Hoewel mensen op hogere leeftijd dat anders ervaren, heeft IT de afgelopen decennia voor veel verbeteringen gezorgd op allerlei niveaus. De consument profiteert er dagelijks van, maar ook bedrijven en organisaties hebben hun leven er uiteindelijk makkelijker door zien worden. Zo ook de horecasector. Neem nu de volgende drie manieren waarom IT het leven van de horecaondernemer makkelijker gemaakt heeft.
Kassasystemen
Misschien wel de allerbeste uitvinding, is slimme software voor kassasystemen. Dit vormt het kloppend hart van menig horecazaak. Niet alleen maakt een slim kassasysteem het opmaken van de rekening en afrekenen een heel stuk eenvoudiger, het biedt ook allerlei zeer praktische bijkomstige mogelijkheden. Zo kan het helpen bij voorraadbeheer door eenvoudig op te tellen hoe vaak bepaalde zaken verkocht zijn. Die verkoopstatistieken bieden natuurlijk ook inzicht in wat wel en wat niet werkt en waarop bijgestuurd moet worden. Ook is de verkoopadministratie dankzij zo’n systeem een fluitje van een cent geworden. Geen geklooi met stapeltjes bonnetjes meer!
Online shoppen bij de groothandel
Veel horecazaken zijn voor hun inkopen afhankelijk van een groothandel. Vroeger betekende dat dat je bestellijsten moest doorgeven of zelf met een boodschappenlijst naar de groothandel moest, en met een beetje pech zelfs nog eerst naar bijvoorbeeld een bier groothandel en daarna nog naar een aparte vis groothandel. Tegenwoordig is het bij dergelijke groothandels mogelijk om online te shoppen, eigenlijk niet veel anders dan je als consument bij bijvoorbeeld de Albert Heijn of Jumbo kan. Dat maakt het inkoopproces een heel stuk eenvoudiger.
Reserveringssoftware
Reserveringssoftware is zowel voor de horecaondernemer als de klant een verademing. De gast kan de boeking de hele dag door online regelen en weet meteen wanneer hij of zij terecht kan zonder daar voor te hoeven telefoneren. Voor de ondernemer is een online reserveringssysteem dat gekoppeld is met de interne systemen van de zaak handig omdat men dan dus de hele dag door kan reserveren en niet alleen tijdens openingstijden, en tijdens die openingstijden hoeven medewerkers minder vaak de telefoon op te nemen. Ook hoeft men niet meer zelf te rekenen of er nog plek is en door boeken met reserveringen te bladeren om reserveringen te administreren.
Hoewel het vaak investeringen vergt om IT-oplossingen te implementeren, zullen weinig horecaondernemers anno 2022 terug willen naar hoe het een jaar dertig geleden was. Het is immers bijna niet meer voor te stellen hoe we toen allemaal deden, zonder al die handige systemen.