Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief
Onderstaande bijdrage is van een externe partij. De redactie is niet verantwoordelijk voor de geboden informatie.
© Readly en Magnus Glans

AI en redactie expertise combineren om de interesses van lezers te vangen?

3 juni 2024Data & AIDutch Global Media

-Door Ranj Begley Chief Content Officer bij Readly-

In het veranderende landschap van digitale mediaconsumptie is het belangrijk om een balans te vinden tussen AI-aanbevelingen en menselijke selectie om een meer diverse en inclusieve leeservaring te bieden. Menselijke redactionele vaardigheden moeten worden gewaarborgd om lezers in staat te stellen nieuwe content, kranten of tijdschriften te ontdekken die ze anders niet zouden lezen.

Dankzij AI kunnen aanbevelingen en gepersonaliseerde artikelfeeds worden afgestemd op de interesses en voorkeuren van elke lezer. Dit verhoogt de tevredenheid van gebruikers en stimuleert hen om meer journalistieke content te lezen. Het selecteren van redactionele content kan gebruikers helpen nieuwe en diverse perspectieven te ontdekken, waardoor hun interesse in het lezen van journalistieke content verder groeit. 

 

Hoewel menselijke curatie belangrijk blijft, kunnen AI-algoritmen voldoen aan de groeiende vraag naar gepersonaliseerde content. AI analyseert de voorkeuren en het gedrag van gebruikers, waardoor we aanbevelingen op maat kunnen maken die aansluiten bij hun interesses. 

 

Door een menselijk touch toe te voegen, zorgen we ervoor dat lezers een breed scala aan onderwerpen ontdekken buiten hun gebruikelijke interesses. Redactionele curatie voegt diepte en nuance toe aan het selectieproces van content, waardoor lezers nieuwe en onbekende onderwerpen tegenkomen die ze anders misschien niet hadden ontdekt.

 

Lezers gebruiken zelf geen AI-technieken, maar profiteren indirect van de AI-toepassingen die door betrouwbare nieuwsplatforms worden geïmplementeerd. Ze geven een voorkeur aan makkelijke lifestyle-onderwerpen in korte pauzes en als ze onderweg zijn en aan onderwerpen als auto’s, tuinieren en technologie wanneer ze meer tijd hebben voor langere artikelen.

 

De snelle opkomst van AI stelt nieuwsredacties voor een grote uitdaging 

Hoe kunnen ze de mogelijkheden van deze technologie benutten zonder de ethische normen van journalisten en het vertrouwen van het publiek te schaden? Redacties reageren hierop door duidelijke richtlijnen, beleidsregels en strategieën op te stellen voor een verantwoord AI-gebruik. Veel professionele organisaties en bedrijven in de sector moedigen tijdschriften en kranten aan om AI-regels op te stellen om de transparantie en verantwoordingsplicht van AI-gestuurde processen te garanderen, om vooroordelen en discriminatie tegen te gaan en om de integriteit van journalistieke inhoud te behouden.

 

Daarnaast hebben redacties veel aandacht voor het oogpunt van het publiek. Aangezien AI zich razendsnel ontwikkelt, is het belangrijk om een open dialoog aan te gaan met belanghebbenden om zorgen weg te nemen en vertrouwen op te bouwen in AI-initiatieven.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Beveiliging van AI in de praktijk

    AI is hot, maar de praktijk binnen grote organisaties blijkt weerbarstig. Stop met brandjes blussen; zo schaal en beveilig je met succes.

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialSecurity & Awareness

    Cybersec Netherlands 2025 – Programma...

    Keynotes over cloud, AI en geopolitiek: het programma van Cybersec Netherlands raakt de kern van digitale weerbaarheid

    Meer persberichten

    Meer lezen

    Copilot
    ActueelSecurity & Awareness

    Microsoft Copilot liet geheime toegang tot bedrijfsdata toe 

    AchtergrondCarrière

    Gazonnetje of golfbaan maaien via de cloud

    ai employee ai-werknemer
    ActueelData & AI

    Kort: Overheid start NEN 7510-onderzoek naar labhack, ai neemt banen over en is grootste internetgebruiker (en meer)

    Joost Smit
    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    Op deze vier paarden zet Google Cloud in

    Jan-Pieter d'Anvers
    AchtergrondSecurity & Awareness

    ‘Als we data veilig willen houden, moeten we ons haasten’

    Anoniem smartbril smart glasses
    ActueelSecurity & Awareness

    Kort: QR-phishing evolueert, opbrengst gen-ai valt tegen, bril nu security risk (en meer)

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • – Phishing
    • – Ransomware

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs