Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief
Onderstaande bijdrage is van een externe partij. De redactie is niet verantwoordelijk voor de geboden informatie.

Onderzoek Pega: Coronacrisis vergroot urgentie voor digitale transformatie

25 juni 20204 minuten leestijdData & AI

Meer dan een op de drie strategische beslissers binnen organisaties heeft toegegeven dat gebrekkige communicatie tijdens de Covid-19 crisis schadelijk is geweest voor het klantvertrouwen en hun merkreputatie negatief heeft beïnvloed. Dit is een van de conclusies uit recent onderzoek van Pegasystems naar het effect van de wereldwijde pandemie op organisaties en hun aanpassingsvermogen in tijden van crisis.

Zesendertig procent van de respondenten geeft aan dat ze tijdens de pandemie daadwerkelijk klanten hebben verloren als gevolg van tekortkomingen in hun communicatie. Een vergelijkbaar aantal (37%) geeft toe dat minstens één bericht dat aan klanten werd gestuurd schadelijke gevolgen heeft gehad voor hun merkreputatie. Meer dan de helft (54%) van de respondenten erkent dat ze meer hadden moeten doen om klanten te helpen tijdens de crisis.

De studie toont ook aan hoe de pandemie de urgentie voor digitale transformatie (DX) heeft vergroot: 91% van alle respondenten geeft toe dat er nu veranderingen nodig zijn om hun bedrijf te laten overleven in een wereld na de crisis. Bijna driekwart (74%) van de beslissers meldt dat de pandemie meer hiaten in hun bedrijfsvoering en systemen aan het licht heeft gebracht dan verwacht. Slechts 6% is tijdens de crisis niet gestuit op hiaten in hun bestaande systemen.

Als gevolg hiervan zegt 62% meer prioriteit te willen geven aan DX binnen hun organisatie, waarbij 58% aangeeft de snelheid van bestaande DX-projecten te verhogen en 56% gaat inzetten op DX-investeringen in het algemeen. Eenenzeventig procent zegt dat de crisis digitale projecten die gericht zijn op meer klantbetrokkenheid heeft versneld. De drie populairste DX-projecten die nodig zijn ter voorbereiding op toekomstige crises zijn: cloudgebaseerde systemen (48%), CRM (41%) en AI-gestuurde analyse en besluitvorming (37%).

Andere positieve effecten van de Covid-19-ervaringen:

Ten goede gekeerd – 74% van de respondenten zegt dat hun organisatie tijdens de crisis veel heeft geleerd en dat dit hun manier van werken voorgoed zal veranderen.

Meer empathie – 69% zegt dat de crisis hen heeft geleerd empathischer om te gaan met klanten.

Prettig kennis te maken – 61% vindt dat ze tijdens de crisis meer over hun klanten hebben geleerd dan in de afgelopen twee jaar samen.

Opkomst van apparatuur – 55% zegt dat hun medewerkers zich nu net zo prettig voelen bij het werken met computersystemen en -apparatuur als met mensen, aangezien ze door het beleid voor werken op afstand min of meer gedwongen werden over te stappen op nieuwe manieren van werken.

Thuiswerken werkt echt – 71% is positief over het succes van werken op afstand en zal hier waarschijnlijk ook na de crisis mee doorgaan.

Productiever dan ooit – 52% geeft aan dat medewerkers nu productiever zijn dan vóór de pandemie. Zeventien procent ziet een lichte daling in productiviteit en slechts 3% meldt een significante dip.

“Dit onderzoek maakt duidelijk dat organisaties digitale transformatie niet langer kunnen zien als een ‘nice to have’, aangezien ze worden geconfronteerd met een radicaal veranderd landschap”, aldus Don Schuerman, CTO en vicepresident productmarketing, Pegasystems. “Het is nu een topprioriteit geworden en organisaties worden langzaam wakker geschud dat gebrekkige klantcommunicatie in onzekere tijden zeer schadelijk kan zijn.”

“Toonaangevende organisaties staan momenteel op een keerpunt. De vraag is niet ‘moet ik investeren in digitale transformatie?’, maar ‘waar en hoe snel kan ik beginnen?’”, vervolgt Schuerman. “Als zij daadwerkelijk willen leren van de huidige crisis en in de toekomst bestand willen zijn tegen dit soort massale gebeurtenissen, dan moeten ze inzien dat de klant centraal moet staan bij alles wat ze doen. Helaas lijkt het voor velen een harde leerschool te zijn geweest.”

Ter informatie

In opdracht van Pega ondervroeg onderzoeksbureau Savanta meer dan 1200 zakelijke beslissers over de hele wereld naar hun visie over wat de impact is geweest van de Covid-19-crisis op hun organisatie. De resultaten bevatten reacties uit de Verenigde Staten, Europa, Japan en Australië.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Computable.nl

    In detail: succesvolle AI-implementaties

    Het implementeren van kunstmatige intelligentie (AI) biedt enorme kansen, maar roept ook vragen op. Deze paper beschrijft hoe je als (middel)grote organisatie klein kunt starten met AI en gaandeweg kunnen opschalen.

    Meer lezen

    voorspelling, glazen bol
    AchtergrondData & AI

    Hoe bedrijven de coronacrisis kunnen overleven

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs