Utrecht – AZ Klina, een van de grotere ziekenhuizen in België, heeft IT-kennis- en implementatiepartner ilionx ingeschakeld voor het ondersteunen bij de implementatie van HiX 6.3. ilionx focust hierbij met name op de technische infrastructuur, projectmanagement en de hosting, monitoring en support van het CS-Zorgportaal van Chipsoft. De livegang van HiX staat gepland voor het einde van het eerste kwartaal in 2024.
Technische infrastructuur
ilionx adviseert het ziekenhuis over de hardware, software en licenties die nodig zijn voor het nieuwe elektronisch patiëntendossier, gebaseerd op de hoeveelheid medewerkers, patiënten en data. Daarnaast wordt ilionx betrokken bij het daadwerkelijk opzetten van de technische infrastructuur. Hierbij staat het overbrengen van kennis centraal, zodat de IT-medewerkers van AZ Klina zelf het beheer en de opvolging ervan kunnen borgen. Naast het overbrengen van kennis ‘on the job’, verzorgt ilionx trainingen.
Projectmanagement
De expertise van ilionx wordt ook ingezet voor het projectmanagement. Hierbij is er veel aandacht voor de werkprocessen van het ziekenhuis dat 589 bedden telt, verdeeld over drie campussen. Omdat het ziekenhuis nu met meerdere systemen werkt en straks in één systeem gaat werken, is het van belang dat verwachtingen van de diverse gebruikersgroepen goed geïnventariseerd en gemanaged worden.
Zorgportaal
Tot slot neemt ilionx het inrichten, hosten, monitoren en de security van het Zorgportaal van ChipSoft voor haar rekening. Voor de HiX-applicatie worden tweewekelijks updates uitgebracht, beter bekend als hotfixes. Jaarlijks zijn dit 26 software-updates met wijzigingen, die geïnstalleerd moeten worden op alle systemen van de gebruikers. De IMS Hotfix Manager van ilionx zal alle computers in het netwerk van AZ Klina goed en veilig voorzien van de juiste updates en biedt tegelijkertijd een goed overzicht van de huidige stand van zaken.
AZ Klina werkte al langer met ilionx samen voor het monitoren van verschillende onderdelen van het bestaande elektronisch patiëntendossier. Met de overstap naar HiX 6.3. was ilionx, vanwege de goede ervaringen, een logische partner om dit traject in te stappen. Jo van Dijck, Dienstverantwoordelijke IT bij AZ Klina, zegt over de samenwerking met ilionx: “We hebben een gedeelde visie als het gaat om vereenvoudiging en het streven naar toegevoegde waarde in een datagedreven omgeving. De mensen van ilionx denken continu mee en zijn erg flexibel. Zo staan ze ervoor open om hun eigen producten te verbeteren op basis van input van de klant. Dat is ontzettend fijn. Daarbij hebben ze enorm veel expertise op het gebied van HiX. Als alles goed gaat, is een samenwerking makkelijk. Maar partijen die meerwaarde bieden op momenten dat het moeilijk gaat, zijn zeldzaam. ilionx is er daar zeker een van.”
Constant Walraven, senior accountmanager bij ilionx, vult aan: “We vinden het belangrijk om niet alleen onze kennis in te zetten, maar ook om deze over te dragen, zodat AZ Klina zelf het beheer van de technische infrastructuur kan doen en eventuele vervolgstappen kan zetten. We werken al jaren heel prettig samen en ik kijk erg uit naar alle stappen die we samen nog gaan zetten de komende tijd.”