Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief
Onderstaande bijdrage is van een externe partij. De redactie is niet verantwoordelijk voor de geboden informatie.

Hoe werken de subsidies voor particulieren met elektrische auto’s (in 2023)

13 oktober 20223 minuten leestijdInnovatie & Transformatie

Alle Europese plannen wijzen dezelfde richting uit: men moet uiteindelijk van de auto’s op brandstof af. Elektrisch rijden lijkt de volgende stap. Maar hoe zorg je er nu voor dat naast alle zakelijke rijders ook de particulieren hun diesel- of benzineauto verruilen voor een elektrische auto? De overheid hoopt met subsidies. En die zien er in 2023 als volgt uit.

Zakelijk vs. particulier

Om elektrische rijden te stimuleren, trekt de overheid al meerdere jaren verschillende subsidiepotjes open. In eerste instantie enkel op de zakelijke rijder gericht, maar ook de particuliere bestuurder kan sinds enkele jaren op steun rekenen. Bij zakelijke rijders werd de bijtelling zeer vriendelijk, particulieren kunnen een deel van het aankoopbedrag terugkrijgen door middel van subsidies. Zie het als een steun voor particulieren, net zoals bedrijven krijgen in de vorm van bijvoorbeeld een wbso aanvragen na het wbso voordeel berekenen. 

Dit jaar ook?

Maar hoe werkt dit nu precies? Ook dit jaar was een speciale subsidiepot gevuld met geld vanuit de overheid om particulieren aan een elektrische auto te helpen. Op 1 januari 2022 zat er 71 miljoen euro in die pot. Wie als eerste was, genoot als eerste van het financiële steuntje in de rug. Dat leek snel te gaan, want begin juni was de pot met subsidies alweer leeg. 

Hoogte van subsidie

Goed nieuws voor 2023: meer mensen kunnen dan gebruik maken van de subsidie. Het bedrag per particulier wordt dan namelijk iets naar beneden geschroefd, waardoor meer mensen een aanvraag kunnen doen. Bij de subsidie wordt een belangrijk onderscheid gemaakt: de aankoop van een gloednieuwe of gebruikte elektrische auto. Voor beide soorten aankoop ligt een specifiek gedeelte van het geld klaar. De hoogte van de subsidie verschilt dan ook in deze gevallen! Tijd voor een klein overzicht:

  • In 2022 kon je als particulier bij de aankoop van een nieuwe elektrische auto rekenen op een subsidie van 3.350 euro. De auto mocht dan alleen niet duurder dan 45.000 euro zijn. Was-ie duurder? Dan kreeg je niks. 
  • Voor een gebruikte auto lag het subsidiebedrag op 2.000; zonder plafond van aankoopbedrag.

In 2023 dan? 

Voor 2023 liggen de bedragen iets anders. Ten eerste is de algehele pot iets minder vol: namelijk 67 tegenover 70 miljoen euro. Voor een nieuwe auto is het bedrag daarbij teruggeschroefd naar 2.950 euro per particulier. Hierdoor kunnen dus wel iets meer mensen gebruik maken van de subsidie. Was er in 2022 ruimte voor 20.895 bestuurders, maken volgend jaar 22.711 mensen kans op de subsidie. Voor gebruikte elektrische auto’s verandert er niks. Hier kunnen 16.200 mensen gebruik van maken in 2023. 

Ben jij als particulier in de running voor een elektrische auto? Wees er dan dus snel bij voordat de subsidiepot leeg is!

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Computable.nl

    Dit is de weg naar informatietransformatie

    In een wereld waar data en informatie centraal staan, moeten organisaties zich aanpassen aan de digitale toekomst. Informatietransformatie is de sleutel tot het versterken van beveiliging en het bevorderen van efficiëntie.

    Meer lezen

    ActueelCarrière

    Groningers verkopen crypto-platform Deribit voor 2,9 miljard dollar

    Quantum
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Nieuwe Cisco-netwerkchip brengt quantum-internet dichterbij

    AchtergrondCarrière

    Ict-overnamemarkt trapt 2025 goed af, maar onzekerheid troef

    OpinieCloud & Infrastructuur

    Voorbereiding & verhuizing: zo implementeer je de hybride cloud

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Europese Rekenkamer kraakt EU-strategie voor chipsector

    ActueelData & AI

    EU investeert bijna 2 miljard in digitale innovatie

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs