Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief
Customer experience klanttevredenheid klantervaring

Helft van bedrijven trekt portemonnee voor cx

23 september 2022 - 09:56ActueelInnovatie & TransformatieSAS
Diederik Toet
Diederik Toet

Customer experience (cx), ofwel de beleving die organisaties hun klanten willen bezorgen tijdens contactmomenten, is hot. Ruim de helft van de Europese ondernemingen is van plan om er fors in te investeren. Dat blijkt uit recent onderzoek in opdracht van analytics-bedrijf SAS.

Cx is een verzamelnaam voor technologie zoals analytics, personalisatie en slimme digitale assistenten om de klant te charmeren, boeien en behouden. Nagenoeg de helft van de ondervraagde Europese bedrijven verwacht in de komende twee jaren elf tot vijftig procent meer te investeren in dergelijke technologie dan ze nu doen. Nog eens zestien procent verwacht het budget zelfs met meer dan de helft te verhogen. Zes procent voorziet geen enkele uitbreiding van het cx-budget.

Rendement

Het idee is dat investeringen in cx zichzelf terugverdienen door hogere conversie van nieuwe klanten en retentie van bestaande klanten. Ruim een derde van de ondervraagde Europese organisaties verwacht dat het rendement op zulke investeringen (return on investment, roi) in de komende twee jaar ‘zeer positief’ is. Eerder was deze groep enthousiastelingen twaalf procent.

De investeringsverwachtingen in Europa blijven wel achter bij het gemiddelde wereldwijd en vergeleken bij landen in het Midden-Oosten en Afrika. Over andere regio’s, zoals Noord-Amerika, doet het onderzoek geen uitspraak. ‘Vergeleken met hun collega’s uit andere regio’s beoordelen emea-bedrijven hun klantenservice als minder volwassen’, schrijven de onderzoekers. Volgens hen kan de strenge Europese regelgeving een belemmering vormen voor de kwaliteit van de klantenservice. Ook zou in Europese organisaties een gebrek aan interne ondersteuning zijn.

Bedrijfsbreed

Koplopers in cx weten hun cx-initiatieven goed in te bedden in de bedrijfsbrede digitale strategie, staat in het rapport. ‘Wanneer de twee nauw met elkaar verbonden zijn, wordt cx een meetbare bedrijfsbrede inspanning met doelstellingen en belangrijke prestatie-indicatoren (kpi’s) die voor de gehele organisatie gelden.’ Volgens de onderzoekers is een belangrijke factor daarbij de toekenning van verantwoordelijkheden aan afdelingoverstijgende teams die aanbevelingen doen aan managers.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Computable.nl

    Dit is de weg naar informatietransformatie

    In een wereld waar data en informatie centraal staan, moeten organisaties zich aanpassen aan de digitale toekomst. Informatietransformatie is de sleutel tot het versterken van beveiliging en het bevorderen van efficiëntie.

    Meer lezen

    Customer experience klanttevredenheid klantervaring
    ActueelInnovatie & Transformatie

    Steeds meer klantvragen blijven onopgelost

    OpinieInnovatie & Transformatie

    Gegarandeerd succes met total experience-strategie

    Nienke Bloem
    AchtergrondGovernance & Privacy

    ‘Hallo… het mag menselijker!’

    Eén reactie op “Helft van bedrijven trekt portemonnee voor cx”

    1. dino schreef:
      23 september 2022 om 10:46

      mooi in lijn met :
      https://www.computable.nl/artikel/nieuws/crm/7408556/250449/steeds-meer-klantvragen-blijven-onopgelost.html
      waarbij de conclusie is dat CX niet helpt, behalve als je bedrijfsdoel is om meer onopgeloste klantvragen te hebben.

      Ik lees en hoor het vaak : de business aan het knoppen, wendbaar aan her roer, met hun fancy dashboards.
      Beste lijkt mij dat de bestuurder nog eens extra rijles neemt.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs