Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief
Onderstaande bijdrage is van een externe partij. De redactie is niet verantwoordelijk voor de geboden informatie.

Black Friday: Persoonsgegevens delen en slechte cybersecurity

23 november 20233 minuten leestijdSecurity & Awareness

Utrecht, 23 november 2023 – Uit onderzoek van Kaspersky blijkt dat de meerderheid van de consumenten bereid is persoonlijke informatie weg te geven voor een goede deal. E-mailadressen worden het meest gedeeld, maar ook telefoonnummers, huisadressen en familiestatussen komen in enkele gevallen voor. Zorgwekkend is dat 24 procent van de Nederlandse consumenten al is opgelicht tijdens grote winkelevenementen zoals Black Friday, wat oproept tot waakzaamheid en betere cyberhygiëne.

Tijdens Black Friday komen de beste deals beschikbaar. Waar vroeger iedereen voor de deur van de winkel stond te wachten tijdens Black Friday, doen de meeste consumenten nu hun inkopen online. Online winkeliers beginnen veel eerder met hun aanbiedingen, waardoor cybercriminelen de kans krijgen om nietsvermoedende koopjesjagers op te lichten. Driekwart (74%) van de Nederlanders heeft wel eens een spam e-mail of sms ontvangen voor een deal die te mooi om waar leek te zijn.

57 procent van de respondenten geeft aan alleen een e-mailadres te willen delen voor bijvoorbeeld gratis toegang tot een streamingsdienst zoals Netflix of Disney+. Persoonsgegevens als een telefoonnummer, creditcardgegevens, thuisadres, burgerlijke staat, naam of geboortedatum wordt in minder dan 10 procent van de gevallen gedeeld. Hetzelfde beeld is te zien bij het krijgen van gratis toegang tot Spotify (51%), korting op reizen (49%) of voor het winnen van prijzen (45%). 

Nederlanders minder bewust van apparaatbeveiliging

Hoewel het bemoedigend is dat de gemiddelde Nederlander niet geneigd is om meer dan zijn e-mailadres te delen om kans te maken op goede deals, wordt er niet genoeg nagedacht over cybersecurity of de hoeveelheid persoonlijke informatie die vrijwillig weggegeven wordt op sociale netwerken. 

Ongeveer de helft van de respondenten beweert dat ze hun laptop, tablet of mobiel beschermen met VPN of beveiligingssoftware, wat betekent dat minstens de helft dat niet doet, of erger nog, geen idee heeft of ze dat wel doen. In tijden waarin phishing een groot probleem is voor zowel consumenten als bedrijven, is dit een gevaarlijk hoog percentage.

Tim de Groot, General Manager UK, Benelux, en Nordics bij Kaspersky: “Het delen van een emailadres is het makkelijkste om te doen. Het voelt als een minder grote inbreuk op je privacy en we gaan er van uit dat we niet in valse e-mails trappen. Toch is email de voornaamste toegangspoort voor phishing en hebben cybercriminelen steeds slimmere technieken ontworpen om via deze weg meer gegevens te verkrijgen of je te verleiden met goede deals. Combineer dit met een slechte beveiliging van apparaten en het creëert de perfecte mix voor een cybercrimineel tijdens grote evenementen als Black Friday.”

Meer dan een kwart (27%) gaf aan te weten dat sociale media persoonlijke gegevens verzamelen tijdens het gebruik ervan en dit geen probleem te vinden. Iets meer dan de helft (52%) is zich hiervan bewust, maar heeft maatregelen genomen door de privacy-instellingen aan te passen om het delen te minimaliseren. 21 procent van de respondenten wist hier niets van of vond het geen probleem.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    GenAI: Veiligheidsrisico of wapen tegen dreiging?

    Wat AI betekent voor jouw securityaanpak? Alles over de risico’s en strategieën om GenAI verantwoord in te zetten.

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Meer lezen

    ActueelOverheid

    Vertraging bij implementatie NIS2 loopt enorm op

    Nationale Politie
    ActueelOverheid

    Politie tijdens NAVO-top beter voorbereid op uitval van C2000

    ActueelCarrière

    Kort: Ernst-Jan Stigter directeur Sopra Steria Nederland, nepmails namens de NCSC (en meer)

    ActueelCarrière

    Kort: Asus vangt bot bij rechter om thuiswerken, 145,5 miljoen EU-subsidie voor cyberbeveiliging (en meer)

    OpinieSecurity & Awareness

    Wanneer elke seconde telt: voorbereid zijn op een cyberincident

    ActueelInnovatie & Transformatie

    Onkraakbaar: België en Luxemburg delen eerste grensoverschrijdende quantumverbinding

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs