Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Data-storytelling bij Ajax uitgelegd

16 september 2019 - 10:114 minuten leestijdOpinieData & AI

Als je wil dat je boodschap impact heeft op je publiek moet je een verhaal vertellen en geen cijfers laten zien. Om dit te illustreren nodigden mijn bedrijf en Economicon, Max Reckers, performance technology consultant bij Ajax, uit als spreker. In de Johan Cruijff Arena gaf hij cio’s en it-professionals inzicht in hoe hij coaches en spelers voorziet van analyses waarmee zij prestaties verbeteren en het risico op blessures kunnen verkleinen.

De wereld van performance monitoring en management heeft zich in het voetbal razendsnel ontwikkeld. Waar in 2009 nog slechts een staf van maximaal tien mensen betrokken was bij een team is dat nu een uitgebreide entourage. Mede door de betere beschikbaarheid en verder ontwikkelde tools, is ook de rol van de data-analist sterk geëvolueerd.

Visualisatie helpt

Reckers geeft aan dat data en de visualisatie daarvan belangrijke factoren zijn in het creëren van een omgeving waarin spelers en coaches kunnen leren. Er wordt dan ook veel gebruikgemaakt van video-opnames. Waar dit voorheen gebeurde met slechts twee vhs-recorders, zijn er nu gedetailleerde beelden van iedere speler voorzien van tags. ‘Vroeger duurde het zes uur om een evaluatiemeeting voor te bereiden na een wedstrijd. Nu zijn de gewenste beelden direct beschikbaar’, vertelt Reckers.  

Vijf minuten na de wedstrijd hebben alle spelers hun persoonlijke metrics van de wedstrijd al op hun telefoon. De dag erna worden deze geëvalueerd. Ook wordt gekeken waar spelers zich verder kunnen ontwikkelen en hoe zij ervoor zorgen dat zij het risico op blessures kunnen verkleinen. Maar data-analyse is niet alleen essentieel na de wedstrijd, ook in de aanloop naar een belangrijke pot is het mede bepalend voor de strategie. Twee dagen voor de wedstrijd speelt het team elf tegen elf. Deze oefenwedstrijd tussen de selectie en de reservespelers levert belangrijke informatie over bijvoorbeeld de afstand tussen de spelers gedurende het duel.

Beelden vertellen het verhaal

‘Iedere speler die van positie verandert heeft invloed op de positie van de tien teamgenoten op het veld’, zegt Reckers. ‘De beelden zorgen ervoor dat deze situaties en het gedrag van spelers inzichtelijk worden. Het voorkomt bovendien ook discussies: als de ene speler aangeeft dat hij nooit een pass ontvangen van een andere speler kunnen we dit simpelweg bevestigen of ontkrachten met de data die we hebben. De beelden vertellen het verhaal dus als je deze hebt hoef je de discussie ook niet meer te voeren.’

Het datateam werken ook aan nieuwe modellen die ingezet kunnen worden. Niet om situaties te kunnen voorspellen zoals je veel ziet in het bedrijfsleven, maar om te kijken op de gestelde parameters werken. Er is ook steeds meer data beschikbaar. Reckers: ‘Iedere ochtend vragen we spelers hoe ze hebben geslapen, wat het energielevel is en of ze ergens pijn hebben. Ook wordt de hartslag van spelers gemeten. Deze data worden toegevoegd aan ons dashboard waarmee we proberen een reëel beeld te krijgen van de gesteldheid van de speler in combinatie met de prestaties.’   

Reckers waakt ervoor dat er niet alleen met de vinger wordt gewezen naar de zaken die aandacht nodig hebben. Na iedere wedstrijd worden ook de hilarische momenten gedeeld. Zo ontstaat er een betere balans tussen positiviteit en negativiteit. Dit helpt om de acceptatie van het gebruik van de beelden te vergroten. 

Tenslotte deelt hij nog drie lessen die meegenomen kunnen worden bij het toepassen van datavisualisatie en -storytelling

  • Gebruik tools om het proces te ondersteunen en niet andersom

  • win vertrouwen door tools ook in te zetten voor positieve doeleinden

  • verzeker jezelf ervan dat je gestelde kpi een antwoord geeft op de juiste vraag. 

Het is duidelijk dat Ajax een professionele benadering heeft van data-analyse en -storytelling. Welke strategie de club voor de wedstrijd tegen Lille (dinsdag, 17 september 2019) gebruikt, werd helaas niet prijsgegeven.

Meer over

Consulting

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Computable.nl

    In detail: succesvolle AI-implementaties

    Het implementeren van kunstmatige intelligentie (AI) biedt enorme kansen, maar roept ook vragen op. Deze paper beschrijft hoe je als (middel)grote organisatie klein kunt starten met AI en gaandeweg kunnen opschalen.

    Computable.nl

    Maak kennis met digitale identiteiten

    De digitale economie groeit snel en de EU heeft strikte regelgeving ingevoerd om de veiligheid en privacy te waarborgen; in deze whitepaper ontdek je hoe digitale identiteiten deze transitie ondersteunen en wat dit voor jouw organisatie betekent.

    Meer lezen

    ActueelSecurity & Awareness

    Ajax selecteert Acronis en Dustin voor cyberdefensie

    Eén reactie op “Data-storytelling bij Ajax uitgelegd”

    1. dino schreef:
      16 september 2019 om 18:48

      Heel verhaal over data analyse bij Ajax maar wat storytelling nou is …
      Misschien iets met verandertraject van handson doorpakken met teamplayers in hun kracht zetten en key qualities uitnutten en opschalen.
      Of na de wedstrijd de verklaring dat als die vroege tegengoal nou niet was gevallen, dat het een heel andere wedstrijd zou zijn geworden, omdat ze steeds achter de feiten aan bleven lopen.
      Wellicht commentaar zoals dat Ajax na de vroege goal de bus ging parkeren, waardoor het een draak van een wedstrijd werd en het legioen ook afhaakte.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs