomst!