Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief
Onderstaande bijdrage is van een externe partij. De redactie is niet verantwoordelijk voor de geboden informatie.

Leestrends van 2022 beïnvloed door inflatie, oorlog en einde pandemie

31 december 20224 minuten leestijdData & AI

De tijdschriften- en krantenapp Readly heeft zijn jaarlijkse rapport over de leestrends van 2022 samengesteld. Voor het eerst bevat het rapport ook gebruiksgegevens over kranten en onthult het de veranderingen in het leesgedrag. De nieuwste gegevens onthullen dat 286.000 digitale publicaties op het platform in totaal 146 miljoen keer zijn gelezen, met een piek in categorieën als Nieuws & Politiek, Handwerk & Doe-het-zelf en TV, Film en Bioscoop. Het meest populaire tijdstip om tijdschriften te lezen is op donderdag om 18:00 uur, terwijl dat voor kranten op zondag om 7:00 uur is.

Als we kijken naar de 10 populairste categorieën van Readly op basis van het hoogste totale aantal lezers, dan blijkt dat de categorie Reizen & Regionaal aan populariteit heeft gewonnen: wereldwijd is het aantal lezers met 12 procent gestegen en in Nederland met ruim 13 procent. De uitgaven die in de loop van het jaar de meeste lezers trokken, gingen over tips voor binnenlandse reizen.

Bruiloften, die door Covid waren uitgesteld, zijn nu ook weer helemaal terug. Op basis van het gemiddeld aantal leesminuten per account is de categorie Bruiloft wereldwijd met 6 procent gestegen en maar liefst 22 procent in Nederland.

“Hoewel mensen weer beginnen te reizen na de pandemie, lijkt het er sterk op dat binnenlandse vakanties populair zullen blijven. Volgens ons is dit het gevolg van een toegenomen bewustzijn over de klimaatverandering en hoe wij als consumenten ons gedrag moeten veranderen. Maar de moeilijke economische omstandigheden kunnen ook een rol spelen. Een andere trend die waarschijnlijk is ontstaan door de huidige gebeurtenissen, is de toegenomen interesse voor handwerk en doe-het-zelf, waarbij consumenten proberen hun spullen te repareren in plaats van nieuwe te kopen. Ook hier speelt het milieubewustzijn wellicht een rol, maar het is duidelijk ook het gevolg van de toegenomen inflatie en de druk op de portemonnee van de consument,” zegt Jan-Sebastian Blender, Head of Content bij Readly.

Lezers grijpen naar handwerk om de financiële crisis het hoofd te bieden, met wereldwijd een stijging van 10 procent van de gemiddelde leestijd per account in de categorie Creativiteit & DIY.

Een andere vorm van goedkoop entertainment is thuisblijven en tv kijken. In de categorie TV, Film en Bioscoop wordt er gemiddeld bijna 30 minuten per nummer gelezen, wat neerkomt op een stijging van 12 procent in 2022 ten opzichte van 2021.

“Inflatie en economische onzekerheid, veroorzaakt door de inval van Rusland in Oekraïne, heeft ook geleid tot een enorme stijging van het aantal lezers van kranten en politieke tijdschriften. 2022 is in veel landen een turbulent politiek jaar geweest, en daardoor hebben abonnees dankbaar gebruik gemaakt van het brede aanbod aan kwaliteitsjournalistiek van Readly om op de hoogte te blijven,” stelt Jan-Sebastian Blender.

Het gemiddeld aantal krantenlezers per maand dat Readly dagelijks gebruikt, is dit jaar met 23 procent gestegen ten opzichte van 2021. En de gemiddelde leestijd in de tijdschrift categorie Nieuws & Politiek steeg wereldwijd met 8 procent.

 

Snapshot Nederland 2022

  • Nederlandse lezers hebben 2,9 miljoen digitale nummers gelezen
  • De categorieën die in Nederland in 2022 het meest zijn toegenomen in aantal lezers zijn: Reizen & Regionaal, Creativiteit & DIY en Auto’s & Motor
  • 48 procent van de Nederlandse tijdschriftlezers is vrouw en 52 procent is man
  • De vijf populairste buitenlandse kranten die in Nederland worden gelezen zijn The Guardian, BILD, Daily Star, The Independent en Daily Express
  • De vijf meest gelezen categorieën zijn in Nederland:
  1. Beroemdheden & Amusement
  2. Lifestyle
  3. Auto’s & Motor
  4. Creativiteit & DIY
  5. Tech

 

Over Readly

Readly is de Europese categorieleider voor digitale tijdschriften. Het bedrijf biedt een digitale abonnementsservice waarmee klanten onbeperkt toegang hebben tot ruim 7.500 tijdschriften en kranten, waaronder de catalogus van ePresse. Readly heeft abonnees in meer dan 50 landen en content is beschikbaar in 17 verschillende talen. In samenwerking met 1200 uitgevers wereldwijd digitaliseert Readly de tijdschriften- en krantenindustrie. In 2021 bedroeg de omzet SEK 466 miljoen. Sinds september 2020 is het Readly-aandeel genoteerd aan Nasdaq Stockholm Midcap. Ga voor meer informatie naar https://corporate.readly.com/.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Computable.nl

    In detail: succesvolle AI-implementaties

    Het implementeren van kunstmatige intelligentie (AI) biedt enorme kansen, maar roept ook vragen op. Deze paper beschrijft hoe je als (middel)grote organisatie klein kunt starten met AI en gaandeweg kunnen opschalen.

    Computable.nl

    Maak kennis met digitale identiteiten

    De digitale economie groeit snel en de EU heeft strikte regelgeving ingevoerd om de veiligheid en privacy te waarborgen; in deze whitepaper ontdek je hoe digitale identiteiten deze transitie ondersteunen en wat dit voor jouw organisatie betekent.

    Meer lezen

    AchtergrondData & AI

    ILT heeft nieuw taxitoezichtsysteem op de rit

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Kort: WBSO populair bij ict-bedrijven, 6 cloudtrends Gartner, EU-alternatief voor CVE-database VS

    ActueelData & AI

    Lleverage ontvangt drie miljoen voor ‘vibe automation’

    stopbord met tekst: ransomware
    AchtergrondData & AI

    De kille cyberafpersing van LockBit in 6 stappen uitgelegd

    AchtergrondData & AI

    Een stortvloed aan ai-tools; ServiceNow drinkt zijn eigen champagne

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Kort: Eigen ai-assistent Amsterdam, NIS2-manager Atos, DSA-check ACM en…

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs