De tachograaf bestaat al decennialang. Al in de jaren 70 van de vorige eeuw werden dit soort kastjes gebruikt in vrachtwagens, taxi’s, bussen en touringcars. Alleen waren ze toen uiteraard nog niet digitaal; de gegevens werden verzameld op ponskaarten en die moesten vervolgens in een speciale machine worden uitgelezen.
Ponstypistes werkten de gegevens vervolgens uit voor de boekhouding. Vandaag de dag gaat dat allemaal een stuk sneller. Een tachograaf is verplicht in alle voertuigen die voor beroepsvervoer van goederen en personen worden gebruikt.
De digitale tachograaf
Tegenwoordig bestaat de tachograaf software oplossing uit een digitaal apparaat at via een online verbinding contact zoekt met de computer op de zaak. Degene die die de tachograaf gegevens uitleest kan dat gewoon op afstand doen, zelfs als een vrachtwagen op dat moment ergens in het buitenland is. De informatie wordt meteen doorgestuurd naar de boekhouding zodat deze daar kan worden verwerkt voor facturering, aangiftes bij de Belastingdienst en andere zaken. De gegevens worden opgeslagen op een geheugenkaart die automatisch wordt overschreven als deze vol is. Het is dus wel zaak om de informatie op tijd uit te lezen. Daarom wordt daar doorgaans een vast moment voor gepland. Zeker als een bedrijf meerdere wagens op de weg heeft is dit belangrijk.
Waarom is de tachograaf verplicht?
In het verleden gebeurden er regelmatig ernstige ongelukken, veroorzaakt door oververmoeide chauffeurs. Een vrachtwagen die op volle snelheid achter op een file klapt kan een enorme ravage veroorzaken met soms meerdere zwaargewonden of doden. Daarom werd de Rijtijdenwet ingevoerd. Hierin is opgenomen hoeveel uren een beroepschauffeur achter elkaar mag rijden voordat hij of zij rust moet nemen. In de wet staat ook hoelang die rust moet duren. Een gewone pauze is 45 minuten, een nachtrust moet minimaal 8 uur duren. Houdt een chauffeur zich niet aan de bepalingen in de Rijtijdenwet dan levert dit bij ontdekking hoge boetes op. Een boete volgt als de tachograaf is gemanipuleerd of uitgezet. Chauffeurs wagen zich daar dus doorgaans niet aan en houden zich zo goed mogelijk aan de regels om problemen te voorkomen. Een tijdelijke rijontzegging kan tot flinke problemen leiden en kun je dus beter voorkomen.
Andere informatie uit de tachograaf
De tachograaf registreert niet alleen hoelang een chauffeur rijdt. Hij legt ook vast hoeveel kilometers er zijn gereden. Deze informatie is van belang voor de boekhouding, bijvoorbeeld als het aantal kilometers bij een klant in rekening moet worden gebracht. Verder kan via de tachograaf ook worden nagegaan hoe hard de vrachtwagen reed. De politie vraagt dat soort gegevens soms op als een vrachtwagen bij een aanrijding betrokken is geweest om te beoordelen of er te hard is gereden. De gegevens uit de tachograaf kunnen niet worden gemanipuleerd en zijn dus altijd betrouwbaar. Ze worden soms zelfs in rechtszaken gebruikt om schuld dan wel onschuld van een chauffeur te kunnen bewijzen. Kijk op https://www.tachobyte.nl/kennisbank/digitale-tachograaf-gebruiken/ voor meer informatie over het gebruik van de tachograaf.