Onderstaande bijdrage is van een externe partij. De redactie is niet verantwoordelijk voor de geboden informatie.

Wat heeft de broncode van je website te maken met SEO?

Dit artikel delen:

Veel mensen en bedrijven die serieus zijn over hun website, weten wel dat je iets met SEO moet doen om gevonden te kunnen worden. Zoekwoorden verwerken in kopjes en teksten is een kunst die de meesten dan ook wel enigszins onder de knie hebben.

Maar SEO gaat verder dan dat, wat dan ook de reden is dat veel bedrijven hun zoekmachineoptimalisatie overlaten aan een SEO bureau. Het linkprofiel van je website doet ertoe, evenals de laadsnelheid. Maar wat heeft de broncode van je website te maken met SEO?

Google

Eigenlijk is het antwoord op die vraag vrij eenvoudig: Google scant je website met regelmaat om hem op te nemen in de zoekmachine, en daarvoor gebruikt men de broncode van je website. Dat is de code achter je website die door de browser vertaald wordt naar de gewenste weergave. Ook als je nog nooit in aanraking bent geweest met zo’n broncode, kun je deze eenvoudig oproepen. Je klikt op een pagina simpelweg op de rechtermuisknop en kiest voor ‘broncode weergeven’ of ‘paginabron weergeven’. Wat je zal opvallen, is dat er een hoop in die code staat wat je aan de ‘voorkant’ van de website niet te zien krijgt. Dit zijn de ‘opdrachten’ die door de browser vertaald worden.

Zoekwoordgewicht

Bij het waarderen van jouw webpagina’s voor de zoekmachine, gebruikt Google in haar algoritme factoren als hoe vaak belangrijke zoekwaarden voorkomen in verschillende elementen van je website (zoekwoordfrequentie), de verzadiging van zoekwoorden in tekstelementen (een te grote dichtheid van zoekwoorden in je teksten is ook niet goed!) én het zogenaamde zoekwoordgewicht. Dat slaat op de positie van de belangrijke zoekwoorden in de tekstelementen van je website. Die positie wordt echter bepaald door de positie die zoekwoorden innemen in de broncode, en niet aan de voorkant van de website. Daarom is de opbouw van je broncode zo van belang om een goede score te krijgen op zoekwoordgewicht. Je broncode moet daarom zo ‘schoon’ mogelijk zijn.

Een schone broncode

Voor het optimaliseren van het zoekwoordgewicht, is het dus van belang dat Google zo snel mogelijk de belangrijke tekstelementen met zoekwoorden in je broncode in het vizier krijgt. Eén manier om daarvoor te zorgen, is door de navigatiestructuur van je website onderaan in de broncode te laten opnemen. Zaken als Javascripts kunnen beheerd worden in externe bestanden in plaats van de broncode en door de broncode slechts eenmalig worden aangeroepen. Fonts, kleuren en dergelijke zaken kunnen ook in een extern bestand beheerd worden. Dit scheelt heel veel ‘extra’ code in je broncode. Het zorgen voor een schone broncode is daarom een behoorlijk technische aangelegenheid. Daarom kun je het beter aan professionals, zoals Roxtar Online Marketing, laten om je website op deze manier te optimaliseren.

De broncode van je website speelt dus een belangrijke rol in de SEO van je website, maar wel een tamelijk ingewikkelde rol. Tenzij je zelf websitebouwer bent en thuis bent in codes, is dit een factor die moeilijk zelf op orde te brengen is. Is je vindbaarheid te koppelen aan meer inkomsten, dan kan het zeker de moeite waard zijn om te investeren in hulp om je zoekwoordgewicht te optimaliseren. De investering betaalt zichzelf dan immers als het goed is ook weer uit, met een beetje geluk zelfs dubbel en dwars.

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Lees verder


Nieuwsbrief

Wil je dagelijks op de hoogte gehouden worden van het laatste ict-nieuws, trends en ontwikkelingen? Abonneer je dan op onze gratis nieuwsbrief.

Vul een geldig e-mailadres in

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2022-03-15T13:34:47.000Z dbom
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.