Thuiswerken is inmiddels eerder regel dan uitzondering geworden op een regulier kantoor. Veel werknemers vinden het ook prettig om thuiswerken en het werken op kantoor af te wisselen. Naast dat de afwisseling ervoor zorgt dat een medewerker lekkerder in zijn vel zit, zijn er ook een aantal praktische zaken die ervoor zorgen dat het voor de werkgever gunstig is.
Zo zorgt het thuiswerken ervoor dat er minder reiskosten worden gemaakt, en die niet gemaakte kosten hoeven dus niet vergoed te worden. Daarnaast scheelt structureel thuiswerken in de werkplekken die gecreëerd hoeven te worden, wat uiteindelijk resulteert in een kleiner kantoor. Ook de kosten voor koffie en thee zullen minder zijn, net als de kosten voor parkeerruimte en energie. Kortom, voor de werkgever heeft het ook nogal wat voordelen.
Maar dit wil niet zeggen dat je niets hoeft te doen. Je moet als werkgever natuurlijk wel de nodige dingen doen om het thuiswerken aangenaam te maken, daarom hier de drie meest primaire zaken op een rijtje!
1. De technische spullen
Als je medewerker thuis gaat werken ben je als werkgever wel verplicht hem of haar te voorzien van de spullen die hiervoor nodig zijn zoals een goede laptop en/of desktop. Ook een telefoon inclusief bundel is tegenwoordig een must.
Maar wanneer thuiswerken een structureel karakter heeft, kun je ook denken aan aanvullende zaken zoals een printer en goede headset. Vraag hier ook altijd naar waar de werknemer zelf behoefte aan heeft om het werk goed te kunnen doen.
2. De goede houding
Je werknemer gaat (als het goed is) nogal wat uurtjes doorbrengen op de werkplek, het is dan ook belangrijk dat dit in goede gezondheid plaatsvindt. Op kantoor is hier ongetwijfeld al bij stilgestaan en zijn er ergonomisch verantwoorde meubelen aangeschaft.
De meeste mensen hebben deze thuis niet, maar dat wil niet zeggen dat ze niet nodig zijn. Biedt het in ieder geval je werknemers aan om speciale meubels te laten bezorgen, én een specialist in te vliegen om goed advies hiervoor te geven. Dit kan weer blessures schelen zodat werknemers minder (tijdens werktijd) naar bijvoorbeeld de fysiotherapeut hoeven.
3. Ontwikkeling
Dat je werknemer nu helemaal goed is in wat hij doet, dat is natuurlijk heel fijn. Maar bijna iedere werknemer wil zich graag ook verder ontwikkelen. Dit is iets wat snel uit het oog verloren wordt wanneer werknemers (meer) thuis gaan werken.
Probeer hier uitgebreid bij stil te staan, misschien nog wel meer dan wanneer werknemers op kantoor zijn. Plan als leidinggevende genoeg één op één tijd in en geeft je werknemer de ruimte om ook thuis opleidingen en trainingen te volgen. Dit is niet iets wat verloren moet gaan bij de keuze voor meer thuiswerken.
Kortom, zie als werkgever thuiswerken niet alleen als financieel voordeel en besparing, maar ook als aandachtspunt. Met bovenstaande drie punten kom je al heel ver waar het gaat om goed werkgeverschap.