Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief
Onderstaande bijdrage is van een externe partij. De redactie is niet verantwoordelijk voor de geboden informatie.
© DoubleVerify

DoubleVerify onthult verschuivende trends in mediakwaliteit en -prestaties

24 juli 20253 minuten leestijdData & AIDoubleVerify

DoubleVerify heeft zijn 2025 Global Insights: EMEA onderzoek aan. Het onderzoek belicht de belangrijkste advertentietrends en benchmarks voor mediakwaliteit. Het onderzoek is gebaseerd op meer dan één biljoen impressies via desktop, mobiel en CTV, gecombineerd met enquêteresultaten van marketeers en consumenten wereldwijd.

Het onderzoek van dit jaar laat duidelijke verbeteringen zien in de wereldwijde mediakwaliteit. Zo is het aantal overtredingen op het gebied van merkgeschiktheid gedaald, net als het fraudecijfer, terwijl de viewability licht is toegenomen. Tegelijkertijd blijft de mate van aandacht sterk variëren tussen regio’s, formats en apparaten. Dit benadrukt de noodzaak voor adverteerders om hun strategieën te verfijnen, zodat ze zowel prestaties als merkveiligheid kunnen optimaliseren.

Wereldwijde highlights uit het onderzoek:

Merkgeschiktheid: Het aantal overtredingen is met 15% gedaald ten opzichte van vorig jaar. De meeste incidenten (65%) hadden nog altijd betrekking op content in ongeschikte categorieën.

Fraude en Sophisticated Invalid Traffic (SIVT): Wereldwijd is het aantal gevallen van advertentiefraude en geavanceerd ongeldig verkeer met 7% afgenomen. Opvallend is echter de sterke toename van botfraude, met name binnen mobiele app-omgevingen.

Viewability: Het wereldwijde percentage Authentic Viewable Impressions steeg met 3% naar 70%, mede dankzij gezamenlijke inspanningen in de sector om het ‘TV Off’-probleem bij CTV aan te pakken.

Aandachtsmetrics: De APAC-regio presteerde het sterkst met een Attention Index die 14% boven de wereldwijde benchmark van 100 lag. Noord-Amerika bleef daarentegen 4% onder deze norm.

“Nu investeringen in media steeds complexer en gefragmenteerder worden, bieden onze inzichten een cruciale leidraad voor adverteerders die wereldwijd inefficiënties willen verminderen, engagement willen maximaliseren en tastbare resultaten willen behalen,” aldus Mark Zagorski, CEO van DoubleVerify. “Met een diepgaand en transparant inzicht in de kwaliteit en prestaties van media stellen we merken in staat om slimmere investeringsbeslissingen te nemen en betere resultaten te realiseren.”

Belangrijke trends in EMEA en Nederland zijn:

Merkgeschiktheid: Het aantal overtredingen in EMEA is het afgelopen jaar met 24% gedaald tot 7,1%. Ondanks deze vooruitgang blijft EMEA de regio met de op één na hoogste overtredingsgraad, wat 37% boven de wereldwijde benchmark ligt. De meeste incidenten vonden plaats bij mobiele webadvertenties, waarbij mobiele web display-advertenties een overtredingspercentage van 8,8% kenden.

Fraude en Sophisticated Invalid Traffic (SIVT): Dit percentage daalde met 33% tot 0,7%. Botactiviteit en programmatic aankopen bleven de belangrijkste oorzaken. Met een niveau dat 27% onder de wereldwijde benchmark ligt, heeft EMEA de laagste fraude- en SIVT-percentages wereldwijd.

Viewability: Het Authentic Viewable Rate in EMEA steeg naar 67%, dankzij verbeteringen in Connected TV (CTV) en strengere standaarden voor on-screen vertoningen.

Aandachtsmetrics: De Attention Index in EMEA lag 8% hoger dan het wereldwijde gemiddelde. De sterke betrokkenheid bij desktop display-advertenties, in-app video’s en mobiele web display-advertenties biedt volop kansen voor verdere optimalisatie.

Marketeers in EMEA richten zich steeds vaker op kanalen zoals Connected TV (CTV), commerce media en nieuws. Nederland staat met 64% op de derde plaats wat betreft de adoptie van CTV. Tegelijkertijd overtreffen topformats zoals social media consistent de campagnedoelstellingen, wat wijst op een bredere verschuiving naar prestatiegerichte en digitaal verbonden reclame.

Consumenten in Nederland besteden gemiddeld 3 uur per dag aan online content, waarbij social media de meeste aandacht krijgt. Tegelijkertijd groeit de advertentiemoeheid: 45% van de consumenten in EMEA gebruikt een adblocker, en 43% van de Nederlandse consumenten geeft aan een merk te mijden als de advertentie ervan naast misleidende of aanstootgevende content verschijnt. Dit benadrukt het grote belang van merkgeschiktheid en contextbewuste mediastrategieën.

Nu mediainvesteringen steeds complexer worden, bieden de regionale inzichten van DoubleVerify adverteerders een waardevolle leidraad om verspilling te beperken, betrokkenheid te vergroten en meetbare resultaten te behalen in EMEA en daarbuiten.

Het volledige onderzoek kunt u hier downloaden

Meer lezen

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slim verbonden en veilig georganiseerd

    Waarom connectiviteit en security onlosmakelijk verbonden zijn.

    Computable.nl

    Beveiliging van AI in de praktijk

    AI is hot, maar de praktijk binnen grote organisaties blijkt weerbarstig. Stop met brandjes blussen; zo schaal en beveilig je met succes.

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialData & AI

    AI in softwaretesten: tussen belofte e...

    De opkomst van kunstmatige intelligentie (AI) wekte hoge verwachtingen in de wereld van softwaretesten. Zelflerende testsuites, automatisch gegenereerde testgevallen en...

    Meer persberichten

    Meer lezen

    ActueelData & AI

    VS nog op kop in ai-race, maar China wil meer riskeren voor opschalen

    AchtergrondCarrière

    Deloitte: geen verband tussen inzet ai en personeelskrimp

    ActueelData & AI

    Kort: Innobrix wint Google-prijs, anonieme ai helpt zorg nog meer (en nog meer)

    Agent op zoek naar productinfo
    ActueelData & AI

    Productinformatie-leverancier Icecat introduceert MCP-connector voor ai-agents

    ActueelData & AI

    Slechte datakwaliteit kost Benelux-bedrijven jaarlijks miljarden

    ActueelData & AI

    Surf: gebruik Copilot kan, maar wees voorzichtig

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Ontvang Computable e-Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • Phishing
    • Ransomware
    • NEN 7510

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs