Het kan lastig zijn om alle nieuwe auto’s bij te houden en te weten wanneer ze in beschikbaar worden in Nederland, vooral als je alleen geïnteresseerd bent in elektrische voertuigen. Er zullen er in de loop van de komende twaalf maanden zo veel aankomen, dus het is de moeite waard om te ontdekken hoe lang je zult wachten moeten wachten op jouw favoriete elektrische auto.
2020 zorgde voor een toestroom van grote nieuwe modellen van reguliere fabrikanten, waaronder de Volkswagen ID 3, Honda E en Vauxhall Corsa-e, ondanks een aanhoudende wereldwijde noodsituatie op gezondheidsgebied, evenals de eerste modellen van nieuwe merken, zoals de Polestar 2. In 2021 komen er waarschijnlijk nog meer elektrische modellen aan, aangezien fabrikanten hard werken om aan de steeds strengere emissieregels te voldoen met de introductie van meer volledig elektrische modellen. Hier is onze uitgebreide lijst van elektrische auto’s die er zeker aan gaan komen in 2021/2022.
Citroën e-C4 (2021)
De nieuwste generatie C4 ging officieel in de verkoop in november 2020, maar de leveringen aan Nederlandse klanten beginnen pas in het nieuwe jaar. De nieuwste auto met het C4-embleem krijgt een radicaal andere coupé-crossover-styling en wordt voor het eerst als elektrische variant aangeboden. De e-C4 zit op het CMP modulaire EV-platform van de PSA Group, dat momenteel wordt gebruikt door de Vauxhall Corsa-e, en zal dezelfde aandrijflijn gebruiken.
BMW iX3 (nu beschikbaar)
BMW was al een tijdje bezig met elektrische auto’s, zo was er een aantal jaren geleden al de BMW i3, daarna is het een tijdje stil gebleven rond de elektrische auto’s van BMW. Ze willen graag hun huidige modellen gaan elektrificeren, ze zijn hier nu met de BMW iX3 mee begonnen. Deze auto lijkt heel veel op de BMW X3 die er eigenlijk al jaren is. De BMW iX3 is hier de volledig elektrische variant van, deze auto rijdt zeer sportief, eigenlijk wat je van een BWM mag verwachten, maar dan 100% elektrisch. Zeker een aanrader, wanneer je op zoek bent naar een ruime luxe en elektrische suv.
Mercedes-Benz EQA (2021)
Het instapmodel EQ zal zijn carrosserievorm ontlenen aan de compacte cross-over GLA in plaats van aan de A-Klasse hatchback, waardoor er meer ruimte onder de stoelen overblijft voor accu’s zonder in te boeten aan binnenruimte. Oorspronkelijk gepland voor een debuut in het midden van 2020, is het uitgesteld als gevolg van de pandemie, maar de verwachting is dat het voor het einde van dit jaar voor het eerst officieel zal verschijnen. Mercedes moet nog veel onthullen over de auto, inclusief welke elektrische aandrijflijn hij zal gebruiken, hoewel de EQA naar verwachting 400 kilometer actieradius zal leveren tussen oplaadbeurten en waarschijnlijk zal worden geprijsd om te concurreren met de BMW i3. De styling moet die van de EQC nauw volgen.
Polestar 2 (nu beschikbaar)
Deze vijfzitter, die dit najaar arriveert, zal de Poolse en Zweedse stijl van Volvo ten strijde trekken met Tesla’s Model 3. Het is de tweede rit van Volvo’s nieuwe prestatiearm (de andere, de 1, is een hybride gas-elektrisch), en afgezien van de groene aandrijflijn met een reeks vooruitstrevende designelementen. Denk aan: frameloze spiegels en een veganistische interieurstof die lichter is dan leer, ontworpen om de duurzaamheid van een wetsuit na te bootsen. Een paar elektromotoren werken met een lithium-ionbatterij met 27 modules en leveren een indrukwekkende 402 pk en een bereik tot 442 kilometer.
Nissan Ariya (2022)
Tien jaar geleden lanceerde Nissan de Leaf EV, een bescheiden, idiote hit waarvan de verkoop bijna een half miljoen heeft bereikt. Eind 2021 volgt dit met de Ariya, een meer stijlvolle kijk op emissievrij transport. De cross-over voor vijf passagiers heeft een verrassend agressieve uitstraling, met wat swoopy, concaaf oppervlak en wielen die naar de hoeken zijn geduwd; binnenin vind je een extreem minimale cabine met een lage, vlakke vloer en een sfeer die Nissan ‘lounge-achtig’ noemt. De autofabrikant beweert dat de Ariya in staat zal zijn om tot 482 kilometer te raken op een enkele lading, waardoor hij op een opvallende afstand van Tesla’s Model Y komt.
Audi e-tron GT (2021)
Als de productie-e-tron GT niet te ver afwijkt van het hier getoonde concept, zou Audi volgend jaar een hit in handen moeten hebben: een slanke, elektrische sedan met veel kracht en glans. Achter de gestroomlijnde carrosserie schuilt enige architectuur die wordt gedeeld met de Porsche Taycan EV. Met 590 pk moet de tweemotorige GT in drie seconden van nul naar 100 kilometer per uur rijden, en net als de Taycan kan hij in slechts 20 minuten voor 80 procent opladen. Ja, misschien moet je er ongeveer € 100.000 voor betalen, maar voor degenen die het kunnen betalen, lijkt het erop dat Audi het de moeite waard zal maken.