Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief
Onderstaande bijdrage is van een externe partij. De redactie is niet verantwoordelijk voor de geboden informatie.

Start digitale consultatie in Martiniziekenhuis

8 mei 20184 minuten leestijdZorg

Het Martini Ziekenhuis en de Groninger Huisartsen Coöperatie (GHC) starten met een innovatieve manier van digitale consulatie tussen huisarts en specialist. Hiervoor ontwikkelden het ziekenhuis en de GHC samen met ICT-bedrijf Calculus een veilige digitale omgeving. Daarnaast is zorgverzekeraar Menzis nauw betrokken. Met digitale consultatie kan de patiënt vaak bij zijn eigen huisarts onder behandeling blijven en hoeft hij zijn eigen risico niet aan te spreken voor een consult in het ziekenhuis. Bij de GHC aangesloten huisartsen die regelmatig naar het ziekenhuis verwijzen en zes* grote poliklinieken van het Martini Ziekenhuis doen mee aan de pilotfase. In een latere fase is bij gebleken succes het streven dat meer huisartsen, meer poliklinieken van het Martini Ziekenhuis en andere perifere ziekenhuizen in de regio aansluiten. Het Martini Ziekenhuis is het eerste ziekenhuis in Nederland dat deze manier van samenwerken introduceert.

Patiënten met specialistische zorgvragen worden door hun huisarts doorverwezen naar een specialist in het ziekenhuis. Voor een consult in het ziekenhuis moeten patiënten hun eigen risico aanspreken, voor een consult bij een huisarts hoeft dit niet. Een deel van de verwijzingen naar het ziekenhuis kan voorkomen worden wanneer er slimmer wordt samengewerkt tussen huisarts en medisch specialist . Hans Feenstra, bestuursvoorzitter van het Martini Ziekenhuis: ‘Samenwerking met huisartsen is voor ons een heel belangrijk thema. En niet alleen uit de maatschappelijke verantwoordelijkheid die wij voelen voor de stijgende zorgkosten. Wij vinden dat we het moeten faciliteren om waar mogelijk, een patiënt in zijn vertrouwde omgeving te behandelen.’

Digitaal consulteren

Contact tussen huisarts en ziekenhuis verloopt tot nu toe vooral via de telefoon. Het Martini Ziekenhuis, GHC en Calculus, een dochteronderneming van ICT-bedrijf Topicus, denken dat met dit systeem te verbeteren. Huisartsen in Groningen en Noord-Drenthe kunnen nu via het programma VIPLive digitaal contact zoeken met medisch specialisten. ‘Een huisarts kan via de beveiligde verbinding van de messenger van VIPLive, vragen stellen aan een medisch specialist’, legt Daan Verbree, businesslinemanager Huisartsenzorg bij Topicus, uit. ‘Daar kan hij, mits er toestemming is van de patiënt, medische gegevens bijvoegen. De specialist reageert binnen twee werkdagen, kan suggesties doen voor vervolgbehandeling bij de huisarts of vragen om een doorverwijzing. De consultatie wordt vastgelegd in zowel het systeem van de huisarts als van het ziekenhuis en vervolgens automatisch gedeclareerd.

Efficiënte zorg

Ron Cator is coördinator eerstelijnssamenwerking in het Martini Ziekenhuis: ‘We hopen dat dit systeem werkt als een soort filter voor twijfelgevallen. Zo kunnen we sommige doorverwijzingen voorkomen. Daardoor ontstaat ruimte op onze poli’s en kunnen we toegankelijker zijn voor mensen met complexe problematiek.’ Daarnaast kunnen verwijzingen worden geoptimaliseerd. Cator: ‘Een specialist kan vragen een patiënt door te verwijzen, en gelijk adviseren om bijvoorbeeld alvast een echo te doen. Zo kan hij zijn consult efficiënt inrichten”.

Meer betekenen

Huisartsen kunnen met de specialistische kennis meer betekenen voor hun patiënt en grip houden op het zorgproces. ‘De huisarts blijft hoofdbehandelaar en weet precies wat de adviezen van de specialist zijn. Hierdoor houdt de huisarts overzicht over de ontwikkelingen van zijn patiënten en kan hij gerichter vervolgzorg bieden’, vertelt Frank Beltman, medisch manager bij GHC. Het kan echter ook zorgen voor een kwaliteitsverbetering binnen de huisartsenpraktijk, stelt Beltman. ‘Veelvuldige interactie met specialisten vergroot het kennisniveau van huisartsen en ondersteunend personeel. Hierdoor vinden steeds meer patiënten met specialistische vragen hulp dichtbij huis’.

Kosten

Zorgverzekeraar Menzis is nauw betrokken bij de totstandkoming van dit systeem. Etty ter Steeg, regiomanager Noord bij Menzis geeft aan: ‘Digitale consultatie kan de zorg beter, efficiënter en goedkoper maken. Minder gebruik van specialistische zorg betekent immers lagere zorgkosten. Voor zowel patiënten als zorgverzekeraars. Daarnaast bespaart het patiënten een reis naar het ziekenhuis en wordt invulling gegeven aan het motto ‘De juiste zorg op de juiste plek.’

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Zorg vraagt om slimme connectiviteit

    De zorg digitaliseert. In rap tempo. Aangedreven door zorg op afstand, ambulante zorg en de veiligheid van mensen en gegevens. Cloudtoepassingen en connectiviteit maken zorg toekomstklaar

    Computable.nl

    Slimme toegang vs. onzichtbare cyberrisico’s in de Zorg

    In zorginstellingen is een constante stroom van personeel, patiënten en bezoekers. Maar hoe zorg je ervoor dat gevoelige gebieden beschermd blijven zonder de dagelijkse gang van zaken te verstoren? Hoe herken je eventuele zwakke plekken in het netwerk?

    Meer lezen

    DDoS-aanval
    ActueelOverheid

    Kort: Stijging symbolische cyberaanvallen, nieuwe ceo GTIA, cijfers Wolters Kluwer

    OpinieInnovatie & Transformatie

    Qr-codes: gamechanger voor de (ouderen)zorg

    ActueelData & AI

    Marcel Levi: Overheid moet regie nemen in data-uitwisseling zorg

    ActueelData & AI

    Ziekenhuizen nog niet klaar voor grootschalige adoptie van ai

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Melding over tweede beveiligingslek bij Oracle, bedrijf ontkent

    e-health
    OpinieCarrière

    Zo revitaliseren digitalisering en hybride zorg de eerstelijnszorg

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs