Weet wie je zoekt
Alleen een goede vacaturetekst is niet genoeg. Je kunt er namelijk van uitgaan dat ieder bedrijf dit doet. Als je een duidelijk beeld hebt van wat de IT’er voor jouw bedrijf gaat betekenen en welk profiel hierbij past, kun je beter zoeken. Simpel gesteld: een developer inhuren wordt eenvoudiger als je weet wat voor soort developer je zoekt.
Het mes van een duidelijk profiel snijdt overigens aan twee kanten. De IT’ers die op de vacature reageren weten perfect waar ze aan toe zijn. De kans is groot dat iemand met de juiste functie-eisen een brief stuurt.
Kijk over de grens
Als je moeite hebt met het vinden van geschikt IT-personeel, kun je proberen om het over de grens te zoeken. Dit wordt nearshore development of outsourcing genoemd. Hierbij worden de zakelijke activiteiten uitbesteed naar andere landen. Vaak zijn dit landen die in Europa liggen.
Voorbeelden van landen waar remote developers uit kunnen komen zijn Portugal en Bosnië-Herzegovina. Het werk is hetzelfde en je vergroot je vijver met kandidaten aanzienlijk.
Een goede vacaturetekst
Nog even terugkomend op de tekst van de vacature. Want hoewel dit niet genoeg is, helpt het natuurlijk wel. Niet alleen kandidaten moeten eruit springen met hun sollicitatiebrief. Gezien de grote concurrentie moet ook de vacaturetekst lezers en daarmee kandidaten aantrekken.
Nu is het lastig om aan te geven wat precies een goede vacaturetekst is, omdat de meningen hierover verschillen. In ieder geval is het belangrijk om het functieprofiel duidelijk te vermelden en de lezer ervan te overtuigen waarom het de moeite waard is om te reageren. En er mogen uiteraard geen spelfouten in de tekst staan.
Gebruik de juiste kanalen
Wat voor marketing geldt, is ook bij vacatures het geval. De kans op succes wordt groter als je vacature wordt gevonden. Behalve op je eigen website is het verstandig om de vacature ook op verschillende vacaturewebsites te laten plaatsen.
En vergeet ook sociale media niet. LinkedIn is daar natuurlijk het beste platform voor. Maar het kan ook geen kwaad om met een leuke post kandidaten via Instagram of Facebook geïnteresseerd te maken. Een video is overigens een uitgelezen kans om het bedrijf goed in de picture te zetten. En je weet wat ze altijd zeggen: een beeld zegt meer dan woorden. Wees dus lekker creatief en haal alles uit de kast om het beste IT-personeel te kunnen aantrekken.
Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn: