Onderstaande bijdrage is van een externe partij. De redactie is niet verantwoordelijk voor de geboden informatie.

De toekomst van het autorijden is 'connected'

Het internet is overal om ons heen. Het verbindt mensen en steeds vaker ook apparaten met elkaar. Auto’s vormen hierop geen uitzondering. Het is een kwestie van tijd voordat alle auto’s connected zijn. Welke gevolgen gaat dit hebben voor mensen en bedrijven?

 

Aankopen doen en diensten downloaden tijdens het rijden

Het internet is overal om ons heen. Het verbindt mensen en steeds vaker ook apparaten met elkaar. Auto’s vormen hierop geen uitzondering. Het is een kwestie van tijd voordat alle auto’s connected zijn. Welke gevolgen gaat dit hebben voor mensen en bedrijven?

Elektrisch rijden, zelfrijdende auto’s, connected cars… Autorijden gaat de komende jaren drastisch veranderen. Een aantal ontwikkelingen is al volop gaande. Zo zien we steeds meer elektrische auto’s op de weg. Inmiddels zijn er in Nederland ruim 110 duizend auto’s die deels of volledig op elektriciteit rijden. Ook het aantal laadpunten neemt toe. De elektrische revolutie is ècht begonnen en het zal niet lang duren voordat alle brandstofmotoren zijn vervangen.

Elektrisch rijden maakt mobiliteit mogelijk zonder gebruik van fossiele brandstoffen en dus ook zonder uitstoot. Daarbij komt dat elektrische motoren veel minder draaiende onderdelen hebben en daardoor minder onderhoudsgevoelig zijn dan traditionele verbrandingsmotoren. Voor de bestuurder verandert er verder echter niet veel. Anders is dat met de twee andere hierboven genoemde ontwikkelingen: zelfrijdende auto’s en connected cars.

Autonoom rijden maakt reistijd productief

Autonoom rijden is van deze twee ontwikkelingen ongetwijfeld de meest tot de verbeelding sprekende. Toets een bestemming in en de auto rijdt er automatisch heen. Behalve dat autonoom rijdende auto’s naar verwachting minder ongelukken veroorzaken en reistijd reduceren, leveren ze voordeel op doordat de ‘bestuurder’ zijn of haar tijd productief kan benutten.

Volgens de American Automobile Association brengt de gemiddelde Amerikaan per jaar 17.6000 minuten door in zijn auto. Dat is bijna een half uur per dag die wordt besteed aan woonwerkverkeer, boodschappen, recreatie, enzovoorts. Tijd waarin je niet veel anders kunt doen dan je handen aan het stuur houden. In een tijd waarin we onze tijd graag optimaal gebruiken, voelt dat als tijdverspilling.

Voor mensen met een lichamelijke beperking, ouderen en bijvoorbeeld blinden, biedt de autonoom rijdende auto eveneens uitkomst. ‘Blinden en visueel gehandicapten krijgen reismogelijkheden die tot voor kort onvoorstelbaar waren,’ vertelt Sue Sharp van de Royal Society for Blind Children in Groot Brittannië. ‘Stel je voor hoe bevrijdend het is voor 18-jarige blinde jongen dat hij zijn vriendin kan bezoeken zonder zijn moeder te vragen om hem te rijden.’

Connected cars: de revolutie van nu!

Zover is het nog niet. De proeven met autonoom rijdende auto’s verlopen nog zeker niet vlekkeloos. Ook zijn er nog wat juridische haken en ogen. Hoe zit het bijvoorbeeld met de aansprakelijkheid in geval van een ongeluk? Voorlopig zullen auto’s nog wel even worden uitgerust met een stuurwiel en pedalen, maar over enkele decennia zullen ze volledig zelfstandig rijden.

Waar de zelfrijdende auto nog toekomstmuziek is, is de connected car al realiteit. ‘Connected car’ wil niets anders zeggen dan dat de auto is voorzien van een internetverbinding waarmee informatie verzonden èn ontvangen kan worden. Technisch is dat niet eens zo ingewikkeld; de connected car is uitgerust met een gsm-connectie, net als onze smartphone. De toepassingsmogelijkheden zijn echter legio en zullen een enorme verandering in de auto-industrie veroorzaken.

Tijdens het rijden verzamelen connected auto’s continu data over autogebruik en rijgedrag. Volgens een voorspelling van onderzoeksbureau IHS Automotive, zijn er volgend jaar wereldwijd 152 miljoen verbonden auto’s op de weg. Al die auto’s bij elkaar genereren enorme hoeveelheden data, over de gereden kilometers en staat van onderhoud van de auto, maar ook over de rijstijl. Volgens IHS Automotive produceert iedere auto tot 30 terabyte data iedere dag. 

Bedienen van apparatuur met je stem

Automerken gebruiken de data om de kwaliteit van hun aanbod te verbeteren, maar deze informatie is ook van waarde voor adverteerders, bijvoorbeeld om relevantere advertenties te tonen en betere dienstverlening te bieden. Eventueel koppel je rijgedrag aan eet- en drinksuggesties. Zo kan het systeem korting geven bij een restaurant waar je dagelijks langsrijdt. Is de tank of accu bijna leeg? De dashboardnavigatie toont tankstations met scherpe aanbiedingen.

Zolang de zelfrijdende auto in een experimenteel stadium verkeert, is de stem de meest voor de hand liggende (want veruit de meest veilige) interface om deze toepassingen te bedienen. Als bestuurder heb je alle tijd om te doen wat je toch moet doen: boodschappen bestellen, een verjaardagsfeest organiseren of de weersvoorspelling beluisteren. Ondertussen zit je warm en droog in een comfortabele ruimte. Je hebt alle tijd en – niet onbelangrijk – de zekerheid dat je niemand tot last bent met je voortdurende gebabbel met je digitale butler.

Digitale entertainment en infotainment diensten vormen een groot deel van de ervaring die een connected car heeft te bieden. Bestuurders hebben behoefte aan relevante verkeersinformatie en willen tijdens een lange reis ook graag geamuseerd worden. MarketsandMarkets heeft berekend dat de markt voor infotainment in de auto in 2022 naar schatting 30.47 miljard dollar bedraagt, met een jaarlijkse groei van bijna 12 procent. Belangrijkste aanjagers zijn groeiende interesse in connected cars, technologische voortgang en de groeiende vraag naar luxe auto’s.

On demand functies in de auto

Een voorbeeld van hoe dit werkt in de praktijk, is de recente introductie door Audi van de E-tron, een elektrische en connected SUV. Bij de introductie maakte Audi de beschikbaarheid bekend van on demand functies, ontwikkeld in samenwerking met commercetools. Dankzij deze functie kan de bestuurder functies downloaden en advies krijgen op het gebied van verlichting, rij-assistentie en infotainment. Zo kan iedereen dus naar eigen behoefte zijn of haar auto aanpassen. Gewoon door de toepassingen of diensten achteraf te downloaden en af te rekenen.

Ook als mediaomgeving voor adverteerders biedt de connected car kansen. Denk aan gerichte advertenties op basis van het profiel en de locatie van de automobilist. Advertenties die in eerste instantie gebruik maken van geluid, maar naarmate voertuigen autonomer worden zouden ook audio en video gebruikt kunnen gaan worden. En nu we toch bezig zijn, waarom zouden mediaspelers geen exclusieve content maken? Content die is afgestemd  op de rit die jij maken, gebaseerd op de data die hierover beschikbaar is, van reistijd tot en met het weerbericht.

Of het nu gaat over het bestellen van producten en diensten of over infotainment; de auto verandert van een voertuig op vier wielen in een van de digitale touchpoints met de consument. Deze verandering zet de wereld van commerce totaal op zijn kop. Merken en retailers zullen hierop moeten inspelen., waarbij het een voorwaarde is dat hun platforms krachtig en flexibel genoeg zijn om dit mogelijk te maken. Bij commercetools ontwikkelden we hiervoor een zogeheten “Headless Commerce” platform, dat er speciaal op is ingericht om de klant een uitmuntende klantervaring te bieden over alle digitale touchpoints; via webshops, apps, voice assistants, AR en VR applicaties, sociale netwerken etc. ‘Everywhere Commerce’ noemen we dat!  

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2019-10-10T14:04:00.000Z commercetools
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.