Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

‘ICT moet marketinghyperbolen loslaten’

20 oktober 2016 - 10:41AchtergrondInnovatie & Transformatie
Jasper Bakker
Jasper Bakker

De ict-industrie benadeelt zichzelf met marketingoverdrijving. Dit is de discussiestelling die Computable-lezers vandaag krijgen voorgelegd.

De Amerikaanse invloed van Iict beperkt zich niet tot de techniek. Een marketinggedreven aanpak, optimistisch taalgebruik, en ook overdrijving lijken te behoren tot de standaardelementen van informatie- en communicatietechniek. Woorden als gepassioneerd, empowerment, meer doen, meer bereiken, allignment, en andere vage of scheefgetrokken termen worden gewoon gebezigd in de dagelijkse bedrijfspraktijk.

De ict-industrie heeft er een gewoonte van gemaakt om eenvoudige zaken complex te laten lijken. De echt complexe zaken, waar het in de ict nogal eens om gaat, worden dan helemaal onnavolgbaar – in een negatieve zin dus. Dit heeft een negatief effect, wat de hele ict-wereld raakt. Het is tijd om terug te gaan naar de realiteit: door een voorbeeld te nemen aan de opgeklommen Chinese topmanager Wan Long die gewoon varkens slacht en vlees verkoopt. Wat vind jij

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Computable.nl

    Dit is de weg naar informatietransformatie

    In een wereld waar data en informatie centraal staan, moeten organisaties zich aanpassen aan de digitale toekomst. Informatietransformatie is de sleutel tot het versterken van beveiliging en het bevorderen van efficiëntie.

    Meer lezen

    ActueelCarrière

    Groningers verkopen crypto-platform Deribit voor 2,9 miljard dollar

    Quantum
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Nieuwe Cisco-netwerkchip brengt quantum-internet dichterbij

    AchtergrondCarrière

    Ict-overnamemarkt trapt 2025 goed af, maar onzekerheid troef

    OpinieCloud & Infrastructuur

    Voorbereiding & verhuizing: zo implementeer je de hybride cloud

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Europese Rekenkamer kraakt EU-strategie voor chipsector

    ActueelData & AI

    EU investeert bijna 2 miljard in digitale innovatie

    5 reacties op “‘ICT moet marketinghyperbolen loslaten’”

    1. Freek Janssen schreef:
      21 oktober 2016 om 07:57

      Ha, dat is nog eens een stelling naar mijn hart :). Ik werk al heel wat jaren bij een PR-bureau (daarvoor in de journalistiek) en als er iets is waar we vaak met onze klanten ‘discussies’ over hebben, dan is het hierover. Het gaat niet alleen om onnodige moeilijkdoenerij, maar ook om de onderwerpen waarover je schrijft.
      Kort gezegd: als Gartner iets roept, dan weet je zeker dat veel IT-bedrijven de komende jaren over die onderwerpen gaat schrijven. Daar heb ik onlangs nog een blogje over geschreven: http://www.teamlewis.com/nl/insights/articles/hoe-gartner-de-marketingkalender-van-it-domineert

      En verder is het inderdaad best lastig om eenvoudig uit te leggen wat complex is. Dat komt denk ik omdat er zo veel verschillende mensen betrokken zijn bij het proces voordat een tekst definitief is: de experts (die het liefst inderdaad ingewikkelde bewoordingen gebruiken), marketing, het PR-bureau, ga zo maar door. In mijn ervaring is het nog best lastig om wollige taal om te zetten in gewone-mensen-taal, omdat er zoveel mensen bij betrokken zijn.

      Het goede nieuws is dat er ook veel bedrijven zijn die het wél hebben begrepen en simpele taal gebruiken. Sterker nog, dat worden er steeds meer; als er al een trend te bespeuren is, dan is het eerder dat wollige taal minder wordt gebruikt dan meer, in vergelijking met een paar jaar geleden.

      Login om te reageren
    2. Leen Blom schreef:
      21 oktober 2016 om 08:53

      Iets in simpele taal uitdrukken maakt iets niet minder complex.
      IT is gewoon gecompliceerd en dat mag ook wel geweten worden.
      Niet als excuus gebruiken, maar voorkomen dat je de dingen te simpel voorstelt.

      Login om te reageren
    3. Jan van Leeuwen schreef:
      21 oktober 2016 om 09:40

      Was het niet Einstein die stelde dat, “als je een komplexe materie niet eenvoudiig uitleggen kan, je het zelf niet begrijpt”?
      Ooit was KISS, Keep IT Simple and Structured, een begrip, nu wordt je overspoeld met vage begrippen zoals “cloud” om te verbergen dat de verkoper het zelf ook niet begrijpt.
      Verder wordt je doodgegooid met zich herhalende reklameslogans, dat is zo ver gegaan dat addblockers inmiddels hoogtij vieren, de konsument wil niet meer.

      Login om te reageren
    4. dino schreef:
      22 oktober 2016 om 08:04

      Marketinghyperbool ..
      Wat zou dat zijn ?
      Misschien iets optimistisch scheefgetrokken gebezigd in dagelijkse bedrijfspraktijk ? Of juist niet ?
      Terug naar de realiteit.
      Marketinghyperbool.

      Ik vind het wel poetisch.
      What about complexiteitsasymptoot ?
      Cloud als wollig taalgebruik om inhoud te verhullen.
      You don’t have to be beautiful, to turn me on.

      Login om te reageren
    5. Technicus schreef:
      24 oktober 2016 om 10:10

      Dit zijn eigenlijk 2 onderwerpen. Er is veel marketingshype rond producten of diensten die weinig tot niet ‘innoveren’ en er is veel barbarisme in de vorm van anglicisme. (Waarin vaak nog het foute woord in de foute context wordt gebruikt, zoals bv. on-premise i.p.v. on-premises )

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs