Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Hoezo geen Python op de lagere school?

13 mei 2015 - 11:205 minuten leestijdAdvertorialSecurity & Awareness
Redactie Computable
Redactie Computable

We worden steeds afhankelijker van technologie, maar tegelijk zijn we steeds slechter in staat om onze informatie goed te beveiligen. Ook al worden we er door omgeven, toch snappen we steeds minder van het alsmaar veranderende technologielandschap. Om het tij te keren, zouden we moeten investeren in het opleiden van next generation hackers, die ons in de toekomst kunnen beschermen tegen cyber-bedreigingen.

Over deze blogger

Barry van Kampen (aka Fish_) is ethisch hacker en managing director van The S-Unit. Vanuit zijn rol is hij betrokken bij diverse adviesvraagstukken bij verschillende organisaties in Nederland en daarbuiten. De insteek van Barry is om vanuit een offensieve security-aanpak de wereld te verbeteren. Hij vervult hier de rol van adviseur/consultant en coach voor de diverse middelgrote en corporate bedrijven. Barry is onderdeel van de Hack in the Box HITB Core crew en hij spreekt regelmatig op congressen en evenementen. Naast deze rollen is hij actief binnen de internationale hacker(spaces)-gemeenschap en is hij mede-oprichter van Randomdata, de hackerspace in Utrecht.

Recent is een brief gestuurd door werkgeversorganisatie VNO-NCW en MKB-Nederland naar de minister van Onderwijs Jet Bussemakers. Daarin wordt een appèl gedaan aan de hogescholen en universiteiten om het hoger onderwijs meer te laten aansluiten op de eisen van het bedrijfsleven. De werkgevers zijn namelijk ontevreden over de kwaliteit van het hoger onderwijs en zien een kenniskloof ontstaan. Deze discussie speelt zeer zeker ook in de wereld van cyber security. Ik pleit ervoor om binnen basis- en lagere scholen en hoger onderwijs veel meer aandacht te gaan besteden aan technologie. We zijn daar op dit moment eigenlijk niet mee bezig, het is allemaal geënt op key performance indicators. Alle scholieren worden in feite op dezelfde manier klaargestoomd voor de arbeidsmarkt,en daar moeten we van af. 

Decentraliseer en stimuleer

Op de lagere school wordt Nederlands en Engels gegeven, maar waarom niet de programmeertaal Python? Ik sluit me volledig aan bij een oproep vorig jaar van – toen nog Eurocommissaris – Neelie Kroes, dat we niet vroeg genoeg kunnen beginnen met het stimuleren van technologie op scholen. Ik pleit ervoor dat basisleerkrachten op de Pabo beter worden bijgeschoold op het gebied van bètawetenschappen, zodat ze dat beter kunnen overbrengen op leerlingen. Je moet kinderen prikkelen en enthousiast maken voor technologie. Op de lagere school zou computertechniek al veel sneller geïntroduceerd moeten worden. Ik denk aan digitale padvinders die het leuk vinden om microcontrollers te programmeren en uit elkaar te halen. Laat ze ervaren dat deze apparaten leuk zijn als er ledjes gaan branden. Daarmee daag je hun nieuwsgierigheid en creativiteit uit. We moeten decentraliseren op het gebied van bètakennis. Zorg dat ouders hun verantwoordelijkheid pakken en geef kinderen bijvoorbeeld minicomputers. Kinderen kunnen namelijk veel meer uitvinden dan volwassenen bedacht hebben. Zorg ervoor dat hackerspaces in beeld komen bij de jeugd. Stimuleer het, maar overdrijf het niet. Laat ze ervan proeven. En deze trend moet je doorzetten naar middelbare school en hoger onderwijs. Een mastodont als het schoolsysteem kun je helaas niet zomaar wijzigen. Ik vind daarom dat scholen meer bètaspecialisten moeten inzetten voor inspiratie en kennisoverdracht. Er is geen diversiteit, het is teveel alpha.     

Rol overheid, bedrijfsleven en politiek

Wat het hoger onderwijs betreft zijn er wel wat initiatieven, maar er moet meer worden ontwikkeld op dit vlak. De Cyber Security Academy is een mooi voorbeeld. De opleiding Secure Technology op de Hogeschool van Utrecht is dat minder, omdat het daar mijns inziens niet voldoende over security gaat. De opleiding is onder de studierichting Electronica gevouwen, in het standaard systeem van het hoger onderwijs, en daardoor niet zichtbaar genoeg. Ik zou graag een betere opleiding zien. Gelukkig zien de overheid en bedrijfsleven ook wat er moet gebeuren. Zo profileert de Universiteit van Amsterdam zich met de Its Academy als het bètanetwerk voor aanstormend talent. En ook de politiek doet mee. Ze hebben ons gezegd dat we alle overheidsmiddelen mogen hacken en er creatief tegenaan programmeren, mits we ons maar netjes gedragen en ethisch opstellen. 

Hack in The Box en Haxpo

Creatieve verzamelplaatsen waar de digitale gatekeepers van nu en vooral van de toekomst elkaar treffen, zijn er steeds meer. ‘Hack in the box’ is sinds vijf jaar in Nederland. Dit is een non-profit organisatie met wortels in Maleisië, dat grote evenementen organiseert. CSO’s en CISO’s van multinationals worden ingevlogen voor lezingen en netwerk-events. Dit zijn echt hardcore commerciële security-conferenties, die worden gesponsord door Google, Microsoft en Dell. Daarnaast is er een volledig gratis event dat Hack in the box Haxpo heet. De editie van dit jaar wordt gehouden op 25 mei in de Beurs van Berlage. Daar mag je na registratie gratis naar binnen lopen en daar vind je hackerspaces, 3D-printers, bedrijven die mensen zoeken voor een baan. Ook is er een hack-wedstrijd waar dit jaar 20 teams van 3 personen strijden om de eer wie het beste hackers-team is. Daarnaast zijn in Nederland een tiental hackerspaces, fysieke plekken waarvan hackers die lid zijn gewoon een sleutel krijgen en elkaar ontmoeten om zich creatief te kunnen ontplooien. En deze hackerspaces kan je op de open avonden geheel vrijblijvend bezoeken. Wie had dat gedacht?

Kortom, alhoewel er beweging zit in het samenbrengen van creatieve bèta-minds, zijn we er toch nog niet. Gelukkig lijkt wel het besef doorgedrongen bij zowel overheid, politiek en bedrijfsleven, dat we moeten opschieten met het dichten van de kloof tussen kennis van nu en de cyber security van morgen. 

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    GenAI: Veiligheidsrisico of wapen tegen dreiging?

    Wat AI betekent voor jouw securityaanpak? Alles over de risico’s en strategieën om GenAI verantwoord in te zetten.

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Meer lezen

    Hack
    ActueelSecurity & Awareness

    Palo Alto vindt malware geschreven in Phyton

    2 reacties op “Hoezo geen Python op de lagere school?”

    1. David van Ommeren schreef:
      1 juni 2015 om 20:35

      Afgelopen week ben ik samen met mijn kids naar de Haxpo geweest en ik ben het helemaal eens met Barry, waarom zitten we toch vast met ons school systeem in een KPI structuur waarin de indicatoren om het salaris van de directeur gaat ipv de waarde(en wil!) van het kind zijn/haar brein?

      De Haxpo was echt “Out of The Box” en mijn kids zijn weer een stukje meer beta geworden dankzij alle ontplooiingsmogelijkheden. Chapeau HITB! Ik ben jullie enorm dankbaar.

      Login om te reageren
    2. . VictOire22 schreef:
      25 augustus 2015 om 13:11

      Waarin de indicatoren om het salaris van de directeur gaat ipv de waarde(en wil!)

      Omdat voor bijna alle technische jobs geldt “minder dan WO niveau” worden weggebracht naar landen waar het arbeidsloon een veelvoud lager ligt dan hier in Nederland. Daar moeten we eens van af. Werk wegbrengen naar Inida bv is gewoon een veredelde VOC mentaliteit ofwel moderne slavernij. Korte termijn denken goedkoop serie verlenen maar de economie is een keten. Ondermijn je onze arbeid komt er een kink in die keten.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Marco Gouw - Country Manager Veridas

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Geverifieerd, Echt en Betrouwbaar: Waa...

    Door Marco Gouw, Country Manager DACH & BENELUX bij Veridas Digitale transformatie heeft het makkelijker dan ooit gemaakt om een...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs