Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief
Fred Hage

GoMeet scoort met digitale scholenmarkt

22 juni 2021 - 13:504 minuten leestijdAwards NieuwsInnovatie & TransformatieComputableGoMeet
Fred Hage
Fred Hage

Voor leerlingen van groep 8 breekt een spannende periode aan: de overstap naar het voortgezet onderwijs. In normale tijden bezoeken ze dan massaal open dagen om zich te oriënteren op de school van hun keuze. Afgelopen jaar was dit door corona dooronmogelijk. Om leerlingen toch goed te kunnen informeren, hadden (bijna) alle middelbare scholen in Rotterdam en omstreken de handen ineengeslagen voor een uniek virtueel evenement: de Digitale Scholenmarkt. Tijdens deze online bijeenkomst konden de circa tachtig VO-scholen zich presenteren, workshops geven, praten met bezoekers en laten zien wat de school te bieden heeft. Zo kregen leerlingen, leerkrachten, ouders en verzorgers coronaproof een goede indruk van de verschillende scholen. De jury van de Computable Awards 2021 in de categorie Onderwijsproject nomineert het project ‘Digitale Scholenmarkt’.

Na maanden van saaie Teams- en Zoom-sessies is er eindelijk een spannender digitaal concept dat bovendien veel beter aansluit op de belevingswereld van kinderen en het doel van ontmoeten op een markt: GoMeet, een virtueel 3D-platform voor beurzen en congressen. De bezoeker – of liever gezegd zijn/haar avatar – kan coronaproof, maar toch actief, deelnemen aan een evenement. Het Rotterdamse voortgezet onderwijs had de primeur op GoMeet met de Digitale Scholenmarkt. GoMeet is ontwikkeld in een joint venture van de Nederlandse vr-ontwikkelaar Enversed Studios, evenementenburau ZesEvents en onderwijs en ict-specialist Dieter.nl. GoMeet wordt technisch ondersteund door de Amerikaanse virtual reality-specialist VirBELA. Dit bedrijf ontwikkelde een virtuele campus waar GoMeet op gestoeld is.

Voor de leerlingen en hun ouders is het driedimensionale evenement niet alleen informatief, maar vooral ook leuk. Het lijkt op een avonturenspel of animatie. De leerling logt in en maakt een eigen avatar aan, dan volgt er een keuze uit schoolniveau en regio. Ouders en verzorgers kunnen ook een avatar aanmaken. Ze kunnen dus samen over de scholenmarkt rondstruinen en alle deelnemende scholen bezoeken in hun stand. Bij de stands zijn filmpjes en informatie over de betreffende school aan te klikken. De avatars kunnen vragen stellen door te chatten met een van de personen bij de stand – medewerkers van de school – of aanhaken bij een gesprek. Zo werd het kiezen van de juiste middelbare school ook in deze roerige tijden leuk, informatief, plaatsonafhankelijk en daarmee veilig.

Juryoordeel

De jury van de Computable Awards 2021 in de categorie Onderwijsproject waardeert deze samenwerking van drie Nederlandse specialisten en het resultaat zeer. Doordat dit project 100 procent getriggerd werd door de pandemie, werd het aanvankelijk met argusogen bekeken. De uitspraak dat de coronacrisis de digitalisering met zo’n zeven jaar heeft versneld, moet nog blijken voor het onderwijs. Dat de instellingen, leerkrachten en de ouders gezamenlijk voor de leeuwen zijn gegooid in deze sector, en men noodgedwongen en met alle stakeholders gezamenlijk een opmerkelijke inhaalslag heeft gemaakt, is wel duidelijk. Net zoals de hybride werkplek is nu ook het hybride onderwijs wel als een breed gedragen blijvertje te beschouwen.

Dat geldt na 2020 ook voor de scholenmarkt waar de basisschoolleerlingen zich op het voortgezet onderwijs oriënteren en welke normaal in de aula’s en gymzalen plaatsvindt. Dat er hier voor een vorm is gekozen die vooral goed aansluit op de digitale belevingswereld van de ‘eindklanten’ en de kinderen activeert en centraal zet, maar ook de ouders mee laat doen, wordt als positief ervaren. Het is nog geen complete vr, dit GoMeet, maar wel al een interactieve en sociale multi-user 3D-wereld. Het was voor meer dan tienduizend kinderen en hun ouders een laagdrempelige en toekomstbestendige ‘boost’ van de digitalisering in het onderwijs, die zeker navolging in Nederland en daarbuiten zal krijgen. Daarom is ‘Digitale Scholenmarkt’ en terechte genomineerde.

Terug naar de overige genomineerden

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Computable.nl

    Dit is de weg naar informatietransformatie

    In een wereld waar data en informatie centraal staan, moeten organisaties zich aanpassen aan de digitale toekomst. Informatietransformatie is de sleutel tot het versterken van beveiliging en het bevorderen van efficiëntie.

    Meer lezen

    Winst
    ActueelGovernance & Privacy

    Dit zijn de 5 beste ict-projecten in het onderwijs!

    Gert-Jo van der Heijden
    Awards NieuwsCloud & Infrastructuur

    Avans scoort met Den Bosch Time Machine

    Robert de Koning
    Awards NieuwsCloud & Infrastructuur

    TU Delft scoort met onderwijszaal-app TUDesc

    Fred Streefland
    Awards NieuwsInnovatie & Transformatie

    SAMbuddy-vertelknuffel scoort nominatie

    Armand Lejeune
    Awards NieuwsData & AI

    Erasmus en VU scoren met simulatiedataset

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs