Onderzoek airfocus: stakeholdermanagement kost productmanagers een volledige werkdag per week
Amsterdam, 6 november 2025 – 40% van de productmanagers is elke week een volledige werkdag kwijt aan het managen van stakeholders. Dit blijkt uit een onderzoek in opdracht van airfocus, een product van Lucid Software, een AI-gedreven platform voor productmanagement en roadmapping dat zorgt voor afstemming tussen productteams en stakeholders. De tijd die productmanagers hierin steken, kunnen ze niet besteden aan het doorontwikkelen en creëren van nieuwe producten. Uit het onderzoek van airfocus blijkt bovendien dat 48% van de respondenten hier dit jaar meer tijd aan heeft besteed dan vorig jaar.
Te veel afstemming
Respondenten steken veel tijd in het afstemmen met diverse groepen. De impact wanneer stakeholders het uiteindelijk niet eens worden over de aanpak is dan ook groot en kan resulteren in vertraging. Daarnaast maken respondenten zich zorgen over het falen van projecten, het verliezen van vertrouwen of buy-in van stakeholders, beschadigde relaties en tijdverspilling.
De drie grootste uitdagingen die productmanagers ervaren in stakeholdermanagement, zijn afstemming over prioriteiten (42,3%), omgaan met tegenstrijdige meningen (21,1%) en iedereen op de hoogte houden (12,7%). Wanneer er te veel tijd wordt besteed aan stakeholdermanagement, kan dit leiden tot vertraging in innovatie.
C-suite
De stakeholdergroep die volgens de respondenten voor de grootste belemmering zorgt, is de C-suite. Meer dan de helft (52,1%) vindt dat het C-level het lastigst te beïnvloeden is. Dit leidt tot vertraging, aangezien zij vaak de meeste beslissingsbevoegdheid hebben. Andere stakeholders die voor uitdagingen zorgen, zijn marketing (15,5%) en engineering (14,1%). 39,4% van de respondenten zegt dat interne conflicten tussen stakeholders de productvoortgang maandelijks verstoren. Volgens 25,4% gebeurt dit op kwartaalbasis.
Daarnaast laat het onderzoek een duidelijke vaardigheidskloof in stakeholdermanagement zien. 62% van de respondenten is autodidact en deed deze vaardigheden (pas) tijdens het werk op, terwijl 15,5% aangeeft dat ze dit nog steeds aan het leren zijn. Slechts de helft (52,1%) van de respondenten voelt zich enigszins zeker bij het managen van lastige stakeholders. Dit maakt het werk van productontwikkelaars lastig, omdat ze vaak werken aan complexe materie waar veel verschillende teams bij betrokken zijn.
Dan Lawyer, CPO bij Lucid Software: “Productteams staan onder constante druk om een duidelijk pad voorwaarts uit te stippelen. Maar hoe zorg je ervoor dat je team op koers blijft als de enige constante verandering is? Bij stakeholdermanagement gaat het er niet om je zin krijgen, het gaat om samen optrekken, zelfs als de inzet hoog is en de tijd dringt. Met het AI-aangedreven platform van airfocus voor productbeheer en roadmapping, zorgt Lucid dat productteams en stakeholders op één lijn zitten, hoe verschillend ze ook werken.”
Over het onderzoek
De stakeholder survey 2025 werd uitgevoerd door airfocus, onderdeel van Lucid Software, onder 96 respondenten wereldwijd. De respondenten bekleedden de functie van directeur, vicepresident, teamleider, manager en C-level executive. De meesten hebben 4-10+ jaar ervaring in managersfuncties gerelateerd aan producten.
Meer lezen